Telefonen hittar på egna förkortningar
Utöver att jag saknade bilder så undrar jag om det ar en kontroll som använder ljus eller radio för att kommunicera.
Om fjärren använder ljus (IR, som en teve-fjärr) så skulle jag kunna kika på det och se om jag kan lista ut hur den funkar. Då får du nog lov att posta den dock, och det kanske tar en vecka.
Vill du betala några hundra för det är jag glad.
Masem002, i svaren du fått hittills verkar det som om de flesta tror att du vill ha hjälp med att klona själva dosan där knapparna för av och på sitter och att mottagaren redan är inbyggd i tvättmaskinen. Det är bland annat därför som spörsmål om protokoll samt ljus och radio tas upp.
I din beskrivning framkommer det att fjärrkontrollen som består av en mottagare och en sändare är byggd av din far. Däremot finns ingen beskrivning på hur mottagaren som sitter i tvättmaskinen är inkopplad. Därför går det inte att föreslå någon konkret lösning och ett eventuellt pris för att utföra det du efterfrågar.
Det kan vara så enkelt som att skaffa en fjärrstyrd switch och en kontaktor som styrs av switchen. Absolut enklast är det om tvättmaskinen inte är fast monterad till elnätet. Det vill säga att den ansluts med en vanlig jordad kontakt till 220V i ett vägguttag. Då kan du förmodligen åka till Claes Olson och handla en lösning för några hundralappar. Alternativt vänder du dig till en erfaren elfirma som antagligen kan plocka fram en lösning till dig. Fördelen med detta är att elfirman har kännedom om alla elbestämmelser som är viktiga att känna till när det gäller elapparater i våtutrymmen.
Hur som helst, för att få någorlunda nyanserad hjälp här i forumet behöver du dokumentera bättre. Gärna med bilder på tvättmaskinen och fjärrkontrollen som du vill klona.