X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
zealotry

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Spindelhållare på G

Inlägg av zealotry »

Snart har du ju en fin fräs där du lätt tillverkar såna delar!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det tar sig.....
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det går faktiskt framåt nu. Måste åka till POS och hämta en radiator och skaffa lite slangar, sen finns nog allt hemma för att provköra, men det är lite fabrikation, montering och justering kvar också.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Idag ville jag leka lite med time lapse för att eventuellt använda till lite grejer senare, så jag testade en app till iPhone. Vad har nu detta med det här bygget att göra? Jo jag filmade när jag färdigställde de båda spindelklämmorna:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Kul, prova att öka farten på uppspelningen så ser det ännu bättre ut.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja till nästa gång blir det nog kanske ett kort var 5:e sekund (mot var 10:e nu) och 2-4fps istället för 1 som nu.
Kan tillägga att spindeln sitter så bra fast så :) Fyra hål i Z-plattan så kan jag montera spindeln på fräsen och därmed mäta ut hur mycket jag ska sänka portalbenen, måttade lite idag och mellan spindelnos och bordet i Z:s lägsta läge var det ca 100mm mätt med tumstock samtidigt som allt hölls fast med en hand. Så mina tidigare gissningar om att korta benen 80mm verkar inte vara helt fel.

POS, jag ska försöka ta mig åt ditt håll någon gång snart.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Testa att öka farten på uppspelningen med förslagsvis moviemaker, eller har du en sån där med en halväten frukt på kanske?
Jag kollade på din film i 8X och då flyter det fint och man upplever det mera som en film.

Det är bara att komma förbi och hämta kylare, och så tycker jag att du tar en panel med belysta knappar också. :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du vill verkligen bli av med den panelen va? :)

Efter gårdagens övningar så ser det ut så här när spindeln är fastklämd, en nästan identisk bild som tidigare, men ni gillar ju bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Men det är ju klart, din fräs "behöver" ju lite belyst bling bling och nått ska du ju göra med all fritid. :)
Spindelfästet ser för övrigt mycket bra ut! :tumupp:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Gjorde även ikväll en timelapse, men telefonen ramlade ner 10 minuter eller så samt att den om möjligt var ännu mindre intressant än igår, så den lägger jag inte upp. Det jag däremot kan lägga upp är denna röriga bild:
spindeln på maskinen.jpg
Spindeln sitter på maskinen! :tumupp: :shock: :D :bravo:

Kvar på mekaniken är vad jag vet nu bara att korta portalbenen samt rikta in axlarna hyfsat kartesiskt. Ett eventuellt problem som jag tidigare förbisett är att Z faller ner i botten med en jädra fart när motorn är frikopplad, får se om jag får lov att lösa det på något vis, vill helst inte lägga mer tyngd på portalen dock.

Ännu en milsten passerad!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Härligt! :tumupp: Du får filma lite när det börjar röra på sig.
Har du räknat något på vad för hastigheter du kommer att komma upp i?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

När det bara var de tre axlarna utan speciellt mycket tyngd på så var det väl 17m/min(sen satte kernel-speed stopp) på det jag kallar X (fram och tillbaka över portalen), 9m/min på Y och Z kommer jag inte ihåg. Men nu lär det nog gå lite långsammare, men å andra sidan sett kommer jag att köra högre spänning på X och Y. Skulle tro att jag hamnar på ca 8m/min på X och Y.

Jag tror det finns angivet tidigare i tråden, en film på när jag kör X och Z tomma finns här:
X-IL
EF Sponsor

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Spindelproblem, hjälp!

Inlägg av X-IL »

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :tumner: :tumner: :tumner: :tumner:
Skulle provköra min spindel idag. när jag väl kom på hur jag skulle programmera den var det inga problem med den biten, satt de tre parametrar som var viktiga enligt medföljande instruktioner. Men, när jag kör igång spindeln "stegar" den över, alltså, den kommer aldrig igång, men motorn låter och spindelaxeln darrar. Däremot om jag ger den en liten skjuts i början så hoppar den igång. Det känns som att det skulle vara någon rampning som sker för fort, men har inte hört om sådana problem tidigare. Kan detta hända på 3-fasmotorer? I mitt huvud tycker jag att det borde kunna göra det. Jag tycker att motoraxeln snurrar lätt och ljudet när motorn väl går är väl OK, kanske lite högre än vad jag minns från POS, men det är länge sen.

Jag ska givetvis kontakta säljaren och även konsultera manualen till VFD:n för att se om det finns någon parameter för rampningshastighet.

Några idéer?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

:tumner: :tumner: :tumner: :tumner: :doh: :doh: :doh: :doh: :doh:

Det är ju jag som är dum! Det funkar så mycket bättre om man inte kopplar en av faserna till jordanslutningen, utan istället kopplar den där den ska vara :/

Skönt med enkla fel!
:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
andershannu

Inlägg av andershannu »

Skönt att höra att det inte var fel något "fel", kommer nog snart införskaffa en likadan spindel så jag vill inte läsa om en massa bekymmer :)
Skriv svar