Stabbad spänningsdelning
Stabbad spänningsdelning
Har byggt ett enkelt delningsfilter och behöver nu driva det. Konstruktionen är baserad på opa134.
Kan jag på något enkelt sätt dela upp befintlig spänning på ca 14V till +/- 5V?
Tänkte om jag kunde ta en 7805 och en 7905 och koppla ihop jorden på dom och ta ut spänningen mellan +5V jord och -5V, skulle detta kunna funka eller skulle det bara självsvänga?
Mvh Tomas
Kan jag på något enkelt sätt dela upp befintlig spänning på ca 14V till +/- 5V?
Tänkte om jag kunde ta en 7805 och en 7905 och koppla ihop jorden på dom och ta ut spänningen mellan +5V jord och -5V, skulle detta kunna funka eller skulle det bara självsvänga?
Mvh Tomas
Är dina 14V isolerade relativt signaljorden?
Annars sitter du nog lite i klistret eftersom signalen antagligen svänger kring 0 måste opampen vara matad med lägre spänning för att kunna förstärka negativa sidan.
Har du däremot isolerad 14V (Batterieleminator, batteri, transformator, osv)
kan du koppla in en regulator (7805), för att få 0V, 5V och 14V.
Sen kopplar du signaljorden till 5V, då blir det som om du hade -5V, 0V och +9V. Då är det bara att tuta och köra. (borde inte göra nåt att matingen är assymetrisk)
Tänk på att belasta 5V regulatorn lite med ett motstånd, detta eftersom regulatorn bara levererar ström, den klarar inte av att sänka.
Edit:
Det kan räcka med en spänningsdelning (istället för regulator för att skapa mittenspänningen) som stiff sa också, men det kräver fortfarande att dina 12V är isolerade.
Annars sitter du nog lite i klistret eftersom signalen antagligen svänger kring 0 måste opampen vara matad med lägre spänning för att kunna förstärka negativa sidan.
Har du däremot isolerad 14V (Batterieleminator, batteri, transformator, osv)
kan du koppla in en regulator (7805), för att få 0V, 5V och 14V.
Sen kopplar du signaljorden till 5V, då blir det som om du hade -5V, 0V och +9V. Då är det bara att tuta och köra. (borde inte göra nåt att matingen är assymetrisk)
Tänk på att belasta 5V regulatorn lite med ett motstånd, detta eftersom regulatorn bara levererar ström, den klarar inte av att sänka.
Edit:
Det kan räcka med en spänningsdelning (istället för regulator för att skapa mittenspänningen) som stiff sa också, men det kräver fortfarande att dina 12V är isolerade.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo, viritell jord brukar funka bra och DC-nivåerna på in och utsignal får du hand om med kondensatorer - vilket är problemfritt så länge det rör sig om lågnivåsignaler, är det hela högtalareffekter som skall kopplas så blir det mycket knivigare, men som jag förstod det är det ett aktivt delningsfilter på lågnivåsidan ?
Jag tror att jag just har gjort ett misstag, nämligen att koppla en strömsnål liten PIC-krets via en 7805 till mitt lite slöa 12v MC-batteri. Det har funkat förut, men idag, med nyladdat batteri gick det inte lika bra.pagge skrev: Tänk på att belasta 5V regulatorn lite med ett motstånd, detta eftersom regulatorn bara levererar ström, den klarar inte av att sänka.
Jag antar att du menar att man ska koppla på ett motstånd i serie med regulatorn på 12V-sidan...? Ska jag då välja det så att maxströmmen genom det blir = vad min krets maximalt drar?
Det brukar inte vara några problem att lasta en 7805 "lite".
Det som refererades till tidigare i tråden var för att 7805:an skulle fungerar som spännignsdelare för att generera en virtuell "nolla". I den kopplingen så blir det lite speciellt med att stabben även måste sänka ström istället för att bara mata. Det är den inte byggd för utan då lastar man den extra med ett lastmotstånd så att stabben alltid får last att mata till.
Det som refererades till tidigare i tråden var för att 7805:an skulle fungerar som spännignsdelare för att generera en virtuell "nolla". I den kopplingen så blir det lite speciellt med att stabben även måste sänka ström istället för att bara mata. Det är den inte byggd för utan då lastar man den extra med ett lastmotstånd så att stabben alltid får last att mata till.
OK, så du tror inte att det var det som pajade min PIC, att jag lastade 7805:an för lite? Kretsen har funkat fint med t.ex. ett 9V-batteri, men MC-batteriet på 12-13 V tålde den tydligen inte. Kan någon förklara varför?
Ursäkta om det är lite OT nu, men jag valde att fortsätta denna tråden eftersom den handlade om 7805:an.
Ursäkta om det är lite OT nu, men jag valde att fortsätta denna tråden eftersom den handlade om 7805:an.
Egentligen borde du ha startat en ny tråd.
Gick PIC:en sönder direkt när du kopplade kretsen till 12V-batteriet?
Hur vet du att PIC:en har gått sönder?
Vad har du för spänning på 7805:ans utgång?
Sitter MC-batteriet helt fritt, så att det inte sitter kopplat till en motorcykel t ex?
Har du fler strömkonsumenter än PIC:en kopplad till 7805:an?
Gick PIC:en sönder direkt när du kopplade kretsen till 12V-batteriet?
Hur vet du att PIC:en har gått sönder?
Vad har du för spänning på 7805:ans utgång?
Sitter MC-batteriet helt fritt, så att det inte sitter kopplat till en motorcykel t ex?
Har du fler strömkonsumenter än PIC:en kopplad till 7805:an?
OK, det är uppfattat.
Ja, den gick sönder direkt när jag kopplade in den på batteriet. Den hade fungerat fint alldeles innan med ett 9V-batteri, men när jag kopplade på den på hojbatteriet blinkade inte lysdioderna alls som jag hade programmerat längre, och efter ett par sekunder lyste dom bara. Försökte sedan programmera PIC:en igen, men det gick inte alls. Det tolkar ju jag som att den är kass, men vad vet jag..?
MC-batteriet var inte kopplat till något annat, och det är bara PIC:en (som driver två lysdioder) som är inkopplad på regulatorn. Jag mätte inte spänningen ut från regulatorn just då, så den vet jag inte.
Alla tips för att undvika att steka ännu en PIC är välkomna.
Dom kostar iofs inte mer än 17 spänn, men ändå...
Ja, den gick sönder direkt när jag kopplade in den på batteriet. Den hade fungerat fint alldeles innan med ett 9V-batteri, men när jag kopplade på den på hojbatteriet blinkade inte lysdioderna alls som jag hade programmerat längre, och efter ett par sekunder lyste dom bara. Försökte sedan programmera PIC:en igen, men det gick inte alls. Det tolkar ju jag som att den är kass, men vad vet jag..?

MC-batteriet var inte kopplat till något annat, och det är bara PIC:en (som driver två lysdioder) som är inkopplad på regulatorn. Jag mätte inte spänningen ut från regulatorn just då, så den vet jag inte.
Alla tips för att undvika att steka ännu en PIC är välkomna.