Köpa ny dator med Windows 95/98?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Re: Köpa ny dator med Windows 95/98?

Inlägg av sodjan »

Alla diskusioner är meningslösa innan det finns ett definitivt
svar från leverantören om plattformstödet i programvaran...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

säter skrev:
Spazze skrev:Allt som krävs av hårdvaran är en serieport.
DOS fungerar ju på en splitter ny dator, då borde väl även W98 fungera?
Utan nätverk och högupplöst grafik naturligtvis.
Med reservation för timingproblem så borde W98 fungera om man bara använder hårdvaran som DOS använder den.

D.v.s. använd PS/2-port för tangentbord, mus på PS/2 eller serieport, endast nätverk om man har ett tillräckligt gammalt nätverkskort, och 640x480 i 16 färger (eller om man har tur så går nog ofta 800x600 med hjälp av VESA-SVGA-kompabilitet).

Troligtvis fungerar lite mer på en modern dator om man kör W98, men det är kanske delvis fråga om tur.

Vad gäller timing så har det förekommit även DOS-program som inte fungerar på moderna datorer, där "modern" avsett senaste datorerna under säkert över 20 års tid. Programsnuttar som provar hur många varv en busy-wait-loop behöver snurra för att ett steg på 18Hz-klockan ska ticka fram kan råka nå maxvärden på räknare och kanske köra fast på division med noll eller liknande.

Parantes:
Även på den tiden burkarna var ungefär lika långsamma, d.v.s. från 4.77MHz 8088:or till kanske som bäst en 386:a, så fanns det inkompabiliteter. En klassiker var att behöva flytta runt med BIOS mellan EGA-kort för att de krockade med moderkortets BIOS. En annan höjdare var att vissa kompilatordirektiv till Turbo Pascal funkade inte på en Ericsson PC (8088, som tyvärr hade egen ostandardhårdvara för tangentbord + tangentbordsport så man kunde inte stoppa i ett annat bios utan att tappa tangentbordet)... Allt var inte bättre förr :)
Xynter

Inlägg av Xynter »

Skulle det krisa så har jag en äldre dator (tror den är från någon gång mellan mitten till slutet på -90) som jag kan skänka bort mot fraktkostnad.
Hurvida den fungerar eller inte kan jag inte svara på, dels för att jag aldrig har försökt att starta upp den och för att jag inte har tillgång till den just nu då den står hos mina föräldrar. Den har dock precis blivit omplacerad till elektronikskrothögen hemma hos dem och den högen är utomhus men under tak.

Jag har även en komplett samling med Win95 på diskett. Men jag vågar inte svar på deras skick heller, detta då jag inte har någon diskettläsare...
Förhoppningsvis så har de inte blivit avmagnetiserade. De kan skickas med datorn om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Har du otur blir just serieporten det som avgör även om du lyckas installera Windows 9x på en modern dator. Många tillverkare har numera inga ”riktiga” com-portar utan någon form av emulerad variant. Har flera exempel på jobbet där dessa inte kan kommunicera korrekt med mätutrustning och liknande. Dvs att det blir svårare och svårare att hitta PC leverantörer med äldre chipset.
Och ja, inom fabriksområdet ligger många leverantörer ca 10-15 år efter med utveckling/anpassning av programvaran. Vi har tex nästan 300 produktionskritiska NT4:or i en av fabrikerna…
Spazze

Inlägg av Spazze »

Det fanns en ny version av mjukvaran som kostade 12000kr. Till det blev det en ny dator för 3000kr. Datorn har faktiskt en inbyggd serieport. Allt funkar bra och med tanke på vad klimatkammaren har kostat så är det inte en så farlig utgift mer än 10 år efter att den köptes in.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Elyrkesman

Inlägg av Elyrkesman »

Spazze skrev:Tack för alla tips.
Datorn lever fortfarande, jag tänkte mest i förebyggande syfte. Ångrar lite att vi slängde alla andra gamla datorer men det finns ju alltid nån som samlar på gammalt skrot.
Förhoppningsvis byggdes datorerna för att hålla längre på 90-talet.
Du måste nog ha en 32 bit processor dvs en gammal enkärning som ej klarar 64-bit operativsystem den är då bakåtkompatibel med 16-bit operativsystem som jag tror w98/95 är drivrutiner behöver du väl inte typ nätverk/ljud/bild du får 640x480 i värsta fall
men det går säkert att hitta på nätet.

En sådan dator kan du får för 100 kr på Blocket eller Tradera.se
Typ 1,4 - 1,8 ghz 20-40 gb disk 500 mb ram
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Var en himla massa snack om 16/32-bitars Windows på 90-talet. Jag vill minnas att första versionen av Windows 95 var 16-bitars men att den senare Windows 95 B eller SE hade fullt stöd för 32-bitars. Dock hade vi i gymnasiet runt år 2002 Windows 3.11 för att köra en gammal 16-bitars version av Multisim, om det handlade om pengar eller kompatibilitet vet jag inte.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_95#32-bit
Windows 95 followed Windows for Workgroups 3.11 with its lack of support for older, 16-bit x86 processors, thus requiring an Intel 80386 (or compatible). While the OS kernel is 32-bit, much code (especially for the user interface) remained 16-bit for performance reasons as well as development time constraints (much of W95's UI code was recycled from Windows 3.1). This had a rather detrimental effect on system stability and led to frequent application crashes.
The introduction of 32-bit File Access in Windows for Workgroups 3.11 meant that 16-bit real mode MS-DOS is not used for managing the files while Windows is running, and the earlier introduction of the 32-bit Disk Access means that the PC BIOS is not used for managing hard disks. This essentially reduces MS-DOS to the role of a boot loader for the protected-mode Windows kernel. DOS can be used for running old-style drivers for compatibility, but Microsoft discourages using them, as this prevents proper multitasking and impairs system stability. Control Panel allows a user to see what MS-DOS components are used by the system; optimal performance is achieved when they are bypassed. The Windows kernel uses MS-DOS style real-mode drivers in Safe Mode, which exists to allow a user to fix problems relating to loading native, protected-mode drivers.
Lite som jag mindes det, men att med Win32s kunde man köra 32 bitar i Win3.11. Men kärnan av Win95 var 32 bitars hela tiden..

http://en.wikipedia.org/wiki/Win32s
Win32s is a 32-bit application runtime environment for the Microsoft Windows 3.1 and 3.11 operating systems. It allowed some 32-bit applications to run on the 16-bit operating system using call thunks.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

säter skrev:
Spazze skrev:Allt som krävs av hårdvaran är en serieport.
DOS fungerar ju på en splitter ny dator, då borde väl även W98 fungera?
Utan nätverk och högupplöst grafik naturligtvis.
Tror inte det, eftersom det inte finns några drivisar.
Har dock aldrig testat på en riktig maskin, enbart virtuella, där det naturligtvis fungerar, även 3.11 också.

Skall nog testa med att försöka installera 3.11 på en modern maskin vid lämpligt tillfälle, skall nog testa W95/98 också tror jag.
Kan undra om man kan installera XENIX på en modern maskin, hmm, det måste naturligtvis testas.
Skriv svar