X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...
Re: X-IL ska bygga ny fräs. Första luftkörningen genomförd.
Du fräser ett nytt spår på baksidan..
Går tyvärr inte, försänkta hål gör att det inte är en option. Vill inte behöva tillverka hela biten heller. Skulle kunna testa att shimsa med tunn aluplåt i hålet, men vill helst hitta på något bättre. Ett alternativ är att fylla igen hålet lite och fräsa upp det igen. Att borra och gänga i kilen känns svårt men skulle väl kunna gå att lösa.
Vet ej om detta är möjligt men ....
2 limmade stoppskruvar placerad enligt konstnärligt utformad bild eller 2 stoppskruv med spets på ena sidan om kilen i dragna uppifrån så de pressar kilen i sidled
2 limmade stoppskruvar placerad enligt konstnärligt utformad bild eller 2 stoppskruv med spets på ena sidan om kilen i dragna uppifrån så de pressar kilen i sidled
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: X-IL ska bygga ny fräs. Behöver hjälp att lösa glapprobl
Ja det kanske skulle gå med M2 eller möjligtvis M3, men det blir inte lätt från sidan. Uppifrån däremot ska det funka ganska enkelt, bara att borra så det spänner i längsled på kilen.Klart bästa förslaget hittills.
om möjligt försök att få hålen lite på skrå så kraften hamnar mer i sidled
Ja det är nog det bästa, ska nog gå att få till detta relativt enkelt alltså.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Man kan ju undra varför man har en 'offerbit' i alijumjum? Svårt att se i bilden om 'mitt' delen är lös eller om det är hel bit.
Förmodar att tanken för ev efterjusteringar är att detta kan göras med körnare iom mjukt material.
Förmodar att tanken för ev efterjusteringar är att detta kan göras med körnare iom mjukt material.
Det är en hel bit, skruvas i de två vagnarnas fästen på var sida om muttern, och muttern har plattkilen som skall ligga i spåret. Kanske går det att körna det så det blir tight, men det lär ju nötas upp igen. Skruvlösningen känns mer stabil.
Kanske man kan fräsa bort det slitna området och sätta fast en ny, mindre bit. Då kan man ju välja ett annat material om man vill.
Det blir inte snyggt men det kanske blir bra... Den i mitten på kilspåret låser ganska bra från sidan, den ute i ena änden tightar upp axialglappet. Den i änden måste dock skruvas in "lagom", låsas med gänglåsning och sedan slipas av. Den i mitten går dock bra att den sticker ut lite men skall ju låsas med gänglåsning även den, efter att den dragits åt när allt sitter på plats. Det kan knappast bli sämre än innan.
Så där ja, då var linjärenheten ihopmonterad igen, hoppas att det håller maskinens livslängd nu.
Det blir paus i byggandet en dryg vecka nu, men sen ska portalbenen kapas, en till kabelkedja monteras och kylningen kopplas in, sen är den redo för provfräsning. Den har ritat ett antal roadrunners med rits och tuschpenna redan, dock inget som kan visas upp då inget suttit fast utan det var mest för att få en känsla att allt funkade så bra som det verkade.
Det blir paus i byggandet en dryg vecka nu, men sen ska portalbenen kapas, en till kabelkedja monteras och kylningen kopplas in, sen är den redo för provfräsning. Den har ritat ett antal roadrunners med rits och tuschpenna redan, dock inget som kan visas upp då inget suttit fast utan det var mest för att få en känsla att allt funkade så bra som det verkade.
Jaha, två steg framåt och ett tillbaka. Monterade ihop fräsen igen ikväll, noterade tyvärr att vagnen på ena sidan glappade ytterst lite, dock spelar detta ingen/minimal roll när väl allt är ihopskruvat. Sen skulle jag provköra och varken X eller Y gick alls lika bra som innan. Y fattar jag då allt jobb gjorts med den, men X har jag inte "rört", inom citationstecken eftersom jag inte rört den medvetet utan lyft av den i en del och monterat den i en del.
Jag misstänker att temperaturen är en stor källa i detta också. Eventuellt går jag ut igen lite senare ikväll och testar att justera lite för att se om jag kan få den att gå lika lätt igen som tidigare, jag kan ju ofrivilligt ha satt delar av Y-axelns mekanism i spänn som inte var det tidigare. Nåja, det ska nog lösa sig det med.
Jag misstänker att temperaturen är en stor källa i detta också. Eventuellt går jag ut igen lite senare ikväll och testar att justera lite för att se om jag kan få den att gå lika lätt igen som tidigare, jag kan ju ofrivilligt ha satt delar av Y-axelns mekanism i spänn som inte var det tidigare. Nåja, det ska nog lösa sig det med.
Re: X-IL ska bygga ny fräs. Två steg fram, ett tillbaka
Det var enkla fel tack och lov. X var ett elfel, en kabel hade lossnat från motorn, skönt att jag inte brände drivaren. Y var en fråga om att släppa på ett gäng bultar och dra åt dem igen. Dåså, då var man värd fredagswhiskyn!
japp jag håller med, en Ardbeg åker ner i strupen nu, kompad av ZZ top La Futura se 

En liten liten uppdatering, har dragit vattenslangar och börjat fnula på hur sista kabelkedjan ska dit (hoppar nog över till Z då den rör sig max 100mm). Insåg att både Z-kabeln samt vattenslangarna nog behöver vara längre. Ska kolla vad jag har liggandes i kabelväg, slang blir det ett besök till Bauhaus igen, 2:90kr/m kostar slangen så det får bli 10m till eller så.