Varför T-sprit til Al och olja till annat?
Varför T-sprit til Al och olja till annat?
Ja, varför ska man använda T-sprit som glidmedel när man borrar i aluminium och olja när man borrar stål?
T-spriten är ju så rinnig att den snabbt täcker det mesta i rummet (om man skvätter på med för mycket) - och något djupt inom mig säger att alkoholångor, elektriska motorer och friktion inte riktigt hör hemma på samma plats.
Så, varför använder man olja till i princip alla material förutom Al?
T-spriten är ju så rinnig att den snabbt täcker det mesta i rummet (om man skvätter på med för mycket) - och något djupt inom mig säger att alkoholångor, elektriska motorer och friktion inte riktigt hör hemma på samma plats.
Så, varför använder man olja till i princip alla material förutom Al?
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4736
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
För att det funkar bra med t-spriten.....
Swech
Swech
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
Som Swech skriver: för att det fungerar bra.
Och varför det fungerar bra har jag ingen vetenskaplig förklaring på men jag anser att det har med ytspänningen att göra. Järn har ju en yta som till stor del består av just järn medan aluminium i snart sagt alla lägen har en yta som består av aluminiumoxid, jag anser att skillnaden i ytspänning mellan järn och aluminiumoxid gör skillnaden helt enkelt och sannolikt ganska dåligt beskrivit.
Och varför det fungerar bra har jag ingen vetenskaplig förklaring på men jag anser att det har med ytspänningen att göra. Järn har ju en yta som till stor del består av just järn medan aluminium i snart sagt alla lägen har en yta som består av aluminiumoxid, jag anser att skillnaden i ytspänning mellan järn och aluminiumoxid gör skillnaden helt enkelt och sannolikt ganska dåligt beskrivit.
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
Jag antar att T-spriten har först och främst en kylande funktion, inte smörjande.
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
Aluminium är ju en mjuk metal och blir än mjukare om det blir upphettat och kletar sig då gärna fast på det skärande verktyget. Då t-sprit är väldigt flyktigt av sig så avdunstar det väldigt lätt redan vid rumstemperatur och väldigt snabbt vid bara lite extra tillförd värme vilket drar med sig överskottvärmen många ggr bättre än vad olja någonsin kan göra.
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
SAPA anser att såpvatten funkar lika bra
Hittade ett kul dokument
http://www.eaa.se/dokument/bygghandboken/BH22_utg2.pdf
Hittade ett kul dokument
http://www.eaa.se/dokument/bygghandboken/BH22_utg2.pdf
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
T-spriten kan med fördel blandas med vatten, och förvaras i en duschflaska. På jobbet blandar vi ca 20-25% T-sprit o resten vatten. Det luktar inte alls lika mycket då.
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
Inget jag testat men undrar hur det blir med rent vatten och en duschflaska?
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
Henry: en droppe eller två diskmedel, då skulle det nog vara ung. lika bra.
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
Varför inte använda emulsion avsedd för aluminium?
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
Men aluminiumen blir ju varm på grund av friktion, och oljan minskar väl värmeutvecklingen?
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
Oljan kan ju knappast "sugas in" i metallen så att skäret smörjs när det skär en spåna. Oljan smörjer möjligtvis den lilla friktionen som blir mellan det redan bearbetade materialet och verktyget, men den friktionsvärmen måste ju vara helt försumbar i förhållande till värmen som blir av att skära ut spånor ur metallen.
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
Ytterligare en anledning till att jag använder T-röd till aluminium är att det är lättstädat när man är klar.
Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?
Detsamma borde väl gälla stål?bearing skrev:Oljan kan ju knappast "sugas in" i metallen så att skäret smörjs när det skär en spåna. Oljan smörjer möjligtvis den lilla friktionen som blir mellan det redan bearbetade materialet och verktyget, men den friktionsvärmen måste ju vara helt försumbar i förhållande till värmen som blir av att skära ut spånor ur metallen.