Klona en fjärrkontroll? bra verkstad?
Klona en fjärrkontroll? bra verkstad?
Hej alla el kunniga där ute. Har en fjärrkontroll med funktionerna on/off (endast en/två knappar), min fråga till er är: vilken verkstad hade utfört jobbet snabbast och bäst? i Stockholm helst.
P.S behöver svar snarast, Tack!
P.S behöver svar snarast, Tack!
Re: Klona en fjärrkontroll? bra verkstad?
Det räcker väl med en tråd om samma sak.
Vad menar du med att klona, fabrikat och vad är den till?
Vad menar du med att klona, fabrikat och vad är den till?
Jag vill göra en exakt kopia av denna fjärrkontroll.
Den har inget fabrikat utan den är "hemmagjord" av min far som tyvärr har gått bort. Hans fruga ska ha fjärrkontrollen inom några dagar och jag behöver klona den innan hon ska ha tillbaka den.
Fjärrkontrollen går till en manick som min far byggde som sätter igång min och hennes tvättmaskin inom en radie på ca 10 meter. Hans fru har en likadan hemma och jag skulle gärna vilja ha en fungerande kontroll också. Därför vill jag veta hur man kan kopiera/klona denna kontroll.
Den har inget fabrikat utan den är "hemmagjord" av min far som tyvärr har gått bort. Hans fruga ska ha fjärrkontrollen inom några dagar och jag behöver klona den innan hon ska ha tillbaka den.
Fjärrkontrollen går till en manick som min far byggde som sätter igång min och hennes tvättmaskin inom en radie på ca 10 meter. Hans fru har en likadan hemma och jag skulle gärna vilja ha en fungerande kontroll också. Därför vill jag veta hur man kan kopiera/klona denna kontroll.
Tja, utan att veta hur fjärren är konstruerad, och vilket protokoll som används är det en omöjlighet.
Alternativt, plocka bort manicken på er maskin, då slipper du problemet.
Och btw, det finns inga "verkstäder" som kan fixa detta, det handlar om vad man i dagligt tal kallar "reverse engineering" och det tenderar att kosta, räkna med 10k för att få en fungerande klon.
Alternativt, plocka bort manicken på er maskin, då slipper du problemet.
Och btw, det finns inga "verkstäder" som kan fixa detta, det handlar om vad man i dagligt tal kallar "reverse engineering" och det tenderar att kosta, räkna med 10k för att få en fungerande klon.
TomasL: Eller så kanske nån här på forumet (som pluggar?) i stockholm tycker det vore en kul utmaning och gör det för en pizza?
(Givetvis inget man kan räkna med, eller begära, men möjligheten finns)
Hade jag bott i närheten hade jag i alla fall vart nyfiken på att lista ut protokollet åt dig gratis.
(Givetvis inget man kan räkna med, eller begära, men möjligheten finns)
Hade jag bott i närheten hade jag i alla fall vart nyfiken på att lista ut protokollet åt dig gratis.
Javisst, men en student, bör väl få betalt för ett sådant jobb, eller?
Ja jo, visst, beror ju på hur mycket TS är beredd att betala och hur desperat någon är efter en hundring eller så 
Eller om nån tycker det verkar kul som sagt.

Eller om nån tycker det verkar kul som sagt.
Nja, klura ut protokollet tar nog mer än någon timma, sedan skall en klon designas, varpå kort skall tillverkas..........osv.
Ett förslag är att börja med bilder på fjärrkontrollen och styrdosan. Allra helst på kretskortet innuti också. Fotona bör vara skarpa.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det finns ju många fjärrkontroller som är självlärande, dock med många knappar.
Men detta luktar skumt och hämdaktigt!
Men detta luktar skumt och hämdaktigt!
Tack för alla tipps! Men som sagt en verkstad/labb eller någon kunnig student inom området är vad jag behöver. Har inte så lång tid på mig så skulle uppskatta någon som skulle kunna utföra arbetet ganska snabbt (ca 4-5 dagar max). Jag är villig att betala det priset som behövs, men 10k är väl att ta i? runt 5k låter lite mer rimligt...
Är det ett hemmabygge är det inte säkert att det finns något protokoll. Är det ER eller UR? Var är bilderna?
4-5 dagar x 8 timmar x1000:-/timma ( fullt normal timpenning ink moms) blir 40 000:- om en "verkstad" skall utföra det.Masem002 skrev:(ca 4-5 dagar max). Jag är villig att betala det priset som behövs, men 10k är väl att ta i? runt 5k låter lite mer rimligt...
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Masem002 skrev:Och det betyder?
Att du bör visa upp lite bilder på det som ska klonas!