BER:s mobila CNC

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Re: BER:s mobila CNC

Inlägg av BER »

När jag skulle bestämma bredden på maskinen så mätte jag lite olika dörröppningar. Jag kom då fram till att små standard dörröpningar var 700 mm. Men precis som arvidb påpeka så får man hänga av dörren för att komma igenom en dörröpning om dörrbladet inte går att öppna minst 170 grader, detta var klart en miss i mitt tänk. Så ni som får samma idé gör inte vagnen bredare än ca 630 mm.

Bredd måttet har varit med från första början, därav så håller sig portalen innanför vagnens bredd med ca 5 mm marginal på vardera sida. Detta så att man skall kunna skuta in vagnen mot en vägg eller dörrhål utan att portalen tar skada.
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Re: BER:s mobila CNC

Inlägg av BER »

Trådlös MPG var uppe i en annan tråd, och det fick mig att tänka på min egen MPG.

Jag har frågat i en annans TS tråd tidigare hur funktionen skall vara på MPG utan att fått något bra svar, ville inte kapa den tråden. Men nu har jag min egen tråd så...

Hur skall funktionaliteten på en MPG vara implementerade mot styrprogramvaran?
Hur är det gjort på en "riktig" maskin. Skall maskinen göra förflyttningen samtidigt som man vrider på hjulet eller inte? Om man skall gå till en absolut position med G kod så kan styrprogramvaran räkna ut acceleration med mera. Men skall man köra med MPG:n till absolut position så vet inte styrprogramvaran vilken som är slutposition, det kan vara så att maskinen önskas flytta 0,01 mm och hjulet kommer inte vridas mer eller så skall förflyttningen vara 10 mm och det kommer komma fler positionsuppdateringar men om ett antal ms framöver som är okänt för styrprogramvaran då de inte inträffat ännu.
Vad tycker ni, hur skall det fungera?
Skriv svar