hygrens elcykel
Re: hygrens elcykel
Jag slapp tull, det stod att lådan innehöll "wheelchair parts, no value, only for evaluation", mycket bra. Totalkostnad $534 cirka 3700 SEK med frakt.
Re: hygrens elcykel
Har du mätt hur mycket kräm motorn drar från batteriet vid uppnådd toppfart på plan mark?
Vid acceleration drar den ju maxmen det borde plana ut när toppfarten är uppnådd
såvida inte motorns ork planar ut innan toppen är nådd!!!
Vid acceleration drar den ju maxmen det borde plana ut när toppfarten är uppnådd
såvida inte motorns ork planar ut innan toppen är nådd!!!
Re: hygrens elcykel
Nej har inte mätt, är lite sugen på att köpa en så'n här:
http://www.ebay.com/itm/Cycle-Analyst-2 ... 3a7195fe61
http://www.ebay.com/itm/Cycle-Analyst-2 ... 3a7195fe61
Re: hygrens elcykel
Det var ju billigare, blir den för $150 i sådana fall..
Idag fattade jag äntligen hur farthållaren fungerar, om man håller samma gaspådrag i mer än några sekunder och sedan släpper så bibehåller den gaspådraget tills man bromsar eller rör gasen, väldigt smidigt måste jag säga.
Igår körde jag totalt 18 km med mycket start/stop och backar och kände ingen som helst avmattning i batteriet, tror det går att komma betydligt längre, ska utmana lite mer idag.
Idag fattade jag äntligen hur farthållaren fungerar, om man håller samma gaspådrag i mer än några sekunder och sedan släpper så bibehåller den gaspådraget tills man bromsar eller rör gasen, väldigt smidigt måste jag säga.
Igår körde jag totalt 18 km med mycket start/stop och backar och kände ingen som helst avmattning i batteriet, tror det går att komma betydligt längre, ska utmana lite mer idag.
Re: hygrens elcykel
Cykeln har gått många mil utan hicka men i förra veckan så gick något sönder. Motorn går men vid minsta gaspådrag över 5-10% så låter den förfärligt och ger ingen kraft => jag tror något internt kugghjul slitits på något vis.
Vad tror ni om garanti från BMSbattery? Ska jag öppna motorn och kolla?
Vad tror ni om garanti från BMSbattery? Ska jag öppna motorn och kolla?
Re: hygrens elcykel
Jag har tankar på elektrisk assisterat cykel jag med och har kollat en del. Just de växlade navmotorer anges som mindre slittåliga, ska man köra "varje dag" (jobbpendla typ) håller de kort tid och ska fabriksrenoveras ung. minst vartannat år. Av den orsak har jag andra tankar på motor.
Men jag kan bara hålla med om att det är mycket kraft i ett litet nav...
Men jag kan bara hålla med om att det är mycket kraft i ett litet nav...
Re: hygrens elcykel
Kan det vara en säkerhetssprint som gått av?
Jag skulle öppna, skicka tillbaka det blir ändå för dyrt.
Jag skulle öppna, skicka tillbaka det blir ändå för dyrt.
Re: hygrens elcykel
Kollade frakt nu, blev exakt samma pengar som ett nytt kit 
Undrar om det går att öppna utan att lossa på ekrar, ska kolla ikväll hur det ser ut. Är det svårt att ekra cykeldäck själv? Vad tar en cykelbutik för det?

Undrar om det går att öppna utan att lossa på ekrar, ska kolla ikväll hur det ser ut. Är det svårt att ekra cykeldäck själv? Vad tar en cykelbutik för det?
Re: hygrens elcykel
Har lagt ett supportmail på bmsbattery, får se vad/om de svarar. Annars tror jag det blir en magic pie 3, då slipper jag controllern också..
Re: hygrens elcykel
Skulle gissa att det är planethjulen som gett sig i växeln, men det är ju bara att öppna och se efter. Det verkar finnas reservdelar: http://shop.efairy.eu/E-Bike-Hub-Motor- ... anguage=en
Jag har det här kittet: http://www.bmsbattery.com/ebike-kits/34 ... e-kit.html
och jag upplever precis som du att det låter lite illa på låga varv och hög belastning, men än så länge håller det. Jag har 26" hjul och hojen toppar över 40km/h på slät väg. Min motor drar också 30A som mest och det verkar vara kontrollern som stryper strömmen på den nivån. Jag hade inte riktigt räknat med att det skulle bete sig på det viset så mitt hemmabyggda batteri med 16st 10Ah LiFePO4 prismatic/pouch-celler är egentligen för klent om man ska hålla sig till specarna. Max 2C för att klara livslängden på 2000 laddcykler.
Tänker bygga ett nytt 16S2P istället, annars kunde man ju tänka sig att modifiera strömshunten i kontrollern, fast det är ju kul med bra drag i hojen också.
Nu väntar jag bara på min Cycle Analyst som jag handlade här: http://www.ebay.de/itm/Cycle-Analyst-2- ... 416wt_1111
Jag har det här kittet: http://www.bmsbattery.com/ebike-kits/34 ... e-kit.html
och jag upplever precis som du att det låter lite illa på låga varv och hög belastning, men än så länge håller det. Jag har 26" hjul och hojen toppar över 40km/h på slät väg. Min motor drar också 30A som mest och det verkar vara kontrollern som stryper strömmen på den nivån. Jag hade inte riktigt räknat med att det skulle bete sig på det viset så mitt hemmabyggda batteri med 16st 10Ah LiFePO4 prismatic/pouch-celler är egentligen för klent om man ska hålla sig till specarna. Max 2C för att klara livslängden på 2000 laddcykler.
Tänker bygga ett nytt 16S2P istället, annars kunde man ju tänka sig att modifiera strömshunten i kontrollern, fast det är ju kul med bra drag i hojen också.
Nu väntar jag bara på min Cycle Analyst som jag handlade här: http://www.ebay.de/itm/Cycle-Analyst-2- ... 416wt_1111
Re: hygrens elcykel
Det ska bli spännande att se hur det blir med ännu ett hemmabygge - jag funderade på det men köpte mig en EcoRide i början av sommaren istället. Konceptet med elcykel är helt lysande - backen upp till space är knappt ens jobbig. Cyklar varje dag och snabbare än kollektivtrafiken går det!
Re: hygrens elcykel
Fick svar från bmsbattery att de ville gärna se en video på beteendet, så helt kört med support därifrån kanske det inte är. Ska fixa det ikväll.