Tips på bra skärvätska
Re: Tips på bra skärvätska
Varifrån får du att den är fullsmetad med "min"?
Det enda jag hittar är Trietanolamin.
Är det något som bör undvikas?
Det enda jag hittar är Trietanolamin.
Är det något som bör undvikas?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Tidigare i tråden har DW tagit upp detta med *min ( * = dostecken för ersätt allt!) så frågan är hur pass onyttigt det skiten är, vad händer vid upphettning/förångning osv. Är dessa vitaminerna nyttiga eller inte är frågan. En sak är att det innhåller *min och då kanske är mindre hälsofarlig men vad händer i 'produktion' är det fan ingen som skriver nåt om.
- DW
- Kontakt:
-som hjälp till tecno´s hänvisning till tråden om etanolaminer i våra skärvätskor.
Jag är ingen doktor men läser man metallindustrins bekymmer vad gäller sönderdelningsprodukter som bildas när skärvätska sönderdelas, dels
biologiskt och kemiskt i form av metallföreningar. Då nämner man att dessa uttryckligen kommer från Etanolaminer.
Dessa finns i tre former. mono, di, tri-etanolamin. Kemiskt rena betraktar man alla tre som icke canserogen och därför kan tillverkarna skriva just att
deras skärvätska inte är canserframkallande. Vad man Inte skriver är att alla dessa tre kan bli mycket canserogena under vissa former.
Därför tycker Jag att man är på djupt vatten när man beskriver sina skärvätskor som biologiskt nedbrytbara, icke canserogena oljor från raps exempelvis.
Jag kan mycket väl tänka mej att om man tar destillerat vatten o blandar med en sådan skärvätska som får ligga i naturen, kommer att brytas ned
utan skadliga föreningar skapas MEN när vi har haft det i maskinen i 10 minuter är den klassad som produkt som anses som farligt avfall och skall till ex.
SAKAB för behandling.
Lite ur texten från http://wlifestyleorganics.wordpress.com ... a-dea-tea/
Citat
Den främsta oron med DEA och de närbesläktade etanolaminerna är att de kan reagera kemiskt med andra ämnen
(t.ex. konserveringsmedel i kosmetika som BNPD ”2-BROMO-2 NITROPROPANE 1.3-DIOL”, nitratjoner i dricksvatten och förpackningar) och bilda
nitrosaminer, vilka lätt tränger genom huden och kan orsaka cancer hos försöksdjur.
slut citat.
PÅ ren svenska, så bildas bl.a nitrosaminer så enkla saker som med vatten som har lågt syrehalt 0² (syrgas) inte syrahalt.
Etanolaminer finns i nästan allt vi använder dagligen:
http://ecodea.driftig.nu/2011/04/23/8-s ... no%C2%B4s/
Den skärvätska du har eller hade säter är en av de få jag sett utan etanomamin. Sen om de andra kemikalierna är ätbara
har jag ingen koll på i dagsläget. Jag är ingen kemist heller men har haft kemi som ett stort intresse sen ugndomen.
Så betrakta mitt svar som hänvisningar från kemins värld
Jag är ingen doktor men läser man metallindustrins bekymmer vad gäller sönderdelningsprodukter som bildas när skärvätska sönderdelas, dels
biologiskt och kemiskt i form av metallföreningar. Då nämner man att dessa uttryckligen kommer från Etanolaminer.
Dessa finns i tre former. mono, di, tri-etanolamin. Kemiskt rena betraktar man alla tre som icke canserogen och därför kan tillverkarna skriva just att
deras skärvätska inte är canserframkallande. Vad man Inte skriver är att alla dessa tre kan bli mycket canserogena under vissa former.
Därför tycker Jag att man är på djupt vatten när man beskriver sina skärvätskor som biologiskt nedbrytbara, icke canserogena oljor från raps exempelvis.
Jag kan mycket väl tänka mej att om man tar destillerat vatten o blandar med en sådan skärvätska som får ligga i naturen, kommer att brytas ned
utan skadliga föreningar skapas MEN när vi har haft det i maskinen i 10 minuter är den klassad som produkt som anses som farligt avfall och skall till ex.
SAKAB för behandling.
Lite ur texten från http://wlifestyleorganics.wordpress.com ... a-dea-tea/
Citat
Den främsta oron med DEA och de närbesläktade etanolaminerna är att de kan reagera kemiskt med andra ämnen
(t.ex. konserveringsmedel i kosmetika som BNPD ”2-BROMO-2 NITROPROPANE 1.3-DIOL”, nitratjoner i dricksvatten och förpackningar) och bilda
nitrosaminer, vilka lätt tränger genom huden och kan orsaka cancer hos försöksdjur.
slut citat.
PÅ ren svenska, så bildas bl.a nitrosaminer så enkla saker som med vatten som har lågt syrehalt 0² (syrgas) inte syrahalt.
Etanolaminer finns i nästan allt vi använder dagligen:
http://ecodea.driftig.nu/2011/04/23/8-s ... no%C2%B4s/
Den skärvätska du har eller hade säter är en av de få jag sett utan etanomamin. Sen om de andra kemikalierna är ätbara
har jag ingen koll på i dagsläget. Jag är ingen kemist heller men har haft kemi som ett stort intresse sen ugndomen.
Så betrakta mitt svar som hänvisningar från kemins värld

- DW
- Kontakt:
-någon som provat Q8 Beethoven VNF-2.
Tyckte mej sett pris på 55:-/liter men det låter kanske för bra för att vara sant? Dock kan man få den levererad till alla OK/Q8 stationer
Tyckte mej sett pris på 55:-/liter men det låter kanske för bra för att vara sant? Dock kan man få den levererad till alla OK/Q8 stationer
- ghost_rider
Tar och lånar tråden lite.
Jag hade tänkt att införskaffa mig en skärvätska till min lilla fräs.
Jag har läst igenom tråden och fått många bra tips,men jag är inte så sugen på att köpa ett helt fat eller liknade, ~5-8l är mer lagom för mig.
Någon som hade testat julas eller smaskins variant? eller någon annan har kanske ett bättre förslag?
Jag hade tänkt att införskaffa mig en skärvätska till min lilla fräs.
Jag har läst igenom tråden och fått många bra tips,men jag är inte så sugen på att köpa ett helt fat eller liknade, ~5-8l är mer lagom för mig.
Någon som hade testat julas eller smaskins variant? eller någon annan har kanske ett bättre förslag?
- ghost_rider
- tecno
- Kontakt:
Du jobbar mest i aluminium om jag förstått det hela rätt, kolla runt för skärvätska som är bäst lämpad för detta.
Jag har testat Julas, och den funkar fint för mig, eller inte dåligt i alla fall. Jag har inget annat att jämföra med dock, förutom blandade försök med olika oljor.
- ghost_rider
Ja, det stämmer. Kör nästan uteslutande aluminium.
Jag har kollat runt lite på nätet men har inte hittat någon svensk åf som kan tänkas sälja en mindre mängd eller/och till en privatperson.
Har du något bra tips på nätbutiker eller liknade?
Jag har kollat runt på de närmsta butikerna som skulle kunna tänka sig ha. Hittade Tilia på tools här i lund https://online.tools.se/#/?article=V15-3504972-1028534
[edit]
De hade visst flera olika märken. bl.a Luna-cutfluid, CRC,rocol
https://online.tools.se/#/?search=SK%C3 ... %84TSKA%20
Men detta är en tät djungel...Hel syntet, semi osv.
Jag har kollat runt lite på nätet men har inte hittat någon svensk åf som kan tänkas sälja en mindre mängd eller/och till en privatperson.
Har du något bra tips på nätbutiker eller liknade?
Jag har kollat runt på de närmsta butikerna som skulle kunna tänka sig ha. Hittade Tilia på tools här i lund https://online.tools.se/#/?article=V15-3504972-1028534
[edit]
De hade visst flera olika märken. bl.a Luna-cutfluid, CRC,rocol
https://online.tools.se/#/?search=SK%C3 ... %84TSKA%20
Men detta är en tät djungel...Hel syntet, semi osv.

- tecno
- Kontakt:
Jag kör med Tilia Special som 'allround'
OBS! dina länkar fungerar inte alls > går till Login sida!
OBS! dina länkar fungerar inte alls > går till Login sida!
- ghost_rider
aha, men det går att söka på 'skärvätska' i sökfältet, då får man upp alla deras sorter.
- CNC Viking
- Kontakt:
Lite uppdatering på skärvätskefronten,
Har nu kämpat mig igenom 20L-dunken av Trim E820 och köper den inte mer för den var också besvärlig med korrosion så fort
det dunstade lite ur sumpen.
cinc föreslog OKQ8's Beethoven VNF-2 så jag kollade lite med en grannfirma som också använt den. De tyckte den var OK att fräsa och svarva med
men den skummade för mycket vid slipning, så de bytte till Bechem. Eftersom den kostar 1100:-/20L och kan fås tvärs över gatan så ger jag den en chans.
Blandningsrekommendationen var så låg som 3-5%. Jag fyllde sumpen med 4% emulsion. Skall bli intressant att se hur den funkar i alu och stål framför allt.
Den är lite blaskigare (tunnare) än de jag använt hittills och strålen är lite svår att ställa in, men man lär väl sig.
Återkommer med feedback när jag kört lite mer med den.

Har nu kämpat mig igenom 20L-dunken av Trim E820 och köper den inte mer för den var också besvärlig med korrosion så fort
det dunstade lite ur sumpen.
cinc föreslog OKQ8's Beethoven VNF-2 så jag kollade lite med en grannfirma som också använt den. De tyckte den var OK att fräsa och svarva med
men den skummade för mycket vid slipning, så de bytte till Bechem. Eftersom den kostar 1100:-/20L och kan fås tvärs över gatan så ger jag den en chans.
Blandningsrekommendationen var så låg som 3-5%. Jag fyllde sumpen med 4% emulsion. Skall bli intressant att se hur den funkar i alu och stål framför allt.
Den är lite blaskigare (tunnare) än de jag använt hittills och strålen är lite svår att ställa in, men man lär väl sig.
Återkommer med feedback när jag kört lite mer med den.

En sak jag lagt märke till när jag kör med OKQ8's Beethoven VNF-2 är att det blir lite mer trögflytande i botten på dunken efter ett tag.
Därför brukar jag skaka dunken lite varje gång jag blandar till ny soppa.
Det kan bli en del skum om det är för fet blandning.
Jag går inte gärna över 5-6% för då märks tendensen till skumbildning vid användning av högvarviga verktyg.
Eftersatsning funkar att göra med rent vatten eller väldigt mager blandning i dom kapslade maskiner jag kör.
I öppna maskiner får man nog ta betydligt fetare blandning.
Därför brukar jag skaka dunken lite varje gång jag blandar till ny soppa.
Det kan bli en del skum om det är för fet blandning.
Jag går inte gärna över 5-6% för då märks tendensen till skumbildning vid användning av högvarviga verktyg.
Eftersatsning funkar att göra med rent vatten eller väldigt mager blandning i dom kapslade maskiner jag kör.
I öppna maskiner får man nog ta betydligt fetare blandning.
Nästa gång ska jag testa den skärvätskan "Open" rekomenderade. Jag minns inte fabrikatet nu.
Det gäller bara att hitta en återförsäljare på mina breddgrader.
Det gäller bara att hitta en återförsäljare på mina breddgrader.