Bygga bandslip?!
Re: Bygga bandslip?!
vi hade krymp slang på jobbet hur mycket och vilken storlek vill du ha så ska jag se om jag kan ordna nått
Nu har jag inte läst igenom tråden, Men var hemma hos min far för några dagar sedan. Han visade en bok från kanske 50-60 talet om hur man byggde alla möjliga verktyg av vanliga rör delar. Var av en av maskinerna var en bandslip.
Ska dit under nästa vecka, om jag minns så tar jag med mig Scannern!
Mvh Simon
Ska dit under nästa vecka, om jag minns så tar jag med mig Scannern!
Mvh Simon
- Electricguy
Hehe jag har en ritning i en bok från '56 om hur man bygger en bandsåg med vanliga vattenledningsrör... 

- Electricguy
Japp. ska leta reda på den boken.. Är en serie på 6 böcker med MASSOR av skoj saker man kan bygga.. Allt ifrån grästrimmers av dammsugarmotorer med en bit vässat plattjärn på till rör radio apparater ommbyggda till interkom.. 

- DW
- Kontakt:
Jag byggde en bandslip som gått i mer än 20 år. Stålcylinder på motoraxel som är ca 17cm i dia med
samma bredd som banden. Gummiduk på runt 2mm som jag limmade med superlim för metall/gummi.
Övre hjulet som du skall göra lite 1-2mm större på mitten -så att bandet vandrar mot mitten gjorde jag av
nylon. ~60mm i dia.
Bandspänningen är gjord med en rejäl tryckfjädersom trycker kanske 7-8kg.
Ingen låsning eller stryrning av den axel som trycker / spänner bandet behövs. Bandspänningen sköter ev
vrid eller twist. Min motor är från en 2800v/m vattenpump. 1.1kw
Är du intresserad kan jag fixa ett kort?
samma bredd som banden. Gummiduk på runt 2mm som jag limmade med superlim för metall/gummi.
Övre hjulet som du skall göra lite 1-2mm större på mitten -så att bandet vandrar mot mitten gjorde jag av
nylon. ~60mm i dia.
Bandspänningen är gjord med en rejäl tryckfjädersom trycker kanske 7-8kg.
Ingen låsning eller stryrning av den axel som trycker / spänner bandet behövs. Bandspänningen sköter ev
vrid eller twist. Min motor är från en 2800v/m vattenpump. 1.1kw
Är du intresserad kan jag fixa ett kort?
- DW
- Kontakt:
Minnet är kort men en dålig bild kommer här. Kan fixa en från sidan så du ser bygget oxå.
Ytan mellan undre och övre ramen är 4st gummikuddar monterade. Stativet är gjort av 80x80 profil. Jag tycker det blir snyggare än
runda rör, som jag gjort på den högra maskinen med slipskål på.
Ingen av maskinerna är på sin rätta plats pga av utbygge av min verktstad, dessutom står de ej still för de är inte fastsatta i golvet
Med tungan rätt i mun o en fot på plattan så funkar de när inte skyddsombudet är här
En vacker sidvy i ostörd miljö
Ytan mellan undre och övre ramen är 4st gummikuddar monterade. Stativet är gjort av 80x80 profil. Jag tycker det blir snyggare än
runda rör, som jag gjort på den högra maskinen med slipskål på.
Ingen av maskinerna är på sin rätta plats pga av utbygge av min verktstad, dessutom står de ej still för de är inte fastsatta i golvet

Med tungan rätt i mun o en fot på plattan så funkar de när inte skyddsombudet är här

En vacker sidvy i ostörd miljö

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.