Behöver en slutning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Atrix

Behöver en slutning

Inlägg av Atrix »

En dörr skall öppnas och då skall jag få en slutning och när dörren är öppen så skall det brytas igen.
Så, dörren stängd, brutet, dörr öppnas, en slutning, dörr öppen, brutet igen (Heter det brutet? Låter konstigt...)
Det skulle typ kunna vara en mikrobrytare med den funktionen men jag har inte hittat någon. El finns inte att tillgå på detta ställe, i så fall batteri.

Någon som har någon idé?

Mvh
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Behöver en slutning

Inlägg av AndLi »

Du vill alltså bara ha en puls när dörren öppnas?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lite svårt att fatta vad du menar. Om du vill ha en puls när dörren öppnas är det väl bara att montera en mikrobrytare på öppningsvägen så att om dörren öppnas för att någon går igenom slår brytaren på strax efter att dörrblecket släpper och slår av innan man kan smyga igenom.

Men om du vill ha en puls när dörren är "icke-stängd" blir det lite mer knepigt - men ändå inte.

Då det inte finns ström fattar jag inte vad du ska ha en puls till men teknisk sett kan det vara så att det sitter en mikrobrytare som avkänner att dörren är stängd. Den brytare är kopplat så att den gemensamma, växlande, ledaren växlar från + till - eller vice-versa. Till denna COMM kopplas en kondensator som i sin tur driver t.ex. en transistor (medelst lite motstånd osv) eller annat lämpligt som kan ge den önskade pulsen - hur man nu kan göra detta utan ström...

Då denna strömlösa pulsen ska driva något ospecificerat (utan ström) är det svårt att ge råd om rätt sätt att lösa det hela på men möjligt är det, det blir dock ganska mycket mer mekanisk utan ström alls.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Brytaren borde ju rimligen vara elektriskt kopplad till nån form av utrustning, nånstans.
Istället för att modifiera brytarens beteende/signal kanske det går att modifiera utrustningens hanterande av brytarsignalen. Typ en liten pulsformande krets strax innan den punkt där brytarsignalen annars skulle gå in.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

dörren stängd, brutet, dörr öppnas, en slutning, dörr öppen, brutet igen

Varför krångal till det, TS vill ju ha NO - NC - NO vilket man lätt får med den typen av microbrytare jag länkade till.
Bara att montera på den sidan där dörrbladet öppnar, NC åstadkomms då dörrbladet går förbi rullen. KISS
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Jag tolkar det som att den skall vara sluten när dörren är i öppnings rörelse.
Det finns ett antal olika läge som som en dörr kan anta som det måste funderas på.
Halvöppen dörr = stängd/öppen??

Någon typ av släpkontakt med justerbar vinkel kanske.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är ju om pulsen bara ska komma när dörren öppnas, inte när den stängs.

Om pulsen får komma när den stängs fungerar brytaren om den monteras så att dörren så att säga passerar den. Men annars måste man nog ha en vanlig brytare och sen ett pulsrelä eller liknande (monostabil vippa).
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ingen idé att spekulera inna TS talar om hur stängning skall hanteras.
Atrix

Inlägg av Atrix »

Så här, jag skall försöka förklara på ett bättre sätt...

Ett litet skåp med hjärtstartare skall när dörren öppnas aktivera en snabbtelefon som då gör en påringning och en bild kopplas upp till en central för att göra dom som sitter där uppmärksamma på att dörren till hjärtstartaren öppnas.

För att aktivera "snabben" så behöver jag en liten kort slutning. Skulle jag koppla så att det ligger en slutning på hela tiden när dörren är öppen så kommer jag kanska snart bli halshuggen, kölhalad eller nått av dom som sitter och tar emot samtalen från snabbtelefonerna för då kommer "snabben" att ringa hela tiden.

När dörren stängs så kan det också komma en puls, inte hela världen.

Hoppas att det blev lite klarare nu. :)
Atrix

Inlägg av Atrix »

Enklast är ju som tecno skriver med en mikrobrytare som dörrbladet trycker till men det är så lite plats så jag tror inte att det går.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bild?
Atrix

Inlägg av Atrix »

Nej, det har jag inte.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Lite plats? Det finns ju lite andra typer av brytare

Bild

Montera den på dörren och ha en utstickande skena på sidan av skåpet så är saken biff.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Länk till kjell

En sådan här kanske duger, finns så att du kan koppla både no/nc.
Dvs säga normalt "sluten" eller normalt "öppen" vilket är de vanligaste benämningarna på div brytares
tillstånd.

Edit: det lär bli lite kringkomponenter för att få endast en puls. Den där fungerar ju bara som en vanlig brytare.

/ Tompa
Skriv svar