Hur mäta vilken av dessa två komponenter som är kass??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Landmer

Hur mäta vilken av dessa två komponenter som är kass??

Inlägg av Landmer »

Efter lite dåligt tålamod så dog min dammsugare tyvärr. Fram till detta kretskortet kan strömmen komma fram (har ohm mätt med en multimeter). Det sitter precis innan själva motorn, alltså efter "sugkraftsjustering" mm. Men förbi dessa två komponenter kan man inte ohm mäta iaf. Är det någon som kan förklara för mig hur jag mäter upp att dessa två komponenter fungerar?

Vore intressant att veta vad det är för komponenter också :) Den som ser ut som någon sorts förstärkare står det BTB16-600BW på. Verkar vara en sån här https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 2-53&toc=0 men tyvärr blir jag inte klokare om vad det är eller hur man mäter upp den för det :)

Vad den runda burken kan vara vet jag inte, någon kondning? Hur mäter man upp en sån?

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Hur mäta vilken av dessa två komponenter som är kass??

Inlägg av Fagge »

Den runda burken är en termosäkring. Är det avbrott i den då är den kass. Testa i så fall att bygla förbi den & testa igen!.
superx

Inlägg av superx »

Kretsen är en triac. En sorts diod som kräver en styrpuls för att börja leda. När min förra dammsugare tvärdog konstaterade jag att det var en paj triac (på ett kort inte helt olikt ditt). Jag beställde en ny, men orkade inte vänta på den utan köpte en ny maskin istället.
Landmer

Inlägg av Landmer »

Tack så mycket för de snabba svaren!
När jag byglade förbi termosäkringen så startade den så fint :)
Nu när jag vet vad det är vågar jag mig på att gissa att det är en 97 graders termosäkring jag behöver ha tag i om jag vill ha kvar något "överhettningsskydd"? Kan tyvärr inte hitta någon som ser liknande ut på elfa.

Är det någon som vet vart man kan hitta det eller är det bara tramsigt att bry sig om att sätta dit en ny istället för att löda bort den och sätta kabel?

EDIT: Fast en termosäkring kanske inte har alls med temperatur att göra utan belastning bara?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jodå den ska lösa ut vid 97grader, men dessa ska återställa sig igen när dom svalnat. Testa att banka lite på den!. Ser den inte lite deformerad ut?
I normala fall rekommenderar man ju inte att ta bort sådana säkerhets lösningar. Men visst funkar det att köra utan så länge motorn är frisk.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den bryter när motorn blir överbelastad eller överhettad, utan säkringen kan det börja brinna (den har ju liksom brutit av någon anledning, och därmed förhindrat brand)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hade en gammal dammsugare för många år sedan som efter en halvtimme-timme drog termosäkringen. Maskinen stängdes av, och man gick och gjorde nått annat. Efter ett par timmar återställdes säkringen när den svalnat, och då hoppade man högt :)
Antar att en termosäkring kan kärva, det är väl bimetall i dem?
Landmer

Inlägg av Landmer »

Tack för hjälpen igen!

Du har ett vältränat öga Fagge! Den har blivit lite bucklig på toppen. Kretskortet satt monterat bak på motorn som är gummiupphängd. Så när dammsugaren fastnade i något för 53'e gången så kastade jag den i väggen lite. Jag tror att termosäkringen då trycktes ihop mellan motorn och dammsugarens ram och blev lite bucklig samt gick sönder.

Så motorn har inte löst ut termosäkringen någon gång.

Är det någon som vet vart man kan hitta en ny termosäkring med liknande värden? Eller har en gissning på hur många Ampere den nya bör tåla iaf? :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

De kallas för Klixon, https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19428
Just det specifika utförandet kan kanske bli svårt att hitta.
Landmer

Inlägg av Landmer »

Tack så mycket för all hjälp! Nu fungerar dammsugaren igen och jag har inget att skylla på när det är dammigt :lol: :lol:
Skriv svar