Ultraljuds Sensorer och Velleman K8055

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
epa1337

Ultraljuds Sensorer och Velleman K8055

Inlägg av epa1337 »

Hej! Skriver angående mitt robot projekt i skolan !

Jag har en Velleman k8055 som styr själva roboten, den har även analoga inputs som jag försöker läsa av information från
ultraljuds sensorer.. (sånna här: http://viewitem.eim.ebay.se/Ultrasonic- ... 82958/item )
Att försöka använda den som en potentiometer.. men strömmen bara går rakt igenom om så att säga.. Nån som vet om det är möjligt att göra detta utan en Arduino, bara en k8055.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: Ultraljuds Sensorer och Velleman K8055

Inlägg av swesysmgr »

Som potentiometer vet jag inte men du skall skicka en puls till ultraljudssändaren och sedan få pulser och sedan mäta något på dem (pulsantal, pulsbredd eller liknande).

Jag tycker det borde gå att ta in pulserna i din k8055 som digitala signaler och sedan göra mätberäkningen i ett program i din dator.
epa1337

Inlägg av epa1337 »

Den ska tydligen fungera som en "potentiometer" och släpper igenom olika mycket beroende på hur långt bort objektet är.. Vet dock inte hur jag ska skicka pulserna.. kan inget om det :/
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Den modulen vill ha en digital puls på 10 us, därefter skickar den tillbaka en puls som är proportionell mot avståndet.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Inte enligt det som står på Ebay-sidan:

3.If there is signals returning, through outputting high level and the time of high level continuing is the time of that from the ultrasonic transmitting to receiving. Test distance = (high level time * sound velocity (340M/S) / 2.

/// Marcus
epa1337

Inlägg av epa1337 »

Nån som vet hur jag ska göra? Förstår fortfarande inte :/
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Beskrivningen är mycket tydlig:
- Man ska lägga en trigger-puls på minst 10µs som start. Denna puls får enheten att sända ut UL-puls.
- Om det finns något som kan reflektera pulsen kommer utgången att ge en '1'-puls.
- Avståndet till det reflekterande kan räknas ut med: Test distance = (high level time * sound velocity (340m/s) / 2)

Det finns alltså ingen potentiometer-funktionalitet i denna funktion!
epa1337

Inlägg av epa1337 »

Men hur kopplar jag ihop det med en k8055 är frågan :P :/ Går det att göra/sända pulserna med en k8055
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är väl de enkla efter vad jag vet. En digital utgång som ställs till '1' och sedan till '0' ger ju en puls. Svårigheten är nog att detektera den inkommande pulsen men det kan kanske göras med någon räknaringång eller liknande? Om det finns en sådan på en K8055 alltså...

Men det kommer bara att ge en "någonting finns där", inget avstånd. Behöver du veta avstånd måste du ha någon sorts mätning mellan den triggande sändpuls och den mottagande pulsen och där kan en µC fungera bra. Det ska dock vara möjligt att bygga en analog grej som kan ge en spänning beroende på avståndet men det blir en del pillande med analog kretslopp samt sample-and-hold funktion, op-amp och så.

Självklart man kan bygga en enhet som konstant pingar och ger ut en spänning som beror på avståndet för ekot, även där ville det vara enklast med en liten µC men man kan lösa det analogt också.
epa1337

Inlägg av epa1337 »

Har testat att trigga, trig och gnd tillsammans med en output snabbt med ett musklick från mitt program en gång.. outputen blev 0 tror jag.. Får testa igen. avläsningen tänkte jag göra med en analog input på kretskortet.. den mäter upp till 5 v.. det blir från 0 - 255 och den informationen tänkte jag använda..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Öhhh... nu kanske jag är lite elak men har du alla cornflakes i paketet?

"avläsningen tänkte jag göra med en analog input på kretskortet"
Hur? Eko-pulsen du får från ekolodet är en PULS, inte en spänning! Har du inte förstådd förklaringarna du fått?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

borde gå med ett rc filter och mäta med adc.
epa1337

Inlägg av epa1337 »

jo jag förstår.. det var dock så jag tänkte från början.. Har testat å skicka snabba pulser på 10 ms.. vet dock inte om det är rätt.. En fråga om ni vet, ska ultraljuds sensorer "burra" göra ett litet ljud? isåfall är jag nog på rätt spår.. lol

Jag är bara 14 år.. jag vet inte allt om allt :/ men jag försöker mitt bästa..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

När UL-sensorn triggas sänder den 8 svängningar på 40kHz, dessa "hör" man inte på riktigt men man kan nästan alltid höra frekvensen de triggas med, alltså ett svagt surrande/burrande.

victor_passe: ett rc-filter gör knappast någon skillnad, pulsen lär ha samma bredd varför ingen spänningsändring sker med ändrat avstånd.

Vill man ha en spänning måste man t.ex. ladda upp en kondensator på starten av trigger-flanken. Denna kondensator kan sedan laddas ut fram till eko-pulsen kommer och en analog mätning kan göras. Detta kräver ju lite logik, analoga gates och en op-amp osv. men kommer inte att vara sinnesjukt svårt att bygga.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kan noteras att dessa sensorer (eller iaf den den nog är en kinakopia av) har strulat en hel del för diverse forummedlemmar (inkl mej själv), då kopplade till MCU.

Kolla denna tråden:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =8&t=52622
Skriv svar