petercab skrev:Vågar jag berätta att jag lyfte upp en 25-35Kg tung fixtur när jag skulle gänga M8 för några månadersedan men valde borrcykel istället

Det vågar du definitivt berätta, den som inte klantar sig i en CNC-maskin lite då och då är inte född än. En av mina bästa tavlor var ett program där chucken gick emot ett spännjärn när jag var på lunch, den dumma taiwanesen saknade helt algoritmer för att märka att något var fel och glödde sig fram i sin bana med 0.1 mm/min typ till någon slog nödstoppen, haha hela verkstaden var full av rök när jag kom tillbaka.
> Känner mig nöjd med att få till detta med original 3-fas motorn + VFD och en enkoder. Det finns en möjlighet att få till 'äkta' rigid tapping men det är
> såpass komplicerat** att jag inte ger mig in på detta förräns jag måste dvs den dagen jag har nåt med bottenhål som ska gängas.
Jag köpte en hållare för det där är en hård gummibricka inbyggd för att tappen ska kunna röra sig några tiondelar i Z-led om synkningen mellan Z och spindel inte är perfekt. Men jag föredrar att gängfräsa om man måste nära botten. Såg en gängfräs på Ebay med skär i bara 1 nivå, så då kan man typ fräsa M6, M8 och M10 med samma verktyg, smidigt.