Första stegen med att etsa kretskort - behöver stöd
- prototypen
Re: Första stegen med att etsa kretskort - behöver stöd
Hårdmetallborr är ett måste, min erfarenhet är att 0,9 mm är det minsta man kan borra med. Det räcker för det flesta komponenter.
Protte
Protte
-
ElectricNooB
Kjell´s borrset fungerar alldeles utmärkt! Se bara till att använda en pelarborr och att lätta på trycket just innan borren går igenom, annars blir det fula utbuktningar. 0.8mm brukar fungera alldeles utmärkt! Och juste, när du köper borrarna se till att dom smalaste inte är avbrutna, det hände för mig... 
Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att borra både 0.4 och 0.6 mm hål, men oftast duger det med 0.8 mm även om komponentbenen ofta är smalare.
Borren från Kjell&Co duger gott för det mesta. Man märker skillnad på dåliga och bra borr: dåliga borr bygger en "krater" med fula kanter, ett bra borr skapar perfekta kanter. En "krater" kan ju få konsekvensen att kopparen lossnar lättare och blir svårare att löda. Har nog både med hårdhet, skärpa och slipningsvinkel att göra.
Borren från Kjell&Co duger gott för det mesta. Man märker skillnad på dåliga och bra borr: dåliga borr bygger en "krater" med fula kanter, ett bra borr skapar perfekta kanter. En "krater" kan ju få konsekvensen att kopparen lossnar lättare och blir svårare att löda. Har nog både med hårdhet, skärpa och slipningsvinkel att göra.
Tack för svar! Hoppas skolans pelarborr är fixad bara.
Känner nu mig redo att börja testa. Men jag upptäckte att slangarna som pumparna ska kopplas till är för korta. Såna köper man också på Kjell o co / Elfa, eller? Verkar som om den förra ägaren haft pumparna väggmonterade så slangarna slutar ett par dm upp från bordet. Har två pumpar. Den ena gissar jag pumpar etsvätska från behållaren med doppvärmare ned i etsbadet och den andra ut från badet och ner i behållaren. Stämmer, va?
De "hemma-tankar" jag har sett har inte haft några väteske-pumpar alls, där har doppvärmaren suttit i tanken och bara luftbubblorna från luftpumpen har hjälpt till att cirkulera vätskan. Men det finns säkert någon fördel med det där komplicerade systemet. 
Man tycker väl att det borde varit en anslutning mellan tanken och värmebehållaren så man bara behövde pumpa enkel väg. Funkar det inte med hävert-princip?
Är det PVC som gäller för slangarna, hittade inga omedelbart på Elfa men det kan finnas på Clas Ohlson, järnaffär etc?
EDIT:
Som den här >2000kr skapelsen, doppvärmaren sitter i och den har dubbla pumpar för luften.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 0-48&toc=0
Eftersom den beskrivs som ett enkammarssystem så finns det väl två (eller flera) kammare med, som din t.ex.
Andra förslag på PVC slang:
http://www.jula.se/pvc-slang-med-koppli ... 0-m-079089
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ter-33250/
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/
Tja, biltema funkar väl, fanns olika dimensioner där.
Eller C.O.
http://www.clasohlson.com/se/Slang/Pr490412010
Elfa verkar inte ha eller är svår-sökt (som vanligt).
Man tycker väl att det borde varit en anslutning mellan tanken och värmebehållaren så man bara behövde pumpa enkel väg. Funkar det inte med hävert-princip?
Är det PVC som gäller för slangarna, hittade inga omedelbart på Elfa men det kan finnas på Clas Ohlson, järnaffär etc?
EDIT:
Som den här >2000kr skapelsen, doppvärmaren sitter i och den har dubbla pumpar för luften.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 0-48&toc=0
Eftersom den beskrivs som ett enkammarssystem så finns det väl två (eller flera) kammare med, som din t.ex.
Andra förslag på PVC slang:
http://www.jula.se/pvc-slang-med-koppli ... 0-m-079089
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ter-33250/
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/
Tja, biltema funkar väl, fanns olika dimensioner där.
Eller C.O.
http://www.clasohlson.com/se/Slang/Pr490412010
Elfa verkar inte ha eller är svår-sökt (som vanligt).
Tack! PVC-slangen med 3mm innermått på Clas Ohlson blir nog finfint.
Hej,
Det är jag som är den förra ägaren, jag har varit utomlands och härjat så jag har inte kunnat svara på dina frågor på det andra forumet! (99musik)
Pumparna har mycket riktigt varit monterade på plastsidorna till tanken men en slang hade legat vikt och gått sönder så jag fick korta den så pumpen hängde nog i luften på slutet.
Luftpumpen är enkel att koppla in, det är den gråa och den ska kopplas till den gröna saken som ligger i botten, det är som en svamp som gör en massa små bubblor som tar med sig kopparpartiklar från kortet så det går fortare att avverka ytan.
Den andra pumpen ska suga ur vätskan ur burken på sidan där doppvärmaren sitter och och flytta den till en slang som går ner till botten på motsatta sidan i tanken, den skapar deå ett undertryck som suger upp vätska från en kort slang som man sätter lagom långt upp på sidan närmast burken. Men höjden på slangen reglerar man vätskenivån i burk och tank.
Det är viktigt att o-ring och tätningar på burken är hela annars läcker det och blir dålig cirkulation.
Innan jag fattade det så körde jag helt enkelt med två likadana akvariepumpar för vätskan, en som pumpade i och en som pumpade ur men en gick sönder så jag fick göra om göra rätt!
Det är viktigt att du häller i vätska och pumpar runt i systemet så det finns tillräckligt med vätska i burken innan du sätter på doppvärmaren, om du inte gör det så spricker doppvärmaren. Jag har gjort det med!
Om man vill snabba på processen kan man förvärma vattnet till etsvätskan i vattenkokare eller liknande så slipper man vänta så länge på körning.
När vätskan är illblå och det tar tid trots värme och luft så är det dags att byta. Ta med den gamla till en station för miljöfarligt avfall och märk glasflaskan noga med vad den innehåller!
Det är jag som är den förra ägaren, jag har varit utomlands och härjat så jag har inte kunnat svara på dina frågor på det andra forumet! (99musik)
Pumparna har mycket riktigt varit monterade på plastsidorna till tanken men en slang hade legat vikt och gått sönder så jag fick korta den så pumpen hängde nog i luften på slutet.
Luftpumpen är enkel att koppla in, det är den gråa och den ska kopplas till den gröna saken som ligger i botten, det är som en svamp som gör en massa små bubblor som tar med sig kopparpartiklar från kortet så det går fortare att avverka ytan.
Den andra pumpen ska suga ur vätskan ur burken på sidan där doppvärmaren sitter och och flytta den till en slang som går ner till botten på motsatta sidan i tanken, den skapar deå ett undertryck som suger upp vätska från en kort slang som man sätter lagom långt upp på sidan närmast burken. Men höjden på slangen reglerar man vätskenivån i burk och tank.
Det är viktigt att o-ring och tätningar på burken är hela annars läcker det och blir dålig cirkulation.
Innan jag fattade det så körde jag helt enkelt med två likadana akvariepumpar för vätskan, en som pumpade i och en som pumpade ur men en gick sönder så jag fick göra om göra rätt!
Det är viktigt att du häller i vätska och pumpar runt i systemet så det finns tillräckligt med vätska i burken innan du sätter på doppvärmaren, om du inte gör det så spricker doppvärmaren. Jag har gjort det med!
Om man vill snabba på processen kan man förvärma vattnet till etsvätskan i vattenkokare eller liknande så slipper man vänta så länge på körning.
När vätskan är illblå och det tar tid trots värme och luft så är det dags att byta. Ta med den gamla till en station för miljöfarligt avfall och märk glasflaskan noga med vad den innehåller!
Ok. Tror jag är med, men hur burken ska sitta förstår jag inte. Skruvas burken fast på platta där doppvärmaren sitter eller fanns det med ett lock till den? Har inte grejerna här för att kolla. Skulle så gärna bara köra igång och testa idag, men nu blir jag så snurrig av alla slangar och kopplingar och tätningar att jag inte vet var jag ska börja.
Så jag ska iaf inte behöva åka och köpa nya slangar?
Så jag ska iaf inte behöva åka och köpa nya slangar?
Sådär. Har testat allt nu. Det funkade tyvärr inte med undertrycksutsugning från tanken så jag använder båda pumparna till att skicka runt ets-vätskan. Den grå luftpumpen funkade dock inte så jag får köpa en ny här i närheten. Tänkte köra igång och jobba på under eftermiddagen, så får vi se vad det blir av det.
Wish me luck!
Wish me luck!
Sluttampen på etsningen nu. Svårt att få upp värmen på vätskan. Gjorde den med varmvatten men den hann svalna innan det var dags och doppvärmaren ger ingen turbovärmning direkt.
Efter NaOH-badet såg det ut som att de tunnaste banorna nästan försvunnit, men vid etsningen nu ser allt bra ut. Har gjort två testkort och ska kolla så att alla banor och lödpunkter leder till varandra. Hoppas kunna ösa på med ett gäng kort redan i em.
Efter NaOH-badet såg det ut som att de tunnaste banorna nästan försvunnit, men vid etsningen nu ser allt bra ut. Har gjort två testkort och ska kolla så att alla banor och lödpunkter leder till varandra. Hoppas kunna ösa på med ett gäng kort redan i em.
Gjorde en andra omgång med fyra kort. Ett blev färdigetsat på en kvart, de andra satt i en timme utan att bli klara. Två av dem nästan opåverkade. Kan det bero på att jag gnuggade dåligt efter NaOH-badet?
Ett av kretskorten blev tillräckligt bra för att borra. Ska löda fast komponenter snart för att testa funktion.
Förresten, hur blått ska ets-vätskan bli innan det är dags att byta?
Förresten, hur blått ska ets-vätskan bli innan det är dags att byta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det blev ju bra.
På bilden är det fortfarande ljusblått. Bara att etsa vidare. Byt när det är antingen mörkblått eller när det börjat gå märkbart långsammare.
På bilden är det fortfarande ljusblått. Bara att etsa vidare. Byt när det är antingen mörkblått eller när det börjat gå märkbart långsammare.
- prototypen
Att det inte blev "påverkat kan endera vara för kort exponeringstid och eller kort framkallning.
Nu kör jag med saltsyra-väteperoxid och det syns direkt en färgförändring om fotoresisten är borta (där den ska).
Händer inget kan det hjälpa med mer framkallning.
Protte
Nu kör jag med saltsyra-väteperoxid och det syns direkt en färgförändring om fotoresisten är borta (där den ska).
Händer inget kan det hjälpa med mer framkallning.
Protte