Gigaset SL37H trådlös telefon - är minus på utsidan?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sm5yfi

Gigaset SL37H trådlös telefon - är minus på utsidan?

Inlägg av sm5yfi »

Har en trådlös telefon Siemens Gigaset SL37H (verkar samma som SL370) där basstationens nätagg gav upp efter åsknedslag. Köpte till sist en telefon till med ny basstation. Nu har ny åska dödat även den nya basstationens nätaggregat, och jag vill försöka få igång den med annan spänningsmatning. Spänningen står angiven till 6,5V DC, men är det minus på ytterdelen av kontakten, eller är det minus på mittstiftet?

Någon som har en liknande telefon (siemens gigaset, svart basstation 14 * 11 * 4 cm, endast en knapp att söka telefonerna med) som kan mäta, jag har inte lyckats hitta något på nätet. Den förra basstationen chansade jag på, och den blev bara varm, även när jag bytte polariteten. Noterade förståss inte hur jag kopplade :? Enligt något på Kjell och company var det ofta just nätdelen ensam som gav upp, så det känns värt en del att försöka få ny nätaggregat. Ny telefon kostar runt 1000kr (varje gång!)

mvh Ola
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Gigaset SL37H trådlös telefon - är minus på utsidan?

Inlägg av mrfrenzy »

Öppna det trasiga nätagget och kolla på konstruktionen så kan du säkert klura ut vilket som är +. Annars lägg upp bilder här.

Eftersom du bor på sådan plats som ofta får grejer förstörda av åskan rekommenderar jag ett riktigt åskskydd. Kostar ca 3000kr om du köper genom försäkringsbolaget.
sm5yfi

Inlägg av sm5yfi »

Bra idé!
Jag försökte öppna nätaggregatet, men det var speciella spår i skruvarna, försökte borra ur dem utan att lyckas. Borde nog prova att såga upp plasten istället... men det får ju inte bli helt förstört inne i, jag måste kunna se hur trådarna gått. Får se om det lyckas!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag har en gammal Siemens Gigaset (nu skrotad) och den matades med AC, så kolla noga vad som finns i nätdelen!
Jag har köpt en ny telefon (Panasonic) 199:- på El-Giganten.
sm5yfi

Inlägg av sm5yfi »

Offrade en borr till, lyckades öppna nätaggregatet,se bilder nedan. Blir inte helt klok på hur det är kopplat, gissar att det är ett switchat aggregat. Det två utgående trådarna har två elektrolytkondensatorer mellan sig. Det markerade benet på kondingarna ser ut att vara minus, så då är det klart att den släta sladden är minus... och den går till utsidan på kontakten.
Minus= utsidan
Plus = mittstiftet

Återstår att koppla in ny ström och se vad som händer...

Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sm5yfi

Inlägg av sm5yfi »

En bild till:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Plus i mitten! mätte på precis!
Skriv svar