speed o feed vid gängning
speed o feed vid gängning
Hej!
jag har googlat och sökt efter lämplig speed och feed för gängning av mm men inte hittat något. Är det någon som har något lista över rekomenderade hatigheter och matning vid gängning av mm i fräs.
mvh stene
jag har googlat och sökt efter lämplig speed och feed för gängning av mm men inte hittat något. Är det någon som har något lista över rekomenderade hatigheter och matning vid gängning av mm i fräs.
mvh stene
Re: speed o feed vid gängning
Beror på hur ditt styrsystem funkar. En iso-styrd vi har på jobbet får du själv räkna ut matning i förhållande till varvtal i gängcykeln. Heidenhein som är det systemet jag kan med skriver du bara in matning/varv.
Kör du med en vanlig obelagd tapp så kan du prova mellan 10-20m/s, brukar ha 20 som standardvärde på alla snabbstålsverktyg. Annars finns det oftast rekommendationer på tillverkarens hemsida
Kör du med en vanlig obelagd tapp så kan du prova mellan 10-20m/s, brukar ha 20 som standardvärde på alla snabbstålsverktyg. Annars finns det oftast rekommendationer på tillverkarens hemsida
Om du skall fräsa gängor kan du använda samma formler som vid beräkning av spindelhastighet och matning som vanlig fräsning och sedan räkna fram matningshastighet för gängning med nedanstående formel. Vfm är matningshastighet för vanlig fräsning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är en tapp av HSSE som jag tänkte använda (spåndragande M8)
För stål brukar jag köra 12m/min.
Matningen, den bestämms ju av gängstigningen.
Se till att ha flytande tapphållare bara.
Matningen, den bestämms ju av gängstigningen.
Se till att ha flytande tapphållare bara.
Ur verkstadshandboken Skärhastighet "riktvärden" m/min för snabbstål
Gäller med skärvätska om jag tolkar rätt
Orka inte skriva ut alla SS så jag klumpade ihop dem lite
Gäller med skärvätska om jag tolkar rätt

Orka inte skriva ut alla SS så jag klumpade ihop dem lite

Kod: Markera allt
Material Gängtapp - Gängsnitt
-----------------------------------------------------
Stål mjuka typ konstruktionsstål 18 - 10
Stål hårda/sega typ verktygstål 8 - 5
Rostfria stål 7 - 3
Gjutjärn 5 - 4
Koppar 10 - 5
Mässing 25 - 15
Aluminium 18 - 10
Plaster mjuka 25 - -
Plaster hårda 10 - -
Jag brukar köra 10m/min i rostfritt och 25m/min i svart.
Använder Emuge tappar med flytande hållare.
Som det stog tidigare i tråden om Heidenhain, då väljer man bara varvtal och skriver in stigningen så räknar den själv ut matningen.
Använder Emuge tappar med flytande hållare.
Som det stog tidigare i tråden om Heidenhain, då väljer man bara varvtal och skriver in stigningen så räknar den själv ut matningen.
Det med Heidenhain är inte helt sant. Cykel def 17, (fast gängning) så slår man in matning i mm/rev men i en cycl def 2 gängning så slår man matningen i mm/min. Så har man ex en tnc 155 så är det cycl def 2 och mm/min som gäller.
Vet inte när cycl def 17 infördes men jag har inte sett dom på vare sig 155 eller 355. 426 vet jag har det i alla fall.
Vet inte när cycl def 17 infördes men jag har inte sett dom på vare sig 155 eller 355. 426 vet jag har det i alla fall.
okej, jag kör tnc530 och där heter cykeln "synkroniserad gängning" finns även en för spånbrytning.
Hej!
Jag har nu försökt fatta hur man räknar ut hastigheter för gängning men det går inte in i min tröga skalle! Jag har kört med Bobcam som ger mig en kod som inte funkar.
T04 M6 (8. DIA.SPIRAL TAP)
G90 X0. Y0. M03 S1588
G43 H04 M08 2.54
G84 G98 Z-17.7 R2.54 F1.3
G80
Är det någon som kan ge mig ett kodexempel på hur det ska se ut?
Jag har nu försökt fatta hur man räknar ut hastigheter för gängning men det går inte in i min tröga skalle! Jag har kört med Bobcam som ger mig en kod som inte funkar.
G90 X0. Y0. M03 S1588
G43 H04 M08 2.54
G84 G98 Z-17.7 R2.54 F1.3
G80
Är det någon som kan ge mig ett kodexempel på hur det ska se ut?
Du menar kanske vartal och matning. Varvtal får du genom att ta rekommenderad skärhastiget(Vc) gånger 1000 och dela detta med 3.14*Tappdiameter. Då får du Varvtal i rpm.
Matningen styrs av stigningen på gängtappen. Och då tar då varvtal * stigning och får matning i mm/min.
Matningen styrs av stigningen på gängtappen. Och då tar då varvtal * stigning och får matning i mm/min.
Är det en vanlig m8 tapp med stigning 1.25 blir det nått liknande det här.
Om man har 500 i varvtal*1.25=625 mm/min.
Är det en gammal maskin utan ridgid tapping måste du ha en flytande gängtappshållare.
Ett tips kan vara att inte starta gängningen för nära biten när man kör med flytande hållare.
G90 X0. Y0. M03 S500
G43 H04 M08 Z20.
G84 Z-17.7 R8. F625
G80
Om man har 500 i varvtal*1.25=625 mm/min.
Är det en gammal maskin utan ridgid tapping måste du ha en flytande gängtappshållare.
Ett tips kan vara att inte starta gängningen för nära biten när man kör med flytande hållare.
G90 X0. Y0. M03 S500
G43 H04 M08 Z20.
G84 Z-17.7 R8. F625
G80