T: Fräsa/borra/skära jättemånga hål

superx

T: Fräsa/borra/skära jättemånga hål

Inlägg av superx »

Hej!

Jag är sugen på att bygga akustikpaneler i stil med denna:

Tänker mig att man bygger i tunn mdf eller kanske oljehärdad board och att varje panel är ca 60x60 cm eller lite mindre. Med andra ord får man in 8 st på en skiva av standardstorlek. Problemet är bara att det behöver göras ca 500 hål à 13mm per panel, eller 4000 per skiva. Man kanske kan trava ihop ett par skivor i taget, men det blir ändå rätt mycket borrande om man gör det för hand och vill få ut ett par paneler i slutändan.

Finns det någon som har en maskin som är lämplig för sånt här? Kanske rent ut av finns fler här som är intresserade av akustikförbättringar?
Open
Kontakt:

Re: T: Fräsa/borra/skära jättemånga hål

Inlägg av Open »

Min maskin har en rörelseyta på 102 x 60 cm så jag får ju in panelerna i maskinen. Hur många paneler ska du ha totalt?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Duger det inte med perforerad masonit?
superx

Inlägg av superx »

Hur många? Ja, det är väl framför allt en ekonomisk fråga. Jag skulle säkert kunna få nytta av 20-30 stycken, iaf om jag engagerar någon annan studioägare här i krokarna. Men jag har ingen aning om vad det skulle kosta att göra en sådan här pryl. Kan tänka mig att det tar rätt lång tid per styck om man inte kan köra en trave på en gång.

Perforerad masonit har för små hål, och diffuserar inte ljudet eftersom hålen sitter symmetriskt. Poängen med den här typen av paneler är att man sätter de framför något dämpande material (mineralull) och att hålens placering gör att reflektionerna blir väldigt diffusa. Jag har gjort lite ritningar på hålbilder utifrån ett patent jag hittat som handlar om detta. Ganska kul matte för (den intresserade), som garanterar att hålmönstret upprepar sig så lite som möjligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

utifrån ett patent jag hittat
Då skall du nog vara lite försiktig.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är nig ingen fara om han inte börjar sälja dom.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förvisso inte, men det kan fortfarande skapa problem.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Frånsett patent-problemet är uppgiften knappast så svår.

Ska man göra många likartade skivor gör man först en mall. Hur den ser ut beror på hålstorlek osv.
Sedan staplar man ett antal skivor så pass högt att borren nätt och jämt kan komma igenom. De ska säkras på något vis så att de inte kan flytta sig, alltså något fixtur som kan vara så enkelt som 4 st hörnvinklar på en botten.

Sedan lägger man på mallen, markerar upp hålen, drar av mallen och borrar. 13mm hål i fiber-board borrar man bäst med ett av dessa platta träborr, de är hyggligt långa och det finns extralånga att köpa varför man kan ha en tjockare stapel att borra igenom på samma gång. Det normallånga borr jag har av den typ klarar att borra igenom 105 mm innan något tar emot.

Om vi utgår ifrån en skivtjocklek på 6mm blir det alltså 17 boards i en och samma stapel som borras, med 500 hål/stapel blir det i snitt 29,4 hål/skiva om man borrade en skiva åt gången så jag tycker inte att det är så farligt. Är det skivor på 4mm blir en stapel 26 st boards vilket motsvarar 19,2 hål/board och det lilla klarar du väl?

Är det för eget bruk kan du göra lite som du vill men säljer du någon kan patentet kosta dig riktigt många pengar att bryta emot.
superx

Inlägg av superx »

Tack för era svar!

Jag ska naturligtvis inte sälja något kommersiellt, utan det här är helt och hållet ett hemmaprojekt, så jag känner mig inte så oroad av patentet.

Icecap: Jag är inte säker att jag förstår hur du menar. Mönstret har alltså en unik hålbild som består av ca 500 hål (finns större och mindre varianter också iof). Så hur man än staplar så behöver man alltid borra minst dessa 500 gånger, vilket låter tråkigt. Om man har någon pelarborr går det kanske att stapla många, men med en borrmaskin blir det säkert lätt så att man borrar snett och hålen hamnar lite hur som helst på den undre skivan i stapeln.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag är inte säker att jag förstår hur du menar.
> ...så behöver man alltid borra minst dessa 500 gånger,

> blir en stapel 26 st boards vilket motsvarar 19,2 hål/board

500 / 26 = (ca) 19,2... :-)

Icapap fördelade helt enkelt ut de 500 borningarna på alla board'en...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om man borrar 500 nål i en stapel blir det ung. samma jobb som att borra 500 hål i en enda skiva. Men om stapeln består av 19 skivor blir varje borrade hål i verklighet 19 hål på en och samma gång eller hur? Den större delen av varje hål är ganska lika:
* Montera skivan så den ligger stabilt.
* Märka upp var hålen ska vara.
* Borra hålen och hålla skit samlat.
* Ta bort skivan och putsa lätt på hålen.

Då varje skiva i en stapel fungerar som offerskiva kommer hålen att vara jämnare i kanten om man staplar, alltså får man bättre enheter på det vis. Och ja, med handborr kan man darra lite och hålet kan bli lite snett men man ska vara ganska påverkat om man inte kan få en något så när rakt hål på 10 cm djup. sedan har jag svårt att tro att en mm hit eller dit har sinnessjuk stor betydelse till detta ändamål.
superx

Inlägg av superx »

Ah, sorry. Nu fattar jag vad du menar.

Nä, det spelar säkert inte så stor roll om hålen flyttar sig lite, bara de inte tar i varandra så att skivan riskerar att gå sönder. Kanske ska testaborra lite här bara för att se hur lång tid det kan tänkas ta.

MEN om det är någon som sitter på en hemmagjord datorstyrd stansmaskin eller något (låter ju sannolikt), så kanske det skulle vara en smidigare lösning ändå.

Har även funderat lite på om man kan massproducera skivor på något annat sätt när man väl har en mall. Typ gjuta i något material eller göra något annat smart.
Användarvisningsbild
Heron

Inlägg av Heron »

Ta och kontakta en snickerifirma som har en cnc fräs. Det finns 1 utanför Mantorp ca. 2 mil från Linköping som heter Folkessons snickerier. Har du cad fil? annars kan jag nog fixa det åt dig. Om du vill så kan jag snacka med honom då jag känner killen som äger snickeriet. Men vill då veta alla mått + hålbild, vilket material du föredrar etc.
superx

Inlägg av superx »

Jag pratade med en snickerifirma för ett tag sedan, och de tar ju rätt bra betalt för maskintiden, och det här jobbet tar nog en stund att köra. Så då blev det rätt dyrt. Det beror säkert på vilken sorts maskin de har också. Tack ändå för tipset! Tror jag kollar det om jag inte får något napp här. Men det skulle ju vara fint att hitta någon som har en maskin som inte har andra välbetalande jobb som står och väntar, så man betalar mer för arbetstiden snarare än antalet minuter i maskinen.

Håller på att försöka scripta fram en dxf-fil, för det blir lite segt att rita detta för hand.
Skriv svar