Då var det dax att börja tillverka efter en tid med att läsa datablad och rita schema i diverse program...

Projektet går ut på att jag skall bygga ett kort där jag både kan programera och labba med olika PIC-processorer. Kortet är till stor del gjort för ytmonterade komponenter, dels för att få plats med allt på ett "standar" 100*160mm kretskort och för utmaningens skull.

Kortet ritade jag i Eagle och skickade det till Dalles PCB för tillverkning. Efter 4 dagar så hade jag ett ny etsade kretskortet hemma i brevlådan...

Bilden här under är på ovansidan av kortet. (Kretsplacering kommer längre ner)

Bilden här under är på undersidan av min bil, Eh jag menar kretskortet

Så tillbaka till översidan igen.
Jag har delat upp kortet i små röda ruter och kommer snabbt att gå igenom de olika ruterna med nummer.
1 - Kraftförsörjning +5V +3,3V
2 - Kraft Output till kringutrustning +5V GND +3,3V
3 - 4st tangentbords knappar
4 - D-SUB för programmering
5 - D-SUB för vanlig RS-232 kommunikation
6 - 74HCT125 3-State Quad Buffers (Aktiveras endast vid programmering, så att inte PIC:en störs vid normalarbete)
7 - MAX662 +12V 30mA Flash Memory Programming Supply. (Chargepump DC-DC converter) Skapar en spänningen som läggs till PIC:ens MCLR-ben så att den går in i programmerings mod.
8 - SP202E Vanlig RS-232 till TTL-nivå omvandlare.
9 - PIC Reset
10 - Kontakt klargjord för LCD-Display (Typ 44780)
11 - LED:ar för indikering av PIC:ens PORTA In/Outputs
12 - ICSP, In-Circuit Serial Programming
13 - SPI (Serial Peripheral Interface)
14 - PIC18F2620
15 - LED:ar för indikering av PIC:ens PORTC In/Outputs
16 - Kontakt för PORTC In/Outputs
17 - LED:ar för indikering av PIC:ens PORTB In/Outputs
18 - Kontakt för PORTB In/Outputs
19 - 74HC08 Quad 2-Input AND Gate, Används för att byta elektrisk nivå på "1":a mellan +5V och +3,3V.
20 - ENC28J60 Microchips Stand-Alone Ethernet Controller with SPI Interface (Arbetar med +3,3V)
21 - Pulse Ethernet Trafo
22 - RJ45 Ethernet kontakt
Som jag skrev i överskriften så är detta en PIC programmerare av JDM typ, programmen som jag skall använda för att föra över koden från datorn till PIC:en är IC-PROG och WinPIC.
Jag har inte provat WinPIC än men det kommer... (IC-PROG stöder inte alla PIC:ar)

Nu väntar jag bara på mina komponenter som är under beställning...

Innan löddningen kan ta fart...

Synpunkter och kommentarer mottages gärna.
Mvh
Jeppsson