Någon som testat Fedora Electronic Lab?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Någon som testat Fedora Electronic Lab?

Inlägg av mrOh »

Stötte på Fedora Electronic Lab vilket verkar vara en väldigt trevlig linux dist. :)
Någon som testat och har synpunkter?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Någon som testat Fedora Electronic Lab?

Inlägg av psynoise »

Flera av programmen de belyser har jag använt en hel del genom åren:
  • Xcircuit är helt klart det ända bra schemaritningsprogrammet jag har stött på där det går att rita snyggt! Finns inget annat program som varit närheten samtidigt som det stödjer SPICE-nätlistor och nätlistor till mönsterkortlayout. I detta programmet ritar jag mycket annat som enkla skisser, blockscheman, flödesdiagram, tillståndsmaskiner... Helt klart en av mina favoriter av alla program.

Qucs håller jag även varmt om för enkla simuleringar på kretsnivå. Snabbt och enkelt gränssnitt med diagramvisning direkt i schemat. Dock är den inte helt SPICE-kompatilbel utan kör en egen simuleringsmotor. Ett stort plus är att utdatan går att konvertera till Matlab genom qucsconv.

Ngspice har jag endast använt när jag varit beroende av några spice-modeller. Dock är det SPICE3 i grunden och diverse SPICE2 modeller kan krångla om man har otur.

PCB har jag även använt en hel del för mönsterkortlayout. Dock ritar jag inte lika mycket som för många år sedan och erfarenheten har sinat lite tyvärr. För sisådär 10 år sedan hittade jag inga alternativ. Det fanns andra gratis program men alla med restriktioner. Hur det ser ut idag vet jag inte. Men programmet fungerar till det jag vill och leta efter något annat orkar jag inte bry mig om. Annars stabilt och bra. Lite konstigt arbetsflöde med buffer kan upplevas i början men man vänjer sig snabbt.
När det gäller digitalkonstruktion har jag bara använt det som förslagits under de kurser jag läst på Chalmers. Dessa har varit olika varianter av Modelsim (Xilinx, Altera), Synplify Pro samt hela utecklingspaket från Xilinx (ISE). Dock fanns det flera Open source alternativ här som kan vara värt att kolla djupare på.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Xcircuit har jag aldrig testat, har visserligen klarat mig bra med kiCAD för det mesta jag gjort.
Angående VHDL verktygen så har jag bara använt actels Libero men önskar att man skulle kunna välja utvecklingsmiljö oavsett vilken hårdvarutillverkare man väljer. Libero lämnar dessutom en del övrigt att önska men eftersom jag inte har använt något annat så vet jag inte om det kanske är likadant med de andra tillverkarnas varianter också.

Nu när jag fått upp ögonen för att det finns linuxdistar med fokus på elektronik så hittade jag en ubuntuvariant också http://ubuntuelectronicsremix.net/ men den är mindre och en SuSe variant http://ceeld.weebly.com/ som är än mindre.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Inte den "spinnen" men jag använder vanliga Fedora med KDE som mitt huvud-OS sen flera år så robust och pålitligt anser jag det definitivt vara.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast det känns som att sådana där specialdistar är till för folk som har nollkoll på linux, är man redan linuxmänniska så har man ju antagligen redan en miljö uppsatt med sin favoritdist och kan bara installera samma program från repo.

Jag kör också fedora, allt som finns i FEL (kul förkortning..) är ju bara en yum install bort.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Fördelen med spins är ju också åt andra hållet, man får en vettig uppsättning (att börja med) om man inte vet vilka verktyg man behöver.

Fick nyss syn på att dnmouse tar ner sin domän och därmed AutoTen pga sjukdom och bristande stöd :-(
Ett av ställena dit jag tänkt skicka lite $ när jag börjar få lite inkomster (dvs klar med skolan).
Skriv svar