Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
SA3BYC

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SA3BYC »

Hej Micke!

Gratulerar till steget! kunde inte hamna hos ett mer välförtjänt team!

Har sträckläst tråden från början, hitta den först häromdan, bara att vika ner sig :) jag som är nybiten av contestkörandet får så mycket inspiration att det bara är sanslöst.

Håller på för fullt att flytta in på nya Qth't utanför Åre och jobbar med allt på en gång för att komma iordning inför SAC. Det har varit mitt mål sedan i våras när jag började köra tävling.

Hur tänker ni inför SAC? kan du säga något om vilken klass ni kommer gå för? Tankar och funderingar?

73 och Lycka till!

Johan
SA3BYC (med nyinskaffat contestcall SE3X)

Ps. kommer att beställa antennswitch kort av dig framöver, men har inte hunnit dit ännu :)
Senast redigerad av SA3BYC 6 september 2012, 11:54:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Skoj att höra, det är lite av meningen varför jag delar med mig av så mycket som händer. Jag älskar att sitta och läsa själv om vad andra hittar på och blir själv inspirerad av det och då måste man ju försöka ge tillbaka också.

Angående SAC så kommer SM2LIY köra SOAB LP i CW-delen och i SSB-delen vet jag inte riktigt vad det blir. Förhoppningsvis har vi PA på plats då men jag vet inte om jag känner vi har tid att köra seriöst. Målet är att få upp 40m masten till CQWW CW iaf och frågan är om vi inte skippar SAC SSB. Vi får dock se, kan hända om vädret t.ex. blir dåligt att vi kör men det är inte bestämt än.

Lycka till!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Någon som kan utveckla:
SAC
SOAB LP
CW (vad som avses)
PA (vad som avses)
CQWW - sändarnamn?

..? ;)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jadå,

SAC = Scandinavian Activity Contest, en tävling där alla i världen ska försöka ha kontakt med oss uppe i norr (inkl Finland)
SOAB LP = Single Operator All Band Low Power. Dvs ensam operatör som använder alla frekvensområden med < 100w uteffekt
CW = Continious wave, dvs telegrafi
PA = Power Amplifier
CQWW = CQ World Wide DX Contest, den absolut största och roligaste tävlingen under året. Telefonidelen går sista hela helgen i Oktober och telegrafidelen går sista hela helgen i November

Jag försöker hålla mig ifrån sådana uttryck som ovan men nu glömde jag bort mig i all iver ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan även själv simma i akronymträsket ;) men problemet iaf jag upptäckt är att samma akronym kan betyda många olika saker även inom samma ämnesområde såpass att man måste veta explicit vilket som avses.
Axxent

Inlägg av Axxent »

Korken skrev:Awesome! :tumupp: Fan va trevligt! Nu vill vi som går Data/Y snart ha en studieresa till din station ;)
Exakt!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu idag beger SM2NOG, SM3JLA, SM2WMV (jag+flickvän) och SG3P (SK3W) oss upp till Moskojärvi där vi ska tillbringa helgen med att ta ner en 60m mast som ska transporteras till SJ2W och sättas upp där (dock inte i år). Flickvännen ska dokumentera händelserna och förhoppningsvis går allt bra och det kommer en rejäl fotouppdatering här till veckan!

So stay tuned!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Mastnedtagningen gick kanon. Det kostade mig 6h krantid ~1200kr/h vilket måste väl ses som en bra deal för en komplett 60m mast i fint skick dessutom lyckades vi rädda mycket av det kvarvarande "skrotet", dvs antennerna som hängde i masten. Det kommer lätt producera 2st fullsize 2el för 40m (som jag ändå tänkt bygga i höst) och även en del andra delar, som t.ex. 6st bommar i helt OK skick till framtida antennbyggen plus massvis med delar till element.

Jag har inte några bilder själv utan tjejen var med som fotograf, så det kommer en utförligare story med bilder bara hon gått igenom allt och fixat till.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Väntar fortfarande på lite bilder, så uppdateringen från mastnedtagningen dröjer. Däremot kan jag posta lite bilder på ett paket jag fick idag som gjorde att jag blev glad som en liten grabb på julafton! Detta är det absolut roligaste paketet jag fått i iaf mitt vuxna liv. ACOM 2000A sponsrat av Ojojoj Music AB. Det här steget är "a true piece of art" och man kan förstå varför de kostar som de gör när man öppnar upp dom.

Bild
Välpacketerat, trafo i nedre paketet och steget i det övre

Bild

Bild
Paket i paketet och kartong i kartongen

Bild
En titt inuti

Bild
Steget är vackert också!

Dock kommer SM2LIY köra helgens Scandinavian Activity Contest utan slutsteget eftersom han ska representera Sverige som en av stationerna i lågeffektklassen. Däremot torde jag testa det lite innan och efter :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Vackert!

Jag gillar att du kollar i slutsteget det första du gör :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Anders, det är faktiskt så att man måste det :) De levererar nämligen HV-trafon i en annan låda så man måste själv öppna steget och ansluta den. Men jag hade nog ändå skruvat upp den måste jag erkänna :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Som man känner sig själv känner man andra...

Jag hade också öppnat det. Det är bara svårt att låta bli att göra något sådant. Lycka till med testet av steget!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Blir det någon slutstegs-"porr" med beskrivning av funktionen?
Den ser klart seriös ut ;)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag får ta och göra en liten film sedan :) Finns dåligt med filmer om ACOM 2000A såg jag på youtube så man får väl lägga upp en.
Hannibal

Inlägg av Hannibal »

det e ganska trevligt att steg motorena spelar en trudelutt varje gång man drar i gång steget :roll:
Skriv svar