Lite tips inför premiärkörningen av min CNC

archen

Lite tips inför premiärkörningen av min CNC

Inlägg av archen »

Hej på er!

Nu är min CNC maskin påväg från England (ebay) och har hållt på o Caddat min första körning (förutom testkörningarna såklart) och önskar få lite råd av er kunniga vad gäller feedrate, plungerate, verktyg osv!

Jag laddar upp min ritning här i inlägget så ni ser vad det är jag ska fräsa. Materialet är 5mm Aluminiumplåt. Ni får ursäkta ritningen.. första gången jag gör en så de saknas säkert lite mått och jag har säkerligen inte gjort ritningen som dom ska se ut men de är nog inte så viktigt i detta sammanhang.

Vet inte om de framgår bra av ritningen men de stora hålet har en 45 graders fasning och dom två mindre hålen har en försänking för M3 skruv.

Beställde denna (3mm, 2mm och 2,5mm): http://www.cnc-plus.de/product_info.php ... minum.html

Går den att använda till att fräsa ur de stora hålen (pocket)? Och går den även att använda till 3mm hålen eller är det dumt att borra 3mm hålen med en endmill?

Går den även att använda för fasningen/försänkningen? Eller vad rekommenderar ni för verktygsval för att fixa fasningen och försänkningen snyggt?

Tack på förhand!

Hälsningar,
Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 29 augusti 2012, 01:03:13, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Lite tips inför premiären
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Lite tips inför premiärkörningen av min CNC

Inlägg av Walle »

Först och främst, vad är det för maskin du har köpt, och hur stark är spindeln? Svaret på de frågorna avgör lämpligt verktygsval.

För en stabil maskin med kraftig men långsam spindel så kör man gärna med så stora verktyg som praktiskt möjligt. För en lite lättare (inte lika stabil) fräs kan det vara anledning att gå ner lite i storlek, dock ser jag ingen större anledning att gå ända till 3 mm om man inte måste. En 3 mm fräs går sönder mycket enklare än en 5 mm eller 6 mm.

Vill du ha lite tolerans på hålen så borrar du dom med ett vanligt spiralborr. Att köra någon halvmillimeter med en spot drill (ursäkta, vet inte vad det heter på svenska) först skadar inte, då kommer borret inte kunna vandra.
archen

Inlägg av archen »

Hej Walle,

Köpte en kinamaskin i storlek 6040 med en spindel på 800W.

Länk: http://www.ebay.com/itm/110758334341?ss ... 1439.l2649

Vart inskaffar jag mig en 6mm fräs? Beställde som sagt lite olika från cnc-plus men dom hade bara upp till 3mm. Går det att göra fasningen med en fräs eller ska man ha något speciellt verktyg för de?

Är det typ dubb du menar då? Märka den lite först så borren hittar rätt? Finns det någon speciell funktion för de i cambam eller får man göra en egen?

Tack för hjälpen!

/Anders
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Skaffa utskottsbitar av blå frigolit att testa fräsa i, det sparar fräsar :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

archen

Inlägg av archen »

Smart!! Tack för tipset Anders! De ska jag göra..

Swech, tack o bock =)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

archen skrev:Hej Walle,

Köpte en kinamaskin i storlek 6040 med en spindel på 800W.

Länk: http://www.ebay.com/itm/110758334341?ss ... 1439.l2649

Vart inskaffar jag mig en 6mm fräs? Beställde som sagt lite olika från cnc-plus men dom hade bara upp till 3mm. Går det att göra fasningen med en fräs eller ska man ha något speciellt verktyg för de?

Är det typ dubb du menar då? Märka den lite först så borren hittar rätt? Finns det någon speciell funktion för de i cambam eller får man göra en egen?

Tack för hjälpen!

/Anders
Fin maskin!

För fasningen ska du ha en 90° fasfräs/försänkare, typ: http://webshop.wiklundsverktyg.se/wiklu ... nt=s263821

Japp, dubbhålsborr är det jag menar. Bara så du får en liten "anvisning" så borret styr rätt. Är precisionen inte superviktig så är det inte nödvändigt, är borret kort så är det inte heller lika viktigt. Jag kan inte cambam, men normalt gör man bara en borrcykel utan peck och med litet djup.

/Walle
archen

Inlägg av archen »

Jättestort tack Walle!

Nu är jag med lite i matchen =) Toleransen är inte jätteviktig i detta projekt så jag testar utan dubb till och börja med! Återkommer med bilder på hur de gick när jag kommit igång. Tänkte fixa lite ändlägen och homegivare innan jag kör igång.

Hälsningar,
Anders
boz

Inlägg av boz »

vill inte märka ord här men en spot drill heter nc-borr eller centrerborr på svenska, en dubbhålsborr heter center drill på engelska
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Märk ord du :) På mitt jobb pratar vi uteslutande engelska, så när det gäller namn på saker och ting på svenska så gissar jag mest ;)

Men NC-borr är väl dock inte spot drill? I så fall skiljer sig svenskan och engelskan sig åt på ett idiotiskt vis. De NC-drills vi har är vanliga spiralborr, men med en mindre spetsig vinkel på spetsen.

Edit: Eller så är det min chef som använder fel uttryck för vissa saker. Jag är inte säker :)
archen

Inlägg av archen »

Hej igen!

Får jag fråga dig bara om jag ska göra försänkningarna till M3 skruven.. är det denna storlek jag ska ha då?
http://webshop.wiklundsverktyg.se/wiklu ... r=61204406

Kan jag använda samma verktyg för att göra 45 graders fasningen (ej försänkning) runt det stora hålet i ritningen?

Vad är fördelen med en NC-borr jämfört med en vanlig spiralborr?

Hälsningar,
Anders
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Japp, den storleken kommer fungera tillfredsställande, och den kan du också göra fasningen med.

Sista frågan törs jag inte riktigt svara på, eftersom jag är lite förvirrad över exakt vilket verktyg som kallas NC-borr. Jag hade som sagt fått för mig att en NC-borr är en vanlig spiralborr med mindre vinkel på spetsen, men jag tror det är fel.
archen

Inlägg av archen »

Suveränt! Tackar! Då blir de att beställa lite grejer!

Programmerar man försänkningen som en vanlig borrning i CAM?

Någon som vet om de går det att gänga med maskinen jag köpt eller vad är det som krävs för att man ska kunna göra det? Antar att jag kanske måste byta elektroniken?

Hälsningar,
Anders
boz

Inlägg av boz »

NC-borr ser ut mest som ett tjockt skaft med en vass spets på, spiralvinkeln är liten så den är alltså inte lika "snurrad" som en spiralborr...
Man använder den endast till centrering (spotting) av hål och därför kallas den ofta för centrerborr. En dubbhålsborr kallas ofta för centrumborr så det är lätt
att blanda ihop de två. Att kalla en vanlig spiralborr för nc borr är nog fel men jag har inget emot att bli överbevisad.. man vet ju aldrig riktigt säkert med nåt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag tog reda på hur det låg till nu, och det är jag som har missförstått chefen :)

NC-borren ser ut precis som du skrev. Dock kan man borra djupare med den, men man måste "pecka" (ytterligare ett ord jag inte har en aning om vad det heter på svenska. Borra en liten bit, dra ur, borra en liten bit till, dra ur, upprepa till önskat djup) mycket eftersom spånorna inte har någon stans att ta vägen.
Skriv svar