Trådlös follow focus
Trådlös follow focus
Tjena, vet inte om den är placerad rätt men här kommer det iallafall. Jag har ett litet projekt, det är att göra en trådlös follow focus till min kameran. Follow focus fungerar så att man har ett kugghjul som snurrar mot kamerans fokuseringsring och gör att man kan fokusera mer exakt än vad kameran kan. Det jag behöver är dels ett kugghjul som har 0.8 Modul med kanske hundra kugg, men jag hittar inget med 0.8 i modul. Sen behöver jag även lite tips angående fjärrstyrningen, jag kommer använda mig av ett servo och modifiera det så de snurrar 360 grader, minst. Så något smidigt sätt att styra de på hade varit bra, har en liten tanke, har en sändare här hemma som har varit till en RC bil, och den har ju ett hjul på sig, vilket hade varit perfekt att styra med. Går detta?
Hade varit guldvärt med hjälp.
/Olle
Hade varit guldvärt med hjälp.
/Olle
Re: Trådlös follow focus
Jag har tidigare testat och gjort kugghjul i fräsen med gott resultat och har en modulo 0.8 hobb hemma. Dock har jag nog inget lämpligt material men det löses enkelt.
Dock vet jag inte när i tiden jag kan hinna med det, så mitt tips är att köpa färdigt, t.ex. från http://www.hpcgears.com
De har garanterat vad du söker.
När det gäller servot så går många att modifiera för kontinuerlig rotation. Lite bakgrundsinfo: http://www.pololu.com/blog/24/continuou ... urn-servos
Bäst är nog att göra en multi-turn modifiering eftersom man annars inte har något naturligt stopp när man kör servot. Gissar att du inte vill köra sönder fokuseringen!
Dock vet jag inte när i tiden jag kan hinna med det, så mitt tips är att köpa färdigt, t.ex. från http://www.hpcgears.com
De har garanterat vad du söker.
När det gäller servot så går många att modifiera för kontinuerlig rotation. Lite bakgrundsinfo: http://www.pololu.com/blog/24/continuou ... urn-servos
Bäst är nog att göra en multi-turn modifiering eftersom man annars inte har något naturligt stopp när man kör servot. Gissar att du inte vill köra sönder fokuseringen!

Tack så jätte mycket för infon!
Köra sönder fokusringen är ingen större risk, sitter inte direkt emot ringen utan sitter en gummikugg utanför, för att det ska låta tystare. Om du vill får du gärna ge mig en offert på kuggen, beställer hellre ifrån Sverige än ifrån utlandet pga väldigt mycket problem.
Har kollat hur mycket det behövs svänga, och det visade sig vara bara 90 grader. Men med utväxling och grejer så blir det svårt att veta hur långt det blir i praktiken med ett annat kugghjul.
Köra sönder fokusringen är ingen större risk, sitter inte direkt emot ringen utan sitter en gummikugg utanför, för att det ska låta tystare. Om du vill får du gärna ge mig en offert på kuggen, beställer hellre ifrån Sverige än ifrån utlandet pga väldigt mycket problem.
Har kollat hur mycket det behövs svänga, och det visade sig vara bara 90 grader. Men med utväxling och grejer så blir det svårt att veta hur långt det blir i praktiken med ett annat kugghjul.
Ok, jag ska titta på det, men jag kan inte lova något än. För att kunna ge ett pris skulle det vara bra med lite dimensioner.
* Antal kugg? Stämmer 100?
* Tjocklek
* Eventuella hålbilder?
* Material?
* Antal kugg? Stämmer 100?
* Tjocklek
* Eventuella hålbilder?
* Material?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
man kan fokusera mer exakt än vad kameran kan

Ja, det handlar väl inte så mycket om att fokusera exaktare än vad kameran kan, utan om att kunna fokusera mjukare och snyggare när man filmar. Det är i alla fall det användningsområdet jag har sett för såna manicker. För traditionell fotografering tror jag värdet inte är så stort.
Ja, precis, mjukare har jag också förstått det som att det är vitsen.
Det är precis som med zoom, det blir snyggare "åkning" med motorzoom (eller en remote zoom med utväxling så man vevar många varm) än om man försöker vrida zoomen manuellt.
Det är precis som med zoom, det blir snyggare "åkning" med motorzoom (eller en remote zoom med utväxling så man vevar många varm) än om man försöker vrida zoomen manuellt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Sättet att flå en katt är många, men motorzoom är inte ett förstahandsval vid filmning utan då gäller 'fluidzoom'.
Ja ni har rätt, har en sorts dyslexi som gör att jag inte formulerar mig så bra i text.
Andex: Jag PMar dig med exakta mått osv!
Andex: Jag PMar dig med exakta mått osv!