Bygga CNC Ritning från Instructables

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
raxxo

Bygga CNC Ritning från Instructables

Inlägg av raxxo »

Jag är ganska nyreggad men har läst här ett tag nu och tillslut reggade jag mej för några månader :)

Jag har planer på att bygga en CNC-fräs och har letat runt efter vettiga ritningar på nätet, men eftersom jag inte har några större erfarenheter av dylika byggen så undrar jag om ni tycker denna är vettig för användningsområdet jag tänkt mej.

http://www.instructables.com/id/DIY-CNC-Router/

Det jag tänkt göra med den förutom att leka ;) är t.ex. fräsa aluminium (eller plåt?) på t.ex. ett datorchassi eller om den tom klarar av att fräsa ett aluminiumblock till en reciever till min/andras airsoftbössor (som t.ex. bilden nedan)

Har ni några bättre förslag?

Bild

Mvh Oscar aka raXXo
raxxo

Re: Bygga CNC Ritning från Instructables

Inlägg av raxxo »

Eller tycker ni denna CNC Fräs/3D-printer ser vettig ut?

Tycker inte den ser ut att vara riktigt stadig nog att fräsa alu?

Eller har ni andra förslag? gärna tillräckligt stor för att fräsa sidan på ett lite större datorchassi?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tror grunden är bra, men det kan nog behövas lite förstärkning.

Bredare pelare till portaler och skiva bakom portalen gör nog mycket.
Glidlagren till X är monterade 90grader "fel", men funkar nog ändå.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag tycker den ser ranglig ut, titta på hur boris maskiner här på forumet ser ut...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fel konstruktion.jpg

Helt galet konstruerat, se bild med roten till det onda dvs. rena rama svajmasten! Rättar man till detta dvs förlänger basen så blir det bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
raxxo

Inlägg av raxxo »

techno - Förstärkningar osv är ju inga större konstigheter att lägga till :)

AndLi - Vilken tycker du ser ranglig ut? jag har tittat på borisarna som finns här redan :)

zeus - Bra input, förstärkningar osv är ju som sagt inget problem :D
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är väl den höga portalen kontra korta lageravståndet som är det värsta med den, precis som flera redan påpekat. Men, min förra och nuvarande fräs var/är byggda liknande och det har funkat. Dock blir det vid tyngre bearbetning en klar nackdel förtås. Jag får helt enkelt se när min maskin kommer igång om jag får lov att sätta på en vagn till på vardera sida. Just nu sitter det en sån här vagn per sida: http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br ... F*LFL32-SF

Statiska momentet är angivet till 130Nm i portalens rotationsriktning, det är kanske lite klent egentligen.

EDIT: Det är alltså denna maskin jag pratar om: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 98#p860698
raxxo

Inlägg av raxxo »

X-IL, techno - Ja en förlängd bas och bredd är ändå planerat då jag vill ha större bord på den.

Då gör jag helt enkelt så att jag förlänger basen på portalen så att jag får större lageravstånd samtidigt som jag länger hela konstruktionen i bägge ledder så att jag får större bord :)

Har ännu inte hunnit att kolla cad-filen han har lagt upp, skall göra det och se om jag får in den i Inventor hemma så att jag kan börja leka :D
Skriv svar