Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
Det behöver svetsas på en husbil.
På den gamla dieselmotorn finns en vanlig växelströmsgenerator.
Och för bodelen finns solcellspaneler och en laddningsregulator Naps NCC-1.
Samt skilda blybatterier för de två elsystemen.
Behöver man vidtaga särskilda åtgärder för att skydda elektroniken vid MIG-svetsning under fordonet?
På den gamla dieselmotorn finns en vanlig växelströmsgenerator.
Och för bodelen finns solcellspaneler och en laddningsregulator Naps NCC-1.
Samt skilda blybatterier för de två elsystemen.
Behöver man vidtaga särskilda åtgärder för att skydda elektroniken vid MIG-svetsning under fordonet?
Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
Lyft av ena batteripolen, jorda så nära som
möjligt där du ska svetsa. Då har du
gjort tillräckligt, så brukar jag alltid göra.
/ Tompa
möjligt där du ska svetsa. Då har du
gjort tillräckligt, så brukar jag alltid göra.
/ Tompa
Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
Om du TIG svetsar (troligen inte) se till att jorda ordentligt, HF starten påstås kunna sabba elektronik i bilen
edit stavning
edit stavning
Senast redigerad av ylle 17 augusti 2012, 23:11:20, redigerad totalt 1 gång.
Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
Jag har alltid fått lära mig att bryta strömmen d.v.s. Lyfta av en pol. Många lastbilar, grävmaskiner och liknande står det utryckligen att man skall göra så om man skall svetsa. Vad man vinner på de teoretiskt vet jag inte.... Men vad har du att förlora på det?
Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
Jag var mest nyfiken på vad tanken med manövern var. Vinner man inget på det så är det ju ett onödigt moment och en falsk säkerhet.
Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
En av få saker där jag struntat i att fundera på varför,
accepterat fakta byggt på egna erfarenheter bara.
Kort och gott, pol av: saker har inte gått sönder, pol
på: saker har gått sönder. Jag nöjer mig med det.
Jag är gärna med och diskuterar saken i en annan tråd
om någon känner sig hugad.
/ Tompa
accepterat fakta byggt på egna erfarenheter bara.
Kort och gott, pol av: saker har inte gått sönder, pol
på: saker har gått sönder. Jag nöjer mig med det.

Jag är gärna med och diskuterar saken i en annan tråd
om någon känner sig hugad.
/ Tompa
Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
1) Kan det bli farligt eller liknande.
Bilen är antagligen bara testad och tänkt att fungera som står i bilens användarhandbok.
Står svetsning med där, följ manualen.
Om inte, om någonting skulle bli utstört under svetsningen av någon anledning, tex att motorn, fläkt, tuta startas eller liknande.Kan det bli farligt då?
Det får det inte bli.
Om man tar bort batteripolen lär det inte hända.
Det man normalt brukar tycka är känsligt, är hallgivare, CRT, induktiva givare etc.
2) Kan det gå sönder något?
Moderna ECuer är ofta spänningsatta mer eller mindre, även när bilen är avständ. Dvs, det kan finnas bias på olika steg i elektroniken.
Om vi tillför kraftiga H fält, kan de plockas upp av elektroniken som hittar på något busigt så att den går sönder.
Att störa ut husbilar med E fält brukar inte vara svårt...
IKN, att man normalt testar bilelektronik för H fält.
Min erfarenhet av husbilsel, är att de inte vet vad de håller på med, och jag undrar vad de testar mot...
Bilen är antagligen bara testad och tänkt att fungera som står i bilens användarhandbok.
Står svetsning med där, följ manualen.
Om inte, om någonting skulle bli utstört under svetsningen av någon anledning, tex att motorn, fläkt, tuta startas eller liknande.Kan det bli farligt då?
Det får det inte bli.
Om man tar bort batteripolen lär det inte hända.
Det man normalt brukar tycka är känsligt, är hallgivare, CRT, induktiva givare etc.
2) Kan det gå sönder något?
Moderna ECuer är ofta spänningsatta mer eller mindre, även när bilen är avständ. Dvs, det kan finnas bias på olika steg i elektroniken.
Om vi tillför kraftiga H fält, kan de plockas upp av elektroniken som hittar på något busigt så att den går sönder.
Att störa ut husbilar med E fält brukar inte vara svårt...
IKN, att man normalt testar bilelektronik för H fält.
Min erfarenhet av husbilsel, är att de inte vet vad de håller på med, och jag undrar vad de testar mot...
Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
Tack alla för svaren!
Jag funderar på om det möjligen skulle bli ännu säkrare om man också kortsluter bilbatterianslutningarna sedan en som här föreslagits avlyfts?
Jag funderar på om det möjligen skulle bli ännu säkrare om man också kortsluter bilbatterianslutningarna sedan en som här föreslagits avlyfts?
-
- Inlägg: 7013
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
Pol av minskar i varje fall risken för kortslutningar, så på det sättet vinner man.danei skrev:Jag var mest nyfiken på vad tanken med manövern var. Vinner man inget på det så är det ju ett onödigt moment och en falsk säkerhet.
Sedan är det väl inte ett 100% skydd från att inte strömmar från svetsningen ska skada något. Men det blir i varje fall mycket bättre skydd än att inte ha gjort något.
Det viktigaste vid svetsning är att se till att jorda svetsutrustningen så nära svetsstället som möjligt och på ett sådant sätt att inte strömmar går runt i chassit.
-
- Inlägg: 7013
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
Tvärt om! Du skapar du en sluten krets som ger ström utifrån möjlighet att vandra runt i systemet. En öppen krets kan inte ström gå runt i.Tant Al skrev:Tack alla för svaren!
Jag funderar på om det möjligen skulle bli ännu säkrare om man också kortsluter bilbatterianslutningarna sedan en som här föreslagits avlyfts?
Har du känslig elektronik nära svetsstället så lossa dess anslutningar också.
Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
Ljusbågesvetsning ger *tadaaa* en ljusbåge. En ljusbåge har den egenskap att den har negativ impedans vilket i klart språk betyder att den fungerar som en sändare, gärna på höga frekvenser. Inte så konstigt att de första sändare man byggde var gnistsändare...
Nåväl, att lyfta en pol från batteriet har knappast någon betydelse alls i teorin MEN jag kan se två saker som gör det förnuftigt:
1: Man svetsar nära en ledning (eller fler) som blir så pass varma att det uppstår kortslutningar. Med ackumulatorn inkopplat och uppmärksamheten riktat mot svetsningen kan det bli ganska intressant när man väl upptäcker branden...
2: Ljusbågen kan inducera kortvariga "spik" i ledningar, dessa kan, med en aning otur, få halvledare att gå i latch-up och med en ackumulator som strömmatning kan det snabbt bli dyrt.
Alltså har en kortslutning av den avlyfta polen ingen betydelse, det viktiga är att det inte matas fram ström till el-systemet.
Jag har förvisso aldrig kopplat ut när jag har svetsat på bilar men jag har faktisk dessa problem i åtanken och ser till att risken minimeras vid att ha koll på ledningar, koll på var jag sätter jordklämmen osv.
Nåväl, att lyfta en pol från batteriet har knappast någon betydelse alls i teorin MEN jag kan se två saker som gör det förnuftigt:
1: Man svetsar nära en ledning (eller fler) som blir så pass varma att det uppstår kortslutningar. Med ackumulatorn inkopplat och uppmärksamheten riktat mot svetsningen kan det bli ganska intressant när man väl upptäcker branden...
2: Ljusbågen kan inducera kortvariga "spik" i ledningar, dessa kan, med en aning otur, få halvledare att gå i latch-up och med en ackumulator som strömmatning kan det snabbt bli dyrt.
Alltså har en kortslutning av den avlyfta polen ingen betydelse, det viktiga är att det inte matas fram ström till el-systemet.
Jag har förvisso aldrig kopplat ut när jag har svetsat på bilar men jag har faktisk dessa problem i åtanken och ser till att risken minimeras vid att ha koll på ledningar, koll på var jag sätter jordklämmen osv.
-
- Inlägg: 7013
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
En annan sak som Icecap inte nämner är det strömmar som vid svetsning går i chassit. Dessa kan gå oväntade vägar och på grund av dålig kontakt i karossen kan dessa chassiströmmar ge höga spänningsfall som kan förirra sig in i elsystemet.
Detta kan vara nr 3 i Icecap's lista.
Detta kan vara nr 3 i Icecap's lista.
Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?
Medhåll ++ och jag lägger till att alla strömbrytare som kan stängas av bör vara avstängda. Det är inte helt fel att rycka säkringar också till allt som inte har en rent mekanisk on-off-strömbrytare.Mindmapper skrev:Tvärt om! Du skapar du en sluten krets som ger ström utifrån möjlighet att vandra runt i systemet. En öppen krets kan inte ström gå runt i.Tant Al skrev:Tack alla för svaren!
Jag funderar på om det möjligen skulle bli ännu säkrare om man också kortsluter bilbatterianslutningarna sedan en som här föreslagits avlyfts?
Har du känslig elektronik nära svetsstället så lossa dess anslutningar också.
Om det t.ex. finns bilstereo framme i husbilen och slutsteg bak så är det kanske inte fel att dra ur RCA-kablarna och lossa remotestartledningen också.
Utan några slutna strömkretsar så kan svetsströmmen inte inducera oönskade grejer i övriga kablar.
Vad som verkligen behövs är svårt att avgöra. Elektronik kan skadas på så sätt att den slits rejält men inte går helt sönder av spänningsspikar - och det är extremt svårt att avgöra att stereon som pajat 6 månader efter svetsningen gått sönder just på grund av svetsning eller något annat.
Jag håller absolut med alla som säger jorda nära - och med nära avses elektriskt nära, d.v.s. jorda på den metallyta som ska svetsas på, och inte den metallyta som fysiskt är närmast. Det är t.ex. en dålig idé att svetsa något fäste vid motorblocket och jorda i chassiet eller vice versa.