Har kört fast i mitt CNC fräsbygge behöver hjälp
Re: Har kört fast i mitt CNC fräsbygge behöver hjälp
Min teori är att signalerna, alltså när du trycker på piltangenterna, inte blir förstärkta och
uppfattas hela tiden som bara 0 V eller bara 5 V. Men det verkar som att du har kopplat 5 V och GND till ditt 'BOB' kort.
Det hände mig också en gång när jag hade dåliga lödningar på motor. Jag fick bara motorn att gå i en riktning oavsett
vilken piltangent jag än tryckte på.
uppfattas hela tiden som bara 0 V eller bara 5 V. Men det verkar som att du har kopplat 5 V och GND till ditt 'BOB' kort.
Det hände mig också en gång när jag hade dåliga lödningar på motor. Jag fick bara motorn att gå i en riktning oavsett
vilken piltangent jag än tryckte på.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Har du enkel eller dubbel 5V mao har du byglarna satta som de ska?
jag har enkel ström 5v och byglarna sitter kvar
har kopplat som på schemat med heldragna linje http://www.jbcnc.se/images/datasheets/C ... maV1-2.pdf
läser man på utgångskortets data blad står de
Vid enkel används samma strömförsörjning till både parallellport och
yttre komponenter
vad menars med de??
http://www.jbcnc.se/images/extra/Breako ... ptoswe.pdf
boris
menar du att de kan vara dålig kontakt nån stans eller?
har kopplat som på schemat med heldragna linje http://www.jbcnc.se/images/datasheets/C ... maV1-2.pdf
läser man på utgångskortets data blad står de
Vid enkel används samma strömförsörjning till både parallellport och
yttre komponenter
vad menars med de??
http://www.jbcnc.se/images/extra/Breako ... ptoswe.pdf
boris
menar du att de kan vara dålig kontakt nån stans eller?
Det innebär att du inte har galvanisk isolation mellan datorn och de anslutna enheterna, men det är inte det som är problemet. Eftersom motorn snurrar så är ju bevisligen matningen till break-out-kortet OK.
Har du dubbelkollat att du har +5V draget till BÅDE CP+ och CW+ ?
Om du har kopplat som i schemat så skall din pinout i Mach3 Config->Ports and Pins->Motor outputs vara:
X Step - Port 1 - Pin 2
X Dir - Port 1 - Pin 3
Y Step - Port 1 - Pin 4
Y Dir - Port 1 - Pin 5
Z Step - Port 1 - Pin 6
Z Dir - Port 1 - Pin 7
När du kollat kopplingen och inställningarna i Mach3 så mäter du spänningen direkt mellan CW+ och CW- på drivsteget. När du joggar åt ena hållet skall spänningen vara nära 0V, och stanna där du släpper piltangenten. När du joggar åt andra hållet skall spänningen vara nära +5V och stanna där du släpper knappen. Detta är alltså riktningssignalen till drivsteget, den indikerar för drivsteget år vilket håll motorn skall stega för varje puls som kommer på CP (clock pulse).
Om spänningen över CW-ingånge är OK enligt ovan är ditt drivsteg trasigt. Om spänningen INTE är OK enligt ovan så har du antingen ett kopplingsfel, trasigt break-out-kort eller felkonfigurering i Mach3. Om du är osäker på Mach3, ta en skärmdump på inställningarna i Config -> Ports and Pins -> Motor outputs.
Har du dubbelkollat att du har +5V draget till BÅDE CP+ och CW+ ?
Om du har kopplat som i schemat så skall din pinout i Mach3 Config->Ports and Pins->Motor outputs vara:
X Step - Port 1 - Pin 2
X Dir - Port 1 - Pin 3
Y Step - Port 1 - Pin 4
Y Dir - Port 1 - Pin 5
Z Step - Port 1 - Pin 6
Z Dir - Port 1 - Pin 7
När du kollat kopplingen och inställningarna i Mach3 så mäter du spänningen direkt mellan CW+ och CW- på drivsteget. När du joggar åt ena hållet skall spänningen vara nära 0V, och stanna där du släpper piltangenten. När du joggar åt andra hållet skall spänningen vara nära +5V och stanna där du släpper knappen. Detta är alltså riktningssignalen till drivsteget, den indikerar för drivsteget år vilket håll motorn skall stega för varje puls som kommer på CP (clock pulse).
Om spänningen över CW-ingånge är OK enligt ovan är ditt drivsteg trasigt. Om spänningen INTE är OK enligt ovan så har du antingen ett kopplingsfel, trasigt break-out-kort eller felkonfigurering i Mach3. Om du är osäker på Mach3, ta en skärmdump på inställningarna i Config -> Ports and Pins -> Motor outputs.
hur får man reda på desse numrena till step pin och vidare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
fick de till att funka nu moton snura både vänste och höger
kollade även volten som du sa ena hålet har jag 4,2 v och 0 volt på andra
kollade även volten som du sa ena hålet har jag 4,2 v och 0 volt på andra
ser detta rätt ut har
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja det ser rätt ut, i alla fall om går efter schemat.
Numrena har du ju i schemat och dokumentationen på break-out-kortet. Kanske inte HELT sjävklart men P2=Pin2, P3=Pin3 osv.
Du hade alltså Mach3 konfigurerat att mata ut riktningssignalen för X på pin 6 men den är kopplad till pin 3 - inte konstigt att det inte fungerade.
Spänningen åt respektive håll verkar OK, speciellt eftersom det fungerar
Numrena har du ju i schemat och dokumentationen på break-out-kortet. Kanske inte HELT sjävklart men P2=Pin2, P3=Pin3 osv.
Du hade alltså Mach3 konfigurerat att mata ut riktningssignalen för X på pin 6 men den är kopplad till pin 3 - inte konstigt att det inte fungerade.
Spänningen åt respektive håll verkar OK, speciellt eftersom det fungerar

är de nåt mera man måster ställa in i mach 3 ?
har skumat över mach 3s manuall blir inte jätte klok på de hella är på engelska också
engelska är inte min starka sida var nog sjuk den dagen vi fick lära oss engelska
har skumat över mach 3s manuall blir inte jätte klok på de hella är på engelska också
engelska är inte min starka sida var nog sjuk den dagen vi fick lära oss engelska
Du måste välja om dina inställningar skall vara i mm eller tum. Config -> Select Native Units.
Sen måste du ställa in antal steg/mm (så att Mach3 vet hur många pulser som skall skickas ut för varje mm) och sedan justera hastighet och acceleration för de olika axlarna. Config -> Motor Tuning.
Utöver det så beror det såklart på vad du har anslutet och vad du ska göra. (Gränslägen, referens-brytare, spindelstyrning osv osv).
Ett ypperligt tillfälle att öva lite på engelskan alltså!
Sen måste du ställa in antal steg/mm (så att Mach3 vet hur många pulser som skall skickas ut för varje mm) och sedan justera hastighet och acceleration för de olika axlarna. Config -> Motor Tuning.
Utöver det så beror det såklart på vad du har anslutet och vad du ska göra. (Gränslägen, referens-brytare, spindelstyrning osv osv).
Ett ypperligt tillfälle att öva lite på engelskan alltså!
jag är inte helt färdig ännu med fräsen de som återstår är att montera kulskruvana och stegmotorena gränslägerbrytare nödstopp
att man skall ställa in mm eller tum vet jag
nästa problem jag tro att jag har är att ställa in steg/ mm stigningen på kulskruven är 5mm
tackar för all hjälp och tid ni lägger ner för att hjälpa mig
att man skall ställa in mm eller tum vet jag
nästa problem jag tro att jag har är att ställa in steg/ mm stigningen på kulskruven är 5mm
tackar för all hjälp och tid ni lägger ner för att hjälpa mig