Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ochkl0620 »

Grattis!
Kan det ha legat nåt o kortslutit kanske?
Har själv en stendöd IBM Thinkpad o laga åt en polare :P
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Kanske det... Tror mer på att det var dålig kontakt nånstans.
Det är ett antal anslutningar mellan olika olika delar under skalet.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Vad var det för märke/modell?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Laptops och datorgrejer i allmänhet på kretskortsnivå brukar väl annars vara svårt att laga. EN enda gång har jag lyckats hitta schema på en modern dator - en HP-laptop, dock har jag inte orkat börja felsöka. Det borde inte vara jättesvårt, den laddar batteriet och släcker laddningsindikeringen när den är färdigladdad (helt enligt spec i manualen), men inget händer när man trycker på powerknappen... År 2020 :)

Min senaste "reparation" var att jag hittade en bilstereo, Sound Creation SCR 745 ifall nån undrar. Den låg på gång/cykelbanan invid en bilväg... Tyvärr är displayen skadad så radion är lite lagom klurig att ställa in. Det enda som var fel på den är att memory-knappen för att lagra stationer var kass, jag lödde tillfälligt in en "tangentbord"-knapp :) Synd bara att plasten på fronten fattas. I övrigt funkar den fint.

Det är rätt uppenbart att någon har tröttnat på någon annans musik. Sladdarna var snyggt klippta rakt av och det satt ett band istoppat med hysterisk klassisk musik som antagligen kan reta gallfeber på den som inte gillar klassisk musik. Nån lär ju alltså ha ryckt loss stereon, klippt sladdarna och kastat ut den genom fönstret innan föraren med smak för klassisk musik hunnit stanna och hejda processen :wink: :wink:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kasset? .... jag tror att det var orsaken, bilstereon hade lyckats överleva sig själv för många gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fick för mig att renovera ELV'n på bilen i dag (dvs höjdregleringen bak), det är ju ingen Cittra, så det hela består av en givare kopplad till krängningshämmaren bak, en luftkompressor och stötdämpare typ Hi-Jackers eller nått liknande.
Nåväl, det visade sig att kompressorn ifråga inte gav ett gnutta luft, orsaken var att insugskanalerna ergat ihop, så det var bara att skruva isär den, och få ut allt erg ur kanalerna.
Väl ihopsatt så ger den i alla fall lite luft nu, dock vet jag inte hur mycket den skall ge, tryck klarar den så det verkar som det mesta är tätt.
Troligen eller rättare sagt sannolikt så är också dämparna kass, då inget händer, har för mig att de inte skall må så bra av att gå utan tryck i sig.
Nu är det iofs inte HiJackers utan GM orginaldämpare.

Dock är det troligt att jag måste ersätta avlastningsventilen med en extern magnetventil, då den blev lite skadad vid demontering.
Så, det blir väl att köpa nya dämpare också och hoppas att det funkar som tänkt är.
gkar

Inlägg av gkar »

1) Jag lagade en 20" 1600x1200 skärm som bla tar video in.
Flexfilmen till panelen verkade vara limmad till PCB och släppt lite grann.
Ytterligare gratis skärm, men denna vet jag vad jag skall ha till då den tar S-video som riktiga datorer kan skicka ut!

2) Lagade 2st bakljus där fastsättningsbultarna var av.
Nu har den nya bultar insmälta i plasten.

3) Felsökte en testutrustning och hittade en trasig PT100 givare.

4) Jag tycker att bilens startmotor är lite trög. Mätte upp spänningen vid start som sjönk till 6.4V, vid +20C. Kanske lite lågt...
Nytt batteri blir det nog till vintern.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Ett tips ang punkt 4 det där med startmotor.. kolla så inte någon bussning/lagring börjat glappa. Då kan den dra betydligt mycket mer ström än den borde och då är det startmotorn man får fixa. Testa ett annat batteri alternativt kraftiga startkablar från ett friskt batteri så ser du om det hjälper. Detta är ett problem som jag haft på vw bussen som jag har, där startmotorns ena lagring sitter i växellådan med en intryckt bussning.
gkar

Inlägg av gkar »

Tack för tipset!
Jag skall mäta strömmen och prova med ett annat batteri parallellt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

stoffe skrev:Ett tips ang punkt 4 det där med startmotor.. kolla så inte någon bussning/lagring börjat glappa. Då kan den dra betydligt mycket mer ström än den borde och då är det startmotorn man får fixa. Testa ett annat batteri alternativt kraftiga startkablar från ett friskt batteri så ser du om det hjälper. Detta är ett problem som jag haft på vw bussen som jag har, där startmotorns ena lagring sitter i växellådan med en intryckt bussning.
Ja det är ett klassiskt fel på många VW med motorn i rumpan. Vad har du för buss förresten? Har själv en 71:a och en 66:a.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har ju haft strul med regnmätaren till väderstationen i stort sett hela Augusti då det har regnat som mest. Inte hade man lust att stå på stegen och jonglera i regn heller och värsta av allt är ju att jag inte når ända upp oavsett.

:humm: vad göra, jo idag tog jag helt sonika fram trädgårds slangen och vred till kraftigaste strålen och gick på underifriån och vips så var det fixat. Förmodligen en spindel som byggt ett bo där inne i regnmätaren som nu spolades ut. Så dagens mätvärde om 27mm regn är ju helt klart galet då vi har haft sol hela dagen men nu funkar mätaren i alla fall ;)

Bra att veta till nästa gång det strular.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Felsökte en fotbrytaren till en svetssnurra på jobbet och hade inga problem att hitta felet... :D
Symtomen var förutom dragavlastningen som lossnat att snurran gick konstant oberoende på om man påverkade fotbrytaren eller ej.
Det som var lite spännande är att skyddsjorden troligtvis varit avbränd sedan tidigare, och att när motorn gick konstant så var det för att den avbrända jordkabeln kom i kontakt med strömbrytaren som då jordade motorn genom skyddsjorden.
Det som gör det hela ännu lite mer spännande är att det verkar vara den kabeln som går till snurran som har kommit i kontakt med kontakten, och att motorn då blivit jordat genom svetsens jordanslutning. :doh:
Om så nu var fallet så innebär det att om svetssnurran kopplats in före jordklämman till svetsen så skulle den blivit strömförande, kunde ha blivit en spännande upplevelse för svetsarna... :vissla:
Men nu är iallafall en ny kontakt (med en tvåpolig brytare och plint för skyddsjorden så man slipper kabelskorna) beställd. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett skäl gott som något till varför svetsutrustning borde vara dubbelisolerad :)
SM6XQY

Inlägg av SM6XQY »

Bytt startmotorn på min Volvo V70 98. Inte helt lätt att komma åt, men efter 7 jä.lar och 14 he..etesjä.vlar så gick det ganska bra. Fick demontera behållaren till luftfiltret samt elfläkten för att få lite arbetsutrymme. Pluskabeln som går från selenoiden och in i startmotorn hade gått av precis vid startmotorn. Får se om jag orkar att reparera eller ej. Köpte en ny på Biltema för 799:-, en Bosch. Nu slipper jag att knöö igång bilen, det är ju f.n att biltillverkarna tog bort startveven :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

citroen hade ju startvev in på 80-talet iaf, tyvärr fanns risken att kunderna slog sönder händerna när dom skulle veva igång bilen för första gången på flera år och hela mekanismen hade rostat ihop..

Vill minnas att flera "jeepar" (som i biltypen, inet det fiatägda märket) har startvev också, typ lada niva och land rover, säkert fler.

Tror dock inte vev funkar så bra med moderna bilar som drar så mycket ström till tändning/insprutning osv.
Skriv svar