Micro-reflowugn med nokia LCD

Berätta om dina pågående projekt.
bearing

Re: Micro-reflowugn med nokia LCD

Inlägg av bearing »

IR-termometern på mitt jobb kan ställas in för olika emissivitet. Din termometer verkar förutsätta emissiviteten 0,95. Snabb sökning indikerar att ett PCB har emissiviteten 0,90 - 0,92.

Jag vet inte hur man räknar på sånt här, men tänker att det kanske är möjligt att räkna om temperaturen "för hand", ifall du vet att termometern förutsätter 0,95, medan ytan har 0,91.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag har experimenterat en hel del med aluminium och lämpligt emissivitetsvärde för att få korrekt temperatur. Har bland annat kokat aluminium och mätt på, haft aluminium i isbad, samt har även smält bly i aluminium och mätt temperaturen på blyet, så jag borde ha hyffsat bra siffror. Men jag måste återkomma imorgon (rent tekniskt senare idag) eftersom siffrorna finns på jobbet.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

blueint skrev:Löd dit ett termoelement på kretskortet eller SMT160 ?
Inte en SMT160. De är inte avsedda för temp över 130 grader.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Oops.. men det finns säkert annan icke-termoelektriskt komponent man kan använda. Principen är att montera dit något så att man får en rättvisande temperaturmätning.
Lightsource
Kontakt:

Inlägg av Lightsource »

Walle, du gav mig just en bra idé.

Jag kokar helt enkelt en bit PCB, mäter med min IR-termometer och ser vad den säger, sedan kör jag PCB'et i ugnen inställd på 100 grader och mäter, då får jag ju iaf en indikation på om jag är i närheten. Jag har ju tyvärr ingen inställning för emissivitetsvärde på min IR-termometer.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Köpte en billig brödrost på ÖB för 99kr
Haha, jag har med gått i värmeelement tankar då man själv planerar för en lödugn.
Och de e alltid trevligt att få reda på att det finns billigare lösningar än man själv tänkt på :) tackar tackar

Hur många watt var brödrosten på ??

Har du en värmeplatta från brödrosten i taket med ?? eller är det gamla elementet som sitter kvar då ?
Lightsource
Kontakt:

Inlägg av Lightsource »

Brödrosten hade en märkeffekt på drygt 800W. Men grejen är den att rosten hade 3st plattor, men jag fular mig och använder bara 2st, så jag plågar tråden lite mer än i brödrosten. Jag förväntar mig en kortare livslängd.

Anledningen till att jag gav mig på denna lösningen är ju att från början satt det glödtråd i ugnen och jag gillar just glödtråd eftersom den har så snabb reaktionstid. Keramiska elementen är värdelösa i applikationer där du behöver bra reglering, de har så stor egen massa som värms upp så fasförskjutningen blir väldigt stor.

Som du ser på föregående sida så testade jag med vår brödrost hemma genom att hålla temperatursensorn i den under en "rostning".

Det är inte så jättelätt att överföra detta i effektskillnad. Keramiska elementen var på sammanlagt 1kW, men båda satt i taket och strålar inte värme på samma sätt, så jag tror inte det var en optimal konfiguration. Bättre i så fall att ha dem undertill så att du får stigande varmluft från dem.

Nästa steg blir att göra några kalibreringstester, sedan sak jag göra några testlödningar.

Om du undrar om själva installationen så har jag använt de plattor som tråden satt lindad på i rosten och satt fast dem med hjälp av högtemp-silicon.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

De som sitter i taket fungerar väl ändå då de avger väl infraröd strålning?

Risken är att man får kokt botten och lätt värmd top. Där måste man nog kompensera.
Lightsource
Kontakt:

Inlägg av Lightsource »

Nu tror jag att jag var otydlig, jag hade förut bara 2st keramiska uppe i taket, de avger ingen infraröd strålning alls, så därför var ju värmespridningen inte bra i ugnsutrymmet.

Nu har jag 2st plattor med tråd, en i botten och en i taket som avger lika mycket, så nu borde jag få en jämnare uppvärmning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske någon reflektor behövs samt högyttemperatur för att få infraröd strålning?
Lightsource
Kontakt:

Inlägg av Lightsource »

Det kan man säkert ha för att göra det bättre, men nu funkar det perfekt, så behöver inte göra något mer nu. :) Måste bara verifiera att min temperaturmätning stämmer. :)
Lightsource
Kontakt:

Inlägg av Lightsource »

Nu har jag gjort mer tester här och resultatet är en smula irriterande.
Resultatet är främst att PCB absorberar infravärmen mycket snabbare än min temperaturprob. kör jag ett stegsvar på 100grader med full effekt och mäter med IR på PCB'et så är yttemperaturen uppe i en bra bit över 200 grader. Kör jag ett stegsvar till 150 grader så hinner PCB-ytan upp till nästan 300 grader.

Om jag låter den stå inställd länge på 100 grader så sjunker sedan PCB-temperaturen ner till runt 100, men det är ju först efter att temperaturen i proben och PCB'ets yta har stabiliserats och nått samma värde.

Kontentan av det hela är att jag måste ha någon annan form av temperaturmätning. Jag funderar på att montera en bit PCB permanent i ugnen med en sensor på, detta för att mäta den temperaturförändring som jag är ute efter. Har någon nån idé på vad jag ska använda?
Jag har ju redan en förstärkare för thermocouple på kortet så det vore ju att föredra, men jag måste ju ha något som har mindre massa och snabbare reaktion än den jag har nu.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske kan man räkna ut ett samband mellan uppmätt temperatur och faktiskt temperatur där man mäter?
bearing

Inlägg av bearing »

Mäter du med IR-termometern medan ugnen är igång?
Kan det vara så att strålning från elementen speglas i PCB, och därför får IR-termometern att visa för mycket?
Lightsource
Kontakt:

Inlägg av Lightsource »

Nej, jag såg till att mäta när elementen inte var på.
Skriv svar