SwapAxis() gör samma sak som att "manuellt" gå till Config->Ports & Pins och "byta plats" på steg- och riktningsignalerna för två axlar. Det är ENBART pin-out'en som skiftas ingen "motordata" såsom acceleration, hastighet, steg per enhet etc. För att skifta tillbaka kallar man på ResetAxisSwap(), det går alltså inte att byta plats på Z och A och sedan på A och Y, till exempel.
Eftersom SwapAxis ändrar pin-out'en och pin-out'en sparas i .xml-filen så startar Mach3 upp med axlarna "växlade" ifall man inte "växlar tillbaka" innan man avslutar.
SwapAxis(3, 6) byter plats på A och spindeln. ResetAxisSwap() byter tillbaka.
Smidig 4 Axis lösning.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Smidig 4 Axis lösning.
Inget att känna sig dum över då det finns så mycket man kan göra med Mach3.
Ställde lite frågor till Steve som gör dessa och fick bla detta som ett svar.
Har inte fördjupat mig i 'SwapAxis' för att se orsaken till hans val.
Oavsett så kommer detta att göras som ett projekt längre fram till min fräs, ev med 2 olika varianter av 'A' vara den ena som denna med spindel funktion.
Ställde lite frågor till Steve som gör dessa och fick bla detta som ett svar.
Nu kan jag inte riktigt få ihop varför det skulle behövas extra hårdvara för att få till den funktionen men det är väl en del i hans 'paket'?I supply hardware 'swapaxis' board which is transparent to the CNC so it works with any BOB
Har inte fördjupat mig i 'SwapAxis' för att se orsaken till hans val.
Oavsett så kommer detta att göras som ett projekt längre fram till min fräs, ev med 2 olika varianter av 'A' vara den ena som denna med spindel funktion.
Nej jag ser inte heller meningen med ett BoB för swapaxis funktionaliteten...
Testade just och gjorde ett litet program som först fräser en hexagon på en stav, sedan gör en swapaxis och kör ett litet svarv program och sedan swappar tillbaka.
Vad de verkar så tillåter Mach detta utmärkt i simulerat läge.. Så nu ska det planeras lite inköp av hårdvara.
Testade just och gjorde ett litet program som först fräser en hexagon på en stav, sedan gör en swapaxis och kör ett litet svarv program och sedan swappar tillbaka.
Vad de verkar så tillåter Mach detta utmärkt i simulerat läge.. Så nu ska det planeras lite inköp av hårdvara.

I mitt fall så kom annat ivägen - som vanligt. ligger en hög med prylar i en låda. 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Sånt är livet, man har så mycket man vill göra och så lite tid tyvärr. Sen ska man ha hälsan för att kunna fixa det ena och det andra.