Jag ska somsagt pilla lite med rcbilar och robotar, och är väldigt inne på luftdämpning osv.. Och tänkte att man kan ju använda väldigt små "airbags" som dom använder för att höja och sänka lowriders,vissa jeepar osv. för domn som inte vet vad jag menar:

MEN, varf*n hittar man tillräckligt små airbags för att dom ska passa på en rc bil? Ingenstans på denna planet vad jag vet, om ni vet nån så säg till! Så jag började klura på hur man kunde bygga egna, jag har hållit på ganska mkt med att laga trasiga plastgrejjor(hörlurar osv) genom att helt enkelt smälta ihop plasten och smälta in lite mer plast på den utsatta platsen(blivit ganska bra på de nu efter ett tag

ursäkta storleken,den blev väldigt bred
Sen kort efter att jag var klar med ritningen så kom jag på att, hey, en rc bil är lätt som en fjäder(nästan iaf), och om man då har cylinderformade airbags utan veck elr böjar, så kommer airbagsen att hålla upp bilen oavsett om det är luft i elr ej. Och om den lyckas trycka ihop den så kommer den inte se fin ut i ihoptryckt läge. Så, tillbaka till ritbordet. Kom snabbt på idén att använda små gaffelbälgar. googlade runt och hittade några i lämplig storlek, nämligen bälgar som sitter på dämpade sadelstolpar till cyklar, har även en egen sådan så den kan man ju testa med.. här kommer en bild på en sådan:

Så, om ni tänker er att man gör exakt som på ritningen men man använder sånähärbälgar ist.. Sen tar man bort en av ventilerna så man har bara en shrader ventil(vanlig bilventil). Det BORDE fungera tycker jag.
Det blev mycket text, men jag hoppas att ni har orkat läsa igenom, låt diskussionen börja, kommentarer till denna idé välkomnas!

hur jag har tänkt att få luft i dessa osv tar vi senare, nu är det detta som diskuteras