Ljudmätning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
IceColdButter

Ljudmätning.

Inlägg av IceColdButter »

Tjenare! :)
Skulle behöva lite hjälp. Är nämligen så att jag ska jämföra två ljudkällor med varann för att se vilken av dessa som "brusar mest". Vet inte så mycket om detta så jag tänkte fråga här: Finns det något sätt att mäta brusnivån? (Mer än att själv avgöra det)
Har hört någonting om att man kan jämföra ljuden på något sätt i ett oscilloskop, går detta? Och isåfall hur?
Tack på förhand.
//IceColdButter
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Ljudmätning.

Inlägg av psynoise »

Hej.

Det framgår inte helt tydligt om det är ljud eller en elektrisk signal som du ska mäta?

I vilket fall som helst slutar det med växelspänningsmätning över den bandbredd du önskar, t.ex 20 Hz till 20 kHz. Eftersom vågorna inte är intressanta i sig själv är spänningens effektivvärde över en vis tidsperiod intressant. En vanlig multimeter fungerar tyvärr nog inte särskilt bra då dessa endast är anpassade för 50 Hz och inte högre frekvenser. Du skulle kunna spela in mätning på ett oscilloskop och ta fram effektvärdet efter det. Men hur noggrant det blir vet jag inte. Tillslut finns det voltmetrar som tar större bandbredd än en vanlig multimeter. Får du tag i en sådan borde mätning inte vara allt för komplicerad. Det kan även finnas en del dyrare bänkmultimetrar som duger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har sedan ett par år en idé om att testa distortion i kondensatorer och fick tipset att använda den RMS-Voltmeter jag har. Jag skulle mata med 1kHz och mellan källan/mätobjektet sätta ett 1kHz Twin-T-filter. På så vis skulle jag bara ha kvar "felsignalen" (distortionsprodukten) att mäta.
I ditt fall skulle detta kunna innebära att du skickar på 1kHz vilken du filtrerar bort och bara har bruset kvar och mäta det. Kanske en enkel likriktare skulle räcka.
superx

Inlägg av superx »

Du får berätta mer om vad det är för system du vill mäta på.

Ett bra ljudkort kanske kan funka om det är en elektrisk signal. Spela in en wav-fil och beräkna RMS-nivå på signalen. Oscilloskop är inte så lämpligt om det inte har möjligheten att beräkna olika mätvärden, men antagligen inte då heller.
Användarvisningsbild
IceColdButter

Det är ljud jag hade tänkt mäta. Jag ska jämföra två olika ljud från två olika mp3-spelare :humm:
superx

Inlägg av superx »

Två olika ljud? Alltså inte samma fil från två olika mp3-spelare?

Vad vill du komma fram till?
Användarvisningsbild
IceColdButter

Samma fil, samma decibeltal fast två olika spelare.

Förlåt om det var otydligt :oops:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det blir mycket svårt att mäta! Det kan gå om ljudfilen är ren sinus och du kan skaffa/låna ett distorsionsmeter men att jämföra samma musikfil blir snudd på omöjligt.
superx

Inlägg av superx »

Ja, som Icecap säger så kan det vara knepigt. Men det beror fortfarande rätt mycket på vad det är du vill åstadkomma.

Jag har gjort en hel del sådana här mätningar och då har jag använd en signal med varannan sekund tyst och varannan sekund med en 1kHz sinus med -60dBFS (60dB under max amplitud). Då kan du normera mätningen mot sinusen och sedan filtrera bort den i datorn för att jämföra bruset med och utan sinus (när själva tonen är borttagen alltså).

Då kan man se hur mycket distortionen man har, samt vara säker på att inte den allmänna brusnivån sänks jättemycket när utsignalen är helt tyst. En del DA-omvandlare stänger nämligen av sig delvis när de matas med nollor på ingången, och det är naturligtvis fusk.

Du behöver antagligen ett bra ljudkort för att kunna göra någon vettig mätning med metoden ovan.
gkar

Inlägg av gkar »

Om det inte är brus du vill mäta utan distortion kan man göra en tvåtonsmätning. Tex 19 & 20 kHz och sedan mäta upp hur mycket 1kHz som skapats med en spektrumanalysator.

Det ger en siffra på linjäriteten.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ger verkligen båda MP3-spelarna ljud ifrån sig? Alla MP3-spelare jag har hemma har bara ett hörlursuttag - dvs. en elektrisk signal. Inget ljud. Annars beror ju återgivningen mycket på vad du använder för högtalare/hörlur.
xxargs

Inlägg av xxargs »

tvåtonsmätning är i stort sett den enda alternativet om man tex. skall kolla en DA-omvandlare vid 18 kHz då övertonerna försvinner i utgångsfiltret men ändå påverkar musikmaterialet med en blandningsproduktsbrusmatta av olika karaktär då musik är mångtonig.

Om man också lyssnar på tvåton (vid mer rimliga frekvenser ä 18 kHz ) så är örat väldigt känsligt när det inträffar minsta dist då det är disharmoniskt och ofta hör man problemet innan det börja synas vid en FFT-analys

en regel att också känna till är att IM-tonerna ökar med 3 dB för varje dB man ökar på båda huvudtonerna samtidigt - så dessa kommer snabbt när dom väl börja synas (inom radio så kallas det ofta kort för IP3, ibland IIP3 när man har problem med dist på ingång och OIP3 när det är dist på utgång som förstärkare etc.).

ett sätt att mäta ut (och lyssna sig till) som är ganska tydlig med 2-tonstest är tex. vilken maxnivå man skall spela in på sin ljudkort när man skall spela in med lite högre klass.

Vad många inte vet om är att området 0 - -10 dB av AD/omvandlarens utstyrning på ljudkortet sällan är bra i vanliga ljudkort - det beror ofta inte på själva A/D-omvandlaren i sig utan på vad det är för kretsar innan (mixer och ingångsförstärkaren/dämpare) och är dom bara matade med 5 Volt så blir det lätt problem med linjariteten när man närmar sig A/D-omvandlarens ändlägen.

och detta hörs väldigt väl när man når gränsen vid tvåton pga. dess dissharmoni medans överton på en enkelton är harmonisk och kan vara bra stark innan den uppfattas som en ljusare version av testtonen och att det kanske börja bli vasst.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

På wikin finns en några år gammal sammanfattning över distorsion

http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... Distorsion
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nu är väl inte distorsion och brus riktigt samma sak.

Bruset borde man ju lätt kunna mäta efter att man först ställt in samma ljudnivå på båda enheterna med ett testljud, stänga av ljudet, och sedan mäta den signalen som finns kvar = bruset.

Men du ville inte mäta bruset?
Skriv svar