hygrens elcykel

Berätta om dina pågående projekt.
bearing

Re: hygrens elcykel

Inlägg av bearing »

Hur mycket kostade kitet, med frakt (+tull? +moms?) i SEK?
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Jag slapp tull, det stod att lådan innehöll "wheelchair parts, no value, only for evaluation", mycket bra. Totalkostnad $534 cirka 3700 SEK med frakt.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Har du mätt hur mycket kräm motorn drar från batteriet vid uppnådd toppfart på plan mark?
Vid acceleration drar den ju maxmen det borde plana ut när toppfarten är uppnådd
såvida inte motorns ork planar ut innan toppen är nådd!!!
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Nej har inte mätt, är lite sugen på att köpa en så'n här:
http://www.ebay.com/itm/Cycle-Analyst-2 ... 3a7195fe61
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Det var ju billigare, blir den för $150 i sådana fall..

Idag fattade jag äntligen hur farthållaren fungerar, om man håller samma gaspådrag i mer än några sekunder och sedan släpper så bibehåller den gaspådraget tills man bromsar eller rör gasen, väldigt smidigt måste jag säga.

Igår körde jag totalt 18 km med mycket start/stop och backar och kände ingen som helst avmattning i batteriet, tror det går att komma betydligt längre, ska utmana lite mer idag.
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Cykeln har gått många mil utan hicka men i förra veckan så gick något sönder. Motorn går men vid minsta gaspådrag över 5-10% så låter den förfärligt och ger ingen kraft => jag tror något internt kugghjul slitits på något vis.

Vad tror ni om garanti från BMSbattery? Ska jag öppna motorn och kolla?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har tankar på elektrisk assisterat cykel jag med och har kollat en del. Just de växlade navmotorer anges som mindre slittåliga, ska man köra "varje dag" (jobbpendla typ) håller de kort tid och ska fabriksrenoveras ung. minst vartannat år. Av den orsak har jag andra tankar på motor.

Men jag kan bara hålla med om att det är mycket kraft i ett litet nav...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kan det vara en säkerhetssprint som gått av?

Jag skulle öppna, skicka tillbaka det blir ändå för dyrt.
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Kollade frakt nu, blev exakt samma pengar som ett nytt kit :(
Undrar om det går att öppna utan att lossa på ekrar, ska kolla ikväll hur det ser ut. Är det svårt att ekra cykeldäck själv? Vad tar en cykelbutik för det?
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Har lagt ett supportmail på bmsbattery, får se vad/om de svarar. Annars tror jag det blir en magic pie 3, då slipper jag controllern också..
Ebenezum

Inlägg av Ebenezum »

Skulle gissa att det är planethjulen som gett sig i växeln, men det är ju bara att öppna och se efter. Det verkar finnas reservdelar: http://shop.efairy.eu/E-Bike-Hub-Motor- ... anguage=en

Jag har det här kittet: http://www.bmsbattery.com/ebike-kits/34 ... e-kit.html
och jag upplever precis som du att det låter lite illa på låga varv och hög belastning, men än så länge håller det. Jag har 26" hjul och hojen toppar över 40km/h på slät väg. Min motor drar också 30A som mest och det verkar vara kontrollern som stryper strömmen på den nivån. Jag hade inte riktigt räknat med att det skulle bete sig på det viset så mitt hemmabyggda batteri med 16st 10Ah LiFePO4 prismatic/pouch-celler är egentligen för klent om man ska hålla sig till specarna. Max 2C för att klara livslängden på 2000 laddcykler.

Tänker bygga ett nytt 16S2P istället, annars kunde man ju tänka sig att modifiera strömshunten i kontrollern, fast det är ju kul med bra drag i hojen också.

Nu väntar jag bara på min Cycle Analyst som jag handlade här: http://www.ebay.de/itm/Cycle-Analyst-2- ... 416wt_1111
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Det ska bli spännande att se hur det blir med ännu ett hemmabygge - jag funderade på det men köpte mig en EcoRide i början av sommaren istället. Konceptet med elcykel är helt lysande - backen upp till space är knappt ens jobbig. Cyklar varje dag och snabbare än kollektivtrafiken går det!
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Fick svar från bmsbattery att de ville gärna se en video på beteendet, så helt kört med support därifrån kanske det inte är. Ska fixa det ikväll.
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Här är videon jag sände till bmsbattery:
Skriv svar