Men liggcykeln har visat sig vara trevlig, riktig trevlig! Jag byggde den under Maj 2010 och har numera trillat runt 480 mil på den sedan dess - och jag cyklar inte när det är halt...
Nåväl, den har jo en koppling, denna har jag planerat för att använda till 1-hjuligt släp, dels för att ha unge med och dels för att ha grejer med. Jag vill att släpet ska luta med i sväng, helt enkelt för att det är bäst så, samtidig kan man bygga det så det blir långsmalt vilket ger minst luftmotstånd. Alltså byggde jag det. Först ett närbild på kopplingen, jag håller i säkringssprinten, den V-formade grej bakom är kopplingshuset och den bit metall som ligger på skärmen är kopplingsplattan som ska ner i V'et. Tittar man noga ser man att det finns en liten pigg på kopplingsplattan som är riktat framåt, det är den som sprinten låser ner när det hela är ihop. Såhär ser det ut när det är monterat, det är fult, grovt och eländigt - men jag hade dessa material att jobba med och då fick det fungera. Nu i efterhand hade jag byggt cykeln lite annorlunda men nu är den så och misstag får jag fixa på nästa version. Direkt efter den fasta armen kommer det en kardanknut, tillverkat av 40x40x2mm RHS-profil som jag hade liggande. Denna kardanknut är det viktiga i det hela, den är inte häftig eller vacker men den fungerar och slitdelarna kan bytas och då får det duga åt mig. Och en översiktsbild då också. Såklart ska det fixas någon botten med korgfunktion men jag har lite tankar så än så länge är det såhär: Sedan har jag fått lite idéer... Jag råkade hitta denna motor på den gräsklippare som jag inte använder. Det är en 3,5hk B&S (typ 91202) och det finns en kilremskoppling så jag funderade lite och mätte lite och jag tror att jag kan få det att hänga ihop faktisk. Min idé är att montera ett barncykel-bakhjul på kärran och sedan fixa rätt utväxling medelst lite cykel-kugghjul (ska räkna lite på det hela). Det kommer såklart att vara "bolt on - bolt off" och jag kommer såklart bara att testa den inom inhägnad område och bara som ett "proof of concept", jag skulle aldrig ge mig ut i trafiken med detta system

Och dragkopplingen, hur är det med den? Jo, som det syns ganska tydligt är den som ett spetsigt V varför kopplingsplattan glider ner i den utan problem, Vad som INTE syns är att kanterna på kopplingsplattan är avfasade i ung. 45° och att kopplingsdelen på cykeln också har samma vinkel "inåt" på kanterna. När plattan alltså glider ner kläms den fast inuti kopplings-V'et på cykeln och ju mer man belaster den, ju hårdare sitter den.
Säkringssprinten sitter så att spiken på plattan hindras från att hoppa upp, alltså kan plattan inte släppa och skulle den hoppa till kommer den direkt att bli klämt fast igen i V'et.
Jag har vald en ganska långsmal form för att få bra med vridmoment, just pga. 1-hjuligt släp. Mitt kajaksläp är dock 2-hjuligt varför jag förutom ett kardanled även har ett vridled av några bitar rör som passar inuti varandra. Jag ska bygga om kajaksläpet lite med avseende på kajakens upphängning och sedan ska jag måla om det, jag byggde det i 1992 så det är väl dags att renovera det hela lite...