Hur programmerar man på en modern PC? (jmfr ABC800)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jonas

Hur programmerar man på en modern PC? (jmfr ABC800)

Inlägg av Jonas »

Hej, började min semester i dag, Grabben och jag skrev chiffer på papperslappar, jag lovade lära honom skriva ett datorprogram som kan översätta chiffer.
Men..
Hur gör man smidigast?
När jag var ung (på ABC800-tiden) Skrev man vad man ville att datorn skulle göra (inom BASICens gränser)
Men hur gör man med en modern laptop?
Jag är duktig på PLC och starkström
kan en hel del om PIC och svagström
föredrar gitarrer framför systemvetare
är en idiot framför en vanlig dator.
GET(X) (X)ASCII+3 IF(X)>90 x=90
e väl vad jag i grova drag vill åstadkomma, hur gör jag?
Framförallt, var börjar jag?
Enklast är bäst.
Senast redigerad av blueint 8 augusti 2012, 02:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Programmering
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: Programmering

Inlägg av lgrfbs »

Om du vill dra ner DosBox och kör GWbasic eller lite modernare Qbasic så ska du nog se att din ABC800 vibbar kommer tillbaka :)
Vill du bli ännu mer modernare kör Visual Basic.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Kanske kunde Javascript vara något, men det är en del att sätta sig in i.

Tänker mest på att det är lätt att pilla med lätt att provköra, svårt att felsöka.
Lätt att få till "gullig" input och output.

http://webteacher.com/javascript/

På andra sidan finns ett exempel som är lätt att göra om för att göra det du vill.

Funktionen:

Kod: Markera allt

function MsgBox (textstring) {
alert (textstring) }
Får man mickla om till att göra:
(läs mer om strängar här: http://www.w3schools.com/jsref/jsref_obj_string.asp )

function MsgBox (okodat) 
{
  var i;
  var kodat = "";

for(i=0;i<okodat.length;i++)
  {
    kodat += String.fromCharCode ( okodat.charCodeAt(i) + 3 ); 
  }
  alert (kodat);
}
Eller den kompletta varianten jag micklade till just:

<HTML>
<HEAD>

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Beginning of JavaScript -

function MsgBox (okodat) 
{
  var i;
  var kodat = "";

for(i=0;i<okodat.length;i++)
  {
    kodat += String.fromCharCode ( okodat.charCodeAt(i) + 3 ); 
  }
  alert (kodat);
}

// - End of JavaScript - -->
</SCRIPT>

</HEAD> 

<BODY> 
Fyll i text här: 
<FORM>
<INPUT NAME="text1" TYPE=Text>
<INPUT NAME="submit" TYPE=Button VALUE="Visa mig" onClick="MsgBox(form.text1.value)">
</FORM>

</BODY>
</HTML>
Bara klipp och klista in ovanstående i en textfil: test.html m.h.a notepad eller vad som helst och spara. Öppna den sedan
i Internet Explorer eller Firefox eller liknande.

MVH: Mikael
labmaster

Inlägg av labmaster »

Eller så installerar man python som är gratis och kör det i ett enkelt terminalfönster. Det blir ungefär samma output som på en ABC800. Men javascript i webläsaren är en bra kandidat om man vill komma igång snabbt som ögat.
blueint
Kontakt:

Re: Hur programmerar man på en modern PC? (jmfr ABC800)

Inlägg av blueint »

Installera något skriptspråk. Ev kanske något grafiskt gränssnitt är något att kika på. Gillar själv Perl, men det har vissa begränsningar som jag iofs inte är övertygad att Python löser.

Vill man programmera ordentligt så skaffar man en C-kompilator eller någon språk variant därav och kompilerar samt kör. Grafiska gränssnitt till skriptspråk är också användbart i vissa tillämpningar.

Det finns en ABC80 simulator också, säkerligen en för ABC800 dessutom. (MESS har en abc800.xml)
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Tror svaret är:
Visual Basic 2010 Express,
gratis,
http://www.microsoft.com/visualstudio/e ... ic-express

enkelt,
finns miljoner tutorials om hur man gör, till exempel:

så har du "hello world" på 10 minuter i basic på din windows dator.
Google ger dig ännu fler.

tror inte grabben blir så impad av att köra någon abc800 emulator i ett kommando fönster :)
Kanske kolla lite tutorials på youtube tillsammans och hjälp honom med engelskan, så kanske han lär dig :-)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag håller med, helt klart Microsofts Visual Studio Express du ska använda. Den överlägset bästa utvecklingsmiljön just nu, helt gratis dessutom.

Har du använt Basic tidigare så kanske Visual Basic kan vara att föredra, personligen tycker jag bättre om C-liknande syntax så jag skulle rekommendera C#-versionen istället. C# används i större utsträckning av "proffsen" så det finns mer guider och exempel men VB är tillräckligt utbrett för att du ska kunna hitta det mesta där också.
Jonas

Inlägg av Jonas »

Tack för svar, och en mycket bättre rubrik! Som alltid är frågan minst lika viktig som svaret :)
Nu har jag en massa trådar att följa upp.
Tanken är att förmedla känslan jag fick en gång i tiden, när datorn gjorde som jag ville. Utan att det känns som ännu en matteläxa.
Börjar med visual basic, tror det kan bli nåt.
Jonas

Inlägg av Jonas »

Och tack Mikael för koden, nu har jag nånting att visa som funkar!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

LHelge skrev:Jag håller med, helt klart Microsofts Visual Studio Express du ska använda. Den överlägset bästa utvecklingsmiljön just nu, helt gratis dessutom.

Har du använt Basic tidigare så kanske Visual Basic kan vara att föredra, personligen tycker jag bättre om C-liknande syntax så jag skulle rekommendera C#-versionen istället. C# används i större utsträckning av "proffsen" så det finns mer guider och exempel men VB är tillräckligt utbrett för att du ska kunna hitta det mesta där också.
Fast är man intresserad av elektronik (och det är man nog om man skriver här på elektronikforumet) så rekomenderar jag absolut C istället för C#.

C# = högnivågrejer inom Microsoftvärlden. C kan användas till allt men är vad som mer och mer tar över assembler i mikrokontrollervärlden.

Annars om man vill få 80-tals-känslan så finns Commodorebasic för modernare datorer!
http://www.pagetable.com/?p=48
:D
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Läser man vad som efterfrågas i första inlägget anser jag att C# eller VB.NET är mycket bättre än C. Jag skulle även rekommendera Java för Android före C.

Letar man efter tutorials i C för PC handlar det oftast om att skriva lite kod i ett textdokument, kompilera denna med ett kryptiskt kommando för att sedan få en exe som körs i en kommandoprompt. Ett utmärkt sätt att avskräcka sonen från att fortsätta programmera.

Motsvarande i C# skulle innebära att rita upp ett fönster med textrutor och knappar, dubbelklicka på en knapp och skriva koden för dess klick-event. Lite sexigare för en nybörjare att komma igång med. Dessutom finns det mängder av tutorials som inte ser exakt likadana ut som de gjorde på 70-talet.

Vill han däremot koda mot någon form av microcontroller så håller jag med om att högnivåspråk är direkt olämpligt, men det var inte vad som efterfrågas här.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

LHälge: "Letar man efter tutorials i C för PC handlar det oftast om att skriva lite kod i ett textdokument, kompilera denna med ett kryptiskt kommando för att sedan få en exe som körs i en kommandoprompt. Ett utmärkt sätt att avskräcka sonen från att fortsätta programmera."

Ack så fel du har... Till PC använder jag Borland C Builder som har det grafiska gränssnittet från Delphi men är C++ i språket.

Gammalt men synnerligt välfungerande.

EDIT: La in vad jag svarade på...
Senast redigerad av Icecap 11 augusti 2012, 10:54:52, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

LHelge har helt rätt (och Icecap fel) :-)

Vad Icecap använder har absolut ingenting med frågan att göra,
d.v.s vad som kan vara lämpligt för en nybörjare...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Programmeringsspråk som inte behöver kompileras och kan köras via en interpreter eller kommandotolk är riktigt trevligt. Då knappar man endast in den algoritm som man vill köra och får svaret direkt. Java, python och matlab är några av de som jag tror är populära idag. Dessa moderna språk har också hårda regler vilket gör det svårt att skriva ett dåliga program. Dessutom jämfört med BASIC blir det lättare att skriva funktioner samt dela variabler mellan olika delar av programmet. Detta kan kännas avancerat i början men man slipper kod som liknad spagetti (klassiskt hån mot BASIC :)).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

spagettikod i basic försvann väl när man övergav radnummer och införde funktioner å sånt?

Dagens basic är ju inte som basic var förr, om man inte absolut vill.
Skriv svar