Att bygga egna Airbags (Pneumatik)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
anton

Att bygga egna Airbags (Pneumatik)

Inlägg av anton »

Tja, här är min andra tråd om hemmabyggen, tänkte att jag skulle skapa en ny tråd då denna handlar om nått helt annat!

Jag ska somsagt pilla lite med rcbilar och robotar, och är väldigt inne på luftdämpning osv.. Och tänkte att man kan ju använda väldigt små "airbags" som dom använder för att höja och sänka lowriders,vissa jeepar osv. för domn som inte vet vad jag menar:

Bild

MEN, varf*n hittar man tillräckligt små airbags för att dom ska passa på en rc bil? Ingenstans på denna planet vad jag vet, om ni vet nån så säg till! Så jag började klura på hur man kunde bygga egna, jag har hållit på ganska mkt med att laga trasiga plastgrejjor(hörlurar osv) genom att helt enkelt smälta ihop plasten och smälta in lite mer plast på den utsatta platsen(blivit ganska bra på de nu efter ett tag :D :lol: , kan ses som ett tips istf limning). Nå,tillbaka till airbagsen. Jag kom på idén att man kunde kapa en cykelslang på två ställen och sen smälta ihop hålen med runda gummibitar. Kom sedan på att denna metod troligen inte skulle funka, Hur skulle man lyckas smälta ihop så bra så att det gick att ha luft därinne utan att det läckte elr åkte ut då det blev lite tryck? Nej, den idén skrotades, Sen när jag fick syn på bilden här uppe så såg jag hur dom riktiga är byggda, igentligen samma princip som jag tänkte göra, ett gummi"rör" med ändar, dock har dom hårda ändar som är fast"pressade" mha klamrar.. Så jag öppnade mitt favorit design-ritning program och gjorde en ritning. här kommer den:

Bild
ursäkta storleken,den blev väldigt bred

Sen kort efter att jag var klar med ritningen så kom jag på att, hey, en rc bil är lätt som en fjäder(nästan iaf), och om man då har cylinderformade airbags utan veck elr böjar, så kommer airbagsen att hålla upp bilen oavsett om det är luft i elr ej. Och om den lyckas trycka ihop den så kommer den inte se fin ut i ihoptryckt läge. Så, tillbaka till ritbordet. Kom snabbt på idén att använda små gaffelbälgar. googlade runt och hittade några i lämplig storlek, nämligen bälgar som sitter på dämpade sadelstolpar till cyklar, har även en egen sådan så den kan man ju testa med.. här kommer en bild på en sådan:

Bild

Så, om ni tänker er att man gör exakt som på ritningen men man använder sånähärbälgar ist.. Sen tar man bort en av ventilerna så man har bara en shrader ventil(vanlig bilventil). Det BORDE fungera tycker jag.

Det blev mycket text, men jag hoppas att ni har orkat läsa igenom, låt diskussionen börja, kommentarer till denna idé välkomnas! :wink:

hur jag har tänkt att få luft i dessa osv tar vi senare, nu är det detta som diskuteras
Senast redigerad av anton 7 november 2005, 21:20:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hehe ganska kul ide!

Vad för sorts RCbil skulle den sitta på??
Men du ska inte kunna höja/sänka bilen under färd, det skulle vara ganska kul :D ...fast då måste det sitta en kompressor eller trycktak i bilen oxå.

Lycka till!!

//Elias
anton

Inlägg av anton »

Ska bygga ett hemmabygge med en röjsågsmotor (samma som sitter på minimotosar, 2t,lätta saker).. Sen ska det vara monstertruck däck och stel axel (bakhjulsdrift).. Jo, klart det ska gå att höja och sänka under färd.. Hade tänkt att ha två trycktankar på den som jag pumpar upp med kompressor innan jag kör iväg.. har ritat upp ett "schema" på hur jag tänkte koppla luften..kan slänga upp det om intresse finns
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hehe, tror inte du behöver fråga om det finns intresse på det här forumet när det gäller scheman :D

Cool idé. Väntar med spänning på resultat.
anton

Inlägg av anton »

EagleSpirit >> XD, glömde bort :roll:

Schema kommer senare idag då jag slutat skolan.
erik_knutsson
Kontakt:

Inlägg av erik_knutsson »

varför inte använda 2st små CO2 patroner till paintball?? http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=630412
anton

Inlägg av anton »

Hur ska jag få fast slangen på dom då?, sen hur länge kmr dom räcka? för när jag ska sänka bilen så släpper ju jag ut luft. alltså försvinner det en mängd luft varje gång jag sänker den.. eller kan man göra så att den åker tillbaka in i tanken på nått sätt?
erik_knutsson
Kontakt:

Inlägg av erik_knutsson »

vet inte riktigt men tror att det går med en adapter. för att återanvända så vad jag vet så kan man använda en så kallad buffertank men vet inte om man riktigt kan återavända den använda co2:n
http://www.teamdavinci.com/understanding_pneumatics.htm den sidan visar igentligen hur man ska koppla pneumatiska till vapen på slagsrobotar men man kan lära sig en del på den

mvh erik :)
Haladria

Inlägg av Haladria »

Skriv svar