Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

tlvb skrev:Nu gör den med lite firmware-modifikationer ett tryck på på- eller av-knappen varje gång som 127 (50%)
passeras
Tips: Om du någonsin kommer köra det där mot något som från början är analogt (t.ex. analoga reglar + ADC'er i ljusbord, eller DMX-konverterare som tar gamla 0-10V in) så kan det vara bra att ha lite hysteres. Du kan t.ex. göra så att den sänder "till" när du passerar 133 uppåt och "från" när den passerat 123 nedåt.

Jo, jag vet att Nexa inte har till/från utan bara "tryck", så du får ha en variabel som minns om det var "till" eller "från" som sändes sist. Om variabeln är "från" så kolla om värdet är >=133, i så fall sänd en signal och sätt variabeln till "till". Om variabeln är "till" så kolla om värdet är <=123, i så fall sänd en signal och sätt variabeln till "från". :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Lite update på mitt growbox projekt. En video får duga.. :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Slängde ihop en ljudmodulerad Laser spirograf..
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Såg jävla coolt ut det där! :)

(du glömde länken ;) )
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hoppsan! :D Tack för det! :wink:
Hyvler

Inlägg av Hyvler »

Fan va najs det vore om du kunde lägga upp något schema eller lite mera bilder på den, då den är hur cool som hälst.
1802

Inlägg av 1802 »

Analogsatten har släckts ned. Så vad göra med burken? Fulhacka till en fjärr enhet. Tänkte först bara ta signal från displayen. Men så har jag en extern ADX konverter(breddar frekvens området) . Den styrs av ben 8 sammankoplad med ben 14, och chassie som jord. Ger ut ca 12V om man togglar mellan tv och sat på fjärren. Varför är ben 8 och 14 byglade? Vad gör ben 8 till 18 jämna nummer i scarten? Kan man få ut bild och ljud från en tv via scart?

ADX info,
http://www.actel.gr/actel_products_middle4.htm#adx
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hyvler: Själva kopplingen är bara en reostat i serie med varje motor för att reglera varvtalet.
Sen den mekaniska biten löser man såhär.
Bild

Varje spegel ska luta lite i förhållande till motoraxeln så man får en roterande stråle liksom. Men man får inte ha för mycket lutning, för då kommer strålen utanför spegeln..
Ljudmoduleringen har jag bara löst genom att sätta en kondensator i serie med en ljudförstärkare som kopplas till ena motorn. (tillsammans med DC)
lillmange
Kontakt:

Inlägg av lillmange »

Jag har tröttnat på batteriladdare som står och överladdar batterierna i mina maskiner.

Därför byggde jag den här lilla lådan:
SAM_0652.JPG
Det är ursprungligen en "relä låda" från Sveriges Radio som man använde för att tända sändnings skylten automatiskt när en regel drogs upp på mixerbordet.
Den har 24V reläer och en 24V trafo inbyggd för att enkelt kunna styras via slutning.
Där jag monterat displayen och knapparna satt det tidigare en 9-pol dsub för styrning.

Den översta knappen är en resetknapp till arduinokortet, sedan kommer knappen för att ställa in hur många timmar (0-9) som nedräkningen ska pågå och sist en startknapp.
Under tiden nedräkning pågår är uttagen på framsidan av lådan aktiva och stängs av när tiden är slut.
Nedräkningen visas på displayen.

Innehållet:
SAM_0650.jpg
SAM_0645.jpg
SAM_0644.jpg
SAM_0646.jpg
Det jag gjort är att skriva ett litet program med en enkel nedräkning, monterat knappar, 7segment displayen, en transistor som drar reläerna, en 595a till displayen och "byggt in" en liten mobilladdare som ger 5V till arduinon.

Allt är ordetligt monterat med Smältlim :)

/Magnus G
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lillmange 18 september 2012, 15:47:47, redigerad totalt 1 gång.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag satte en timer på några uttag i garaget som jag tänkte köra batteriladdare till skruvdragare mm på så att man kan lämna batterierna i laddaren. Men det blev en dyr historia, det visar sig att iaf Makitas batterier blir helt förstörda om man lämnar dem i en laddare som inte är ansluten till ett aktivt vägguttag. Har inte vågat prova med fler laddare/batterier efter det.
1802

Inlägg av 1802 »

Med enkla 24 timmars timers, startar laddning om igen för snabbt. Med vissa jordfelsbrytare måste man aktivera med knapp vid strömavbrott. De två ihop ger en smidig laddtimer.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Hur många gånger är en jordfelsbrytare gjort för att bryta? Jag gissar förvånansvärt få. Är det inte enklare då med en vanlig timer från Eljo (numera Scneidler Electric).
1802

Inlägg av 1802 »

Den jordfelsbrytare jag använder, kräver "set" vid varje anv.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har 2st jordfelsbrytare som man måste "slå på" manuellt varje gång man sätter dom i uttaget.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag har gjort lite research. Och det verkar faktiskt som att jordfelsbrytare är gjorda för att fungera många gånger. Jag hittar ingen exakt spec hos Hager, men de säger att man skall prova jordfelsbrytaren på testknappen minst två gånger per år.

Däremot så har en vanlig automatsäkring 4-5 max antal brytningar som spec innan de börjar tappa prestanda.

Sammanfattning, jag hade fel.
Skriv svar