Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Jag hade lite tråkigt.. Och inspirerad av dessa små förstärkare som man kan köpa billigt från Kina http://dx.com/p/6n11-class-a-hybrid-tub ... red-147151

Så knåpade jag ihop en prototyp med ett ECC88.. Det hela går på 19V från en laptopladdare. Rätt mysko att det röret funkar bra på så pass låg spänning.. Men det låter inte illa.
Det som sitter på kylflänsen är en 7806 för att mata glöden med. Det låter bra.. Så jag ska pilla lite mer med det sen så kommer det antagligen att hamna i en låda.
Bild

-------------------------------------------------------
EDIT: Fäärdig! :D

Bild
Bild
MiSTer
Inlägg: 725
Blev medlem: 26 juli 2007, 03:55:18
Ort: Skene
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiSTer »

Har du något schema på det där bygget?
Ser ju ohyggligt sexigt ut! :oops:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Hehe jodå.
Bild

Med lite ändrade komponentvärden för att köra röret på 19V.. (19V verkar vara det lägsta att vilja gå. 24V och upp är nog bättre för att vara på den säkra sidan, om röret har lite avvikelser.)
10k är utbytt mot 470 Ohm och 200 Ohm är utbytt mot 22 Ohm. Det är bara höftade värden man plockade ihop.. Men det funkar fint. :)

Nätdelen har fått en dubbel induktor på ingången (samma typ som till AC filter i switchade nätagg) Därefter lite låg ESR filterkondingar och små plastkondingar för att få bort det högfrekventa bruset som laptop laddaren ger. Fördelen med switchad nätdel är att man får bort allt vad brum heter, som är svårt att få bort helt i rörkopplingar.. speciellt klass A i allmänhet.
Aaaaaaalm
Inlägg: 151
Blev medlem: 5 maj 2010, 19:25:44
Ort: Karlstad

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Aaaaaaalm »

Liknade min rörstärkare baserad på 12AU7 (ECC83)

Snygg retrostil du har fått till ;D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

TAckar :)

Hehe snyggt :D Hur hög anodspänning kör du med? Har du något förstärkarsteg efter röret?
Aaaaaaalm
Inlägg: 151
Blev medlem: 5 maj 2010, 19:25:44
Ort: Karlstad

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Aaaaaaalm »

12V kör jag med, har dock en MOSFET i klass A på utgången. Duger gott till hörlurar :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Aaaaaaalm skrev:Liknade min rörstärkare baserad på 12AU7 (ECC83)
Vilket rör kör du? ECC83 (=12AX7) eller 12AU7 (=ECC82).

Till Electricman och Aaaaaalm: HÄR är en rörförförstärkare som jobbar med liten matningsspänning.
SM6XQY
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 september 2009, 22:26:39

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av SM6XQY »

ELECTRIC GUY är det lådan som satt i militärafordon och hade ett uttag o en strömbrytare till LUFOR?
Aaaaaaalm
Inlägg: 151
Blev medlem: 5 maj 2010, 19:25:44
Ort: Karlstad

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Aaaaaaalm »

soundbrigade skrev:
Aaaaaaalm skrev:Liknade min rörstärkare baserad på 12AU7 (ECC83)
Vilket rör kör du? ECC83 (=12AX7) eller 12AU7 (=ECC82).

Till Electricman och Aaaaaalm: HÄR är en rörförförstärkare som jobbar med liten matningsspänning.
Oj 12AU7 alltså ECC82.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Alm, ahh okej. Jag funderar över att bygga en liten klass A och trycka in i lådan också. :)

SM6, Ingen aning. Men den kommer från ett fordon iaf. Finns ett ca 40mm stork hål på ena kortsidan för ett stort kontaktstycke eller något. Och det har suttit snäpplås på sidorna av lådan.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Nu så jävlar.. :D Hittade ett ISA ljudkort med en förstärkar IC på. Och den ger extremt lite brus i lurarna och låter bra. Så det blev lite fulhack och pillande så gick den igång. Ja, kortet ÄR brutalt avbrutet! :mrgreen: , Okej, jag dremlade en skåra i kortet för att skapa en brytpunkt.

Men såhär ser det ut för tillfället. Tanken är att det ska stoppas in i lådan med rör preampen.
Bild

EDIT: Nu är förstärkaren inbyggd i förförstärkaren. Låter skitbra! :D
Senast redigerad av Electricguy 20 september 2012, 11:02:47, redigerad totalt 1 gång.
1802
Inlägg: 6269
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Electricguy:
Återanvända gamla dataprylar :tumupp:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Behövde borra fyra 1mm hål men orkade inte gå ut i verkstaden och hade ingen skruvdragare inne..

Hade dock på hyllan en gammal DC-motor med ett remhjul på samt en chuck, och remhjulet passade att gänga i chucken med lagom mycket våld :mrgreen:
Efter lite balansering genom mer våld fick jag den faktiskt hyggligt balanserad, var inga problem att borra mina fyra hål i alla fall. :)
IMG_20120921_231746.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ElectricMan »

Det måste ha varit jobbigare att bygga den där skruvdragaren än att gå ut i verkstaden... :lol:
MiaM
Inlägg: 10222
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

1802 skrev:Analogsatten har släckts ned.
Oj sjutton, det hade jag missat! Finns det inga analoga sändningar kvar alls?
1802 skrev:Så vad göra med burken? Fulhacka till en fjärr enhet. Tänkte först bara ta signal från displayen. Men så har jag en extern ADX konverter(breddar frekvens området) . Den styrs av ben 8 sammankoplad med ben 14, och chassie som jord. Ger ut ca 12V om man togglar mellan tv och sat på fjärren. Varför är ben 8 och 14 byglade?
1802 skrev:Vad gör ben 8 till 18 jämna nummer i scarten?
8 = växlar normalt mellan video+ljud in eller "inte" (d.v.s. tv'n visar något annat). Dessutom lades 16:9/4:3-växling till senare.
0V = tv'n visar annat
6V = tv'n visar video + ljud in, 16:9
12V = tv'n visar video + ljud in, 4:3
ingången är relativt högohmig och växlingen är "långsam" (d.v.s. man kan inte växla för att få in OSD på annat o.s.v.).

10,12,14 är inte riktigt specade. Korkat nog förekom det på stenåldern scartkablar som jordade en av dessa pinnar och TV-apparater som inte fungerade riktigt om en av dessa pinnar jordades.

Pin 16 växlar mellan RGB-ingången och "annat". Denna växling är blixtsnabb, d.v.s. man kan fälla in OSD-grejer ovanpå en kompositvideobild. Växlingen är ofta aktiv även om scartens videoingång inte är vald.

0V = RGB inte vald
1-3V RGB vald
Ingången är terminerad med 75 ohm.
1802 skrev:Kan man få ut bild och ljud från en tv via scart?
Ja, normalt finns både in och ut på de lägre pinnumren, det är väl 1+3 som är in och 2+6 som är ut (och 4 jord) eller om det var tvärt om.

Det kan kanske vara så att det inte finns utgångar i scart'en på en modern platt-tv där allt processas digitalt däremot...
Skriv svar