Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Glenn »

Angående att måla motorn bör man ju välja speciell motorfärg, som tål miljön. Troligen har väl cat en egen original motorfärg som "reservdel", men den lär ju vara rätt dyr.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

När det gäller traktorfärger generellt så är inte färgerna så jättedyra. runt 300kr/liter skulle jag vilja påstå.
(Kanske finns de som skenar iväg)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har fått svar från CAT med priser (ex moms):
4C0177 färg 1lit. 221.00
4C4200 sprayfärg 161.16
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det brukar vara bra färger så kör på det. :tumupp:
Är ju en spotstyver jämfört med literpriset på 2 komponents epoxi och liknande menar jag, min erfarenhet är att dessa färger är i stort sett likvärdiga i praktiken, om inte annat är de ganska lättjobbade (iaf de jag testat) och går bra att bättra i efterhand utan att man behöver måla om allt om man behöver. De brukar som regel även fungera för pensel om man söker bruks resultat ränderna brukar flyta samman acceptabelt när den torkar.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Detta är ju bara 1k färger men räcker i regel. Ska du ha hållbarare färger så åk och köp 2k lastbilslack som dom matchar kulören på.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, den är ju fortfarande billigare än märkesfärger för båtlack även om man vill ha tvåkomponent.
Min erfarenhet från de färger vi använder på jobbet att märka ställning är att burkfärgen räcker mycket längre än sprayburkar, burkarna med specialbruten kulör tar slut redan efter några minuter. De är dock visserligen lättare att få finare yta med man jag tycker att den är ganska svår att använda om man söker bra resultat med jämn sprutlackad yta, blir lätt att den rinner eller påförs ojämnt. Kort sagt blir det fort dyrt och ineffektivt att spraymåla stora ytor så jag skulle endast använda denna för mindre grejer eller reparationsmålning. Galvade ytor måste man prima medspecialprimer annars flagnar allt av efter ganska kort tid enligt min rent praktiska erfarenhet. Penseln ger ju dock inte samma snygga yta som riktig sprutlackering men åtminstone den vi använder flyter ut hyfsat så man slipper de fula penselränderna skapligt.
Det är väl en smakfråga, men penselränder har en tendens att skämma om man inte gör det noggrant annars är det min personliga favorit för grejer som kan hålla enklare finish.
En god investering om man är petig (vilket jag är i målnings sammanhang, särskilt på båtar...) att investera några tior i ett par rullar maskeringstape och se till att lägga ner ordentligt med tid och energi på förarbetet även om det är tråkigt (var gärna äckligt noga att det fäster som det skall ,linjer blir korrekta och pressa fast tapen ordentligt) så slipper man en heldel irritation och "man kunde väl gjort det bättre" känsla efteråt..
_
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Färg är nu beställt från CAT, deras standard 1k...

Till en annan sak som måste fixas i framtiden: tankarna. De är ytrostiga inuti och måste rengöras. Brukar man måla diseltankar invändigt, och i så fall förslag på färg? Eller låter man de vara plåtrena och ser till att de för det mesta är fyllda så de inte rostar?

Jag har två stycken tankar på ~3 m^3 vardera och sen en dagtank på ~1 m^3. Dagtanken är inte monterad (står på däck), spelar det någon roll hur den monteras i förhållande till motorn? Kan den t.ex. var monterad högre än motorn?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nackdelen att montera högre än motorn är vid ev läcka vid motorn. Då kommer det automatisk suga ur hela dess volym...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Å andra sidan blir det lättare att lufta motorn om det finns lite tryck istället för sug.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Å andra sidan så luftar man bara om nåt knasat.
Hellre bökar man väl med luftning mot att riskera fylla maskinrummet med diesel om det går läck?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

luftar gör du varje gång du byter filter, läckage har man normalt aldrig :-)
det kan ju lika gärna gå hål i tanken eller röret, så finns det plats sätt den högre upp.

Om du inte ska ha oljeeldning till värmen behöver du väl inte mycket mer än "dagtanken".
då kan du använda dom andra tankarna till svartvatten eller något sånt.
(7 m^3 Diesel är ju inte helt gratis)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har faktiskt funderat på att ha de stora tankarna till svart- resp vanligt vatten. Det skulle spara väldigt mycket jobb men känns ju inte helt optimalt om man sen ska sälja båten till nån som vill åka långt. Dagtanken på 1 m^3 borde räcka ca 20 timmar vid en förbrukning på 50 l/h. Gör man då 5 knop så kan man ju åka 100 distans. Det är typ 35 distans till Sandhamn så man klarar sig dit och tillbaks med lite marginal. I praktiken kommer man nog inte åka mycket mer än så, men man vill ju kanske ha möjligheten...

Hur som haver, nån som har bra koll på ytbehandling av insidan på tankar (beroende på vad man ska ha i dem)?
Nerre

Inlägg av Nerre »

En tanke är ju att på något vis använda "gummitankar" inuti de stora tankarna? Då är det relativt enkelt att göra om dem till bränsletankar igen. Men vet inte om det går att lösa smidigt...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

700 liter diesel för att åka till Sandhamn OMG :shock:
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Min "mekaniker" visade sig vara en riktig banan och har nu inget mer med motorn att göra. :doh:

Jag skulle behöva få tag på en lite seriösare meck som i första skedet kan plocka toppen och tråget för att inspektera innan jag går vidare.

Nån som känner till en duktig meck i Stockholmsområdet? Det skadar ju inte om han kan CAT...

Folk gillar ju bilder så jag bidrar med lite fyverkerier:
Bild
Skriv svar