Göra eget flussmedel, någon som testat?
Göra eget flussmedel, någon som testat?
Fann ett recept som utlovar bra flussmedel med valfri konsistens. Dessutom lite info om flussmedel för er som inte ännu insett att flussmedel är lika viktigt som lod vid lödning. :D
http://themakersworkbench.com/DIY-Solder-Flux
Skulle vara kul att höra om någon testat något liknande och hur bra det är?
/Johan
http://themakersworkbench.com/DIY-Solder-Flux
Skulle vara kul att höra om någon testat något liknande och hur bra det är?
/Johan
Re: Göra eget flussmedel, någon som testat?
Jag har gjort fluss med fiolharts (från DealExtreme) och isopropanol. Helt klart fungerande, men inte riktigt lika effektivt som kommersiellt RMA-fluss. Vilket det inte borde vara, med tanke på att det inte är aktiverat.
- Synesthesia
Har gjort eget fluss men inte testat det receptet. Det jag testat: man löser så mycket citronsyra (eller vinsyra) som det går i t-sprit. Glöm inte tvätta av efter lödning. Det fungerade som det skulle, fast jag tyckte att färdig fluss jag köpt var något bättre.
Joda, jag håller på, flytande har jag till och med fått till riktigt bra, jag har eventuellt en intressenter
som vill köpa det hela, vet inte riktigt vad jag ska göra än dock. Vad kan man ta betalt
för ett recept? Jättesvårt tycker jag.
Just nu är det gelform som gäller vilket inte är helt lätt att få till, men det kommer det med.
Så visst går det göra eget fluss, inget snack om den saken
Lycka till!
/ Tompa
som vill köpa det hela, vet inte riktigt vad jag ska göra än dock. Vad kan man ta betalt
för ett recept? Jättesvårt tycker jag.
Just nu är det gelform som gäller vilket inte är helt lätt att få till, men det kommer det med.

Så visst går det göra eget fluss, inget snack om den saken

Lycka till!
/ Tompa
I lumpen lyckades jag löda ett par trasiga kontaktstift med bly från en hjulbalanseringsvikt. Som fluss använde jag grankåda och lödpenna var en tillplattad spik som jag najade fast på en blåslampa. Det blev inte snyggt och jag fick förstås göra om det när jag kom hem, men kanonen snurrade som den skulle hela övningen! 

Även jag har kört på detta ett tag. Väldigt smidigt att inte behöva skura efteråt.PF013 skrev:Jag har gjort fluss med fiolharts (från DealExtreme) och isopropanol. Helt klart fungerande, men inte riktigt lika effektivt som kommersiellt RMA-fluss. Vilket det inte borde vara, med tanke på att det inte är aktiverat.
Doseras enkelt med deras sprutor med avtrubbad spets. Passar bra till ytmonterat också, där det sällan är särskilt skitigt.
OT: Visserligen är jag intresserad av kemi, men jag skulle aldrig komma på tanken att försöka göra flussmedel när det går att köpa. Mitt intresse ligger nog mer åt organisk kemi.... Förr gjorde jag örtextrakt av t.ex. rosenrot och johannesört. Syntetisera niacin eller askorbinsyra hade varit kul.
Mycket höga MacGyver poäng där!!!MattiasJ skrev:I lumpen lyckades jag löda ett par trasiga kontaktstift med bly från en hjulbalanseringsvikt. Som fluss använde jag grankåda och lödpenna var en tillplattad spik som jag najade fast på en blåslampa. Det blev inte snyggt och jag fick förstås göra om det när jag kom hem, men kanonen snurrade som den skulle hela övningen!
fiolharts och organiska syror kan väl knappast bli mera organisk kemi än vad det ärjesse skrev:OT: Visserligen är jag intresserad av kemi, men jag skulle aldrig komma på tanken att försöka göra flussmedel när det går att köpa. Mitt intresse ligger nog mer åt organisk kemi.... Förr gjorde jag örtextrakt av t.ex. rosenrot och johannesört. Syntetisera niacin eller askorbinsyra hade varit kul.

... och 'Cationic flurocarbon surfectant' som jag såg i någon patentblandning för lödharts, verkar inte vara något man vill få i ögat i form av lödrök eller kvar på kretskorten då den förutom innehåller hög halt av fluor också innehåller kisel.
organisk kisel och kiseloljor är klart mindre bra i elektronik som har kontaktytor och brytare/reläer som ej är hermetiskt slutna
Då kommer följdfrågan, om man ska göra fluss för blyfritt, vad ska det vara i det?
Har en bekant som löder betydligt oftare än jag gör och han sa nått om att filtret på lödrök-utsgugen var heeelt igenkläggat av rester från flussmedel när han körde blyfritt, vilket väl i sin tur indikerar att det förmodligen är värre att andas in än lite blyat dito.
Har en bekant som löder betydligt oftare än jag gör och han sa nått om att filtret på lödrök-utsgugen var heeelt igenkläggat av rester från flussmedel när han körde blyfritt, vilket väl i sin tur indikerar att det förmodligen är värre att andas in än lite blyat dito.