köpa grejjor för 1000kr exl moms, på ELFA, vad ska jag k

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

köpa grejjor för 1000kr exl moms, på ELFA, vad ska jag k

Inlägg av NSR_Martin »

Tjena

Jag har fått glädjen att lägga ihop en lista på ELFA med grejjor, max 1000 kr :) ... Exkl. moms...

Så jag undrar lite vad ni tycker jag ska köpa förnått?
Jag har bara ltie motstånd o elektrolyt kondingar o sånnt nu, plus några logik kretsar o så, men inte många... inte många lysdioder heller... kopplingsplatta har jag. Inget labbagreegat...

Så, vad ska jag köpa? inga enchipdatorer... Jag har lagt ihop en massa lysdioder, super starka o normala o allt därimellan ungefär...

Jag hade tänkt att bygga en klocka med 7segments LCD-displayer... vad behver jag då, förutom kristall, motstånd PIC o hållare....?

Sen ska jag köpa lite lågikretsar o IC-kretsar, vad har man nytt av, o vad kan man bygga nått roligt av?

kom med förslag! Har somsagt 1000kr att handla för! vill ha så mkt nytta o nöjde som möjligt, kul grejjer, nyttoprylar, bra saker man kan bygga... inte allt för svårt, är ganska mkt nybörjare än så länge, kan göra rinnande ljus o räknare med 7segments displayer nu typ... ska lära mig PICbasic...

Vad ska jag köpa?? Ös på med förslag bara, hehe!

Hoppas ni vill hjälpa mig!
//Martin
Användarvisningsbild
tops

Inlägg av tops »

Hej.
Köp bra att ha komponenter som lite av de vanligaste transistorerna (BC547 tex), OP förstärkare, timerkretsen 555, spänningsregulatorer (78xx) är bra att ha. Finns många "all-round kretsar", kan vara vettigt att köpa, kommer inte på mer just nu...
stormbringer

Inlägg av stormbringer »

Några av mina favoriter är 74**373/74**573, 74**245, 74**244 & 4555. Riktigt användbara i många fall.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Nu är det för sent, hehe, redan bestält, trodde inte denna tråden fanns... postade den när det va fel på forumet...

Hursomhelst, beställde massa komponenter, bla grejjer för o bygga en JDM programerare plus lite displayer o annat smått o gått... LUxeons lysdiod på 660 000 mcd med förresten! hehe...
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

ELFA är ju inte direkt billigt, man får nog inte mycket för en tusenlapp.
Men det är klart, smågrejer får man såklart.
Men bra-att-ha-kretsar som grindar kan man ju beställa direkt från ti.com,
transistorer från ON Semiconductor osv...
så man bör väl tänka sig för innan man beställer.
Sedan finns det ju andra billigare butiker som Autema, BHIAB t.ex.
Jag försöker undvika ELFA om jag kan.
Skriv svar