Tänkte jag kunde fortsätta med själva bygget som ett litet projekt. Som man kan se i den tidigare tråden så finns det nu en lösning som är testad på ett experimentkort bestyckad med en PIC16F877A och en 4 MHz kristall.
Nu återstår att bygga 2 st. enheter som kan monteras i instrumentpanelen. Jag har ett par 16 col. x 1rad, blå LCD liggande så jag kommer att slopa informationen STYRBORD resp BABORORD MASKIN och använda dessa enradiga. Dom kommer ju att vara placerade så man förstår vilken maskin det gäller så denna info. på displayen är redundant. Jag hittade även 2 st PIC16F628A i gömmorna dom har inbyggd osc. på 4 MHz så man slipper kladda med kristall.
Eftersom jag inte har någon utrustning för etsning av komponentkort och dessutom anser att det inte är värt att lägga ner sig på den lösningen, så har jag valt att använda veroboard i stället.
För att få till en någotsånär layout så använder jag programmet LochMaster. Ett utmärkt program där man kan testa att alla förbindningar och brutna banor är korrekta så inga kortslutningar eller avbrott uppstår.
Så här ser det alltså ut just nu. Panelen sitter på kopparsidan och komponenterna på rätt sida. Detta gjorde jag för att kunna dra databanorna rakt in till displayen. Displayen sitter på en kontaktlist och kan enkelt bytas.
De limemarkerade banorna visar hur det ser ut när man sätter testpinnen på en punkt för att testa om det är kopplat korrekt. I detta fall har jag satt testpinnen på LM7805 utgång.
Det som försvinner ut på vänster kant är en LM7805. Jag ser nu att jag glömt rita in kondingarna på den.