Daniels CNC svarv //Börjar det hända något?
Re: Daniels CNC svarv //svarv inhandlad
"Och för den som undrar så är det inte så kul att få tillbaka kulorna i den här typen av mutter.."
Varför plockar du loss kulmuttern då?
Varför plockar du loss kulmuttern då?
Ok, jag är nog inte insatt i det här med kulmuttrar på samma sätt som du men varför behöver man göra det?
Skulle tro att Daniel utövade lite ironi i sitt svar.
Ingen ironi här inte
Jag ville veta ifall man någon gång vill köpa större kulor för att få mer förspänning. Men muttern jag fick med är väldigt tight på ca 75% av skruven så de behövs nog inte.

Jag ville veta ifall man någon gång vill köpa större kulor för att få mer förspänning. Men muttern jag fick med är väldigt tight på ca 75% av skruven så de behövs nog inte.
Behöver lite åsikter av er nu
Ska jag fräsa ur spåret där org skruven var eller montera skruven bredvid bordet (som bild)?
Jag måste fräsa bort en "gavel", bredda spåret och ta bort lite till material från undersidan av bordet om jag vill ha skruven under bordet.
Kom med förslag!

Funderar på att höja upp spindelhuset lite för jag har 2.3mm mellan chucken och bordet nu
Men det blir nog ett senare projekt för jag måste få igång den innan jag tappar intresset 

Ska jag fräsa ur spåret där org skruven var eller montera skruven bredvid bordet (som bild)?

Jag måste fräsa bort en "gavel", bredda spåret och ta bort lite till material från undersidan av bordet om jag vill ha skruven under bordet.
Kom med förslag!

Funderar på att höja upp spindelhuset lite för jag har 2.3mm mellan chucken och bordet nu

Re: Daniels CNC svarv //Söker åsikter
Jag skulle sätta den mitt under. Att montera endast en skruv vid sidan kommer ge upphov till sneddragnng och följande kärvande/ryckande bord.
Jag vill också ha den i mitten, men jag är rädd för att släden(?) blir för försvagad av ingreppet
Men jag tror inte att det blir så stora problem med att tvärsliden drar snett om den är rätt justerad

Men jag tror inte att det blir så stora problem med att tvärsliden drar snett om den är rätt justerad

Om jag skulle göra en ny tvärslid skulle jag nog fräst bort laxstjärtstyrningen helt och baserat den på linjärenheter. Det ger nog också möjlighet till mer utrymme för kulskruven.
Vad jag absolut inte skulle göra är sidomonterad kulskruv i alla fall.
Om du är rädd för att förlora styrka på grund av att du tar bort material (det ser ut som befogad rädsla att döma av skissen. Inte mycket kvar när man förstorar det där hålet) kanske du kan fylla outnyttjade hålrum med epoxigranit?
Vad jag absolut inte skulle göra är sidomonterad kulskruv i alla fall.
Om du är rädd för att förlora styrka på grund av att du tar bort material (det ser ut som befogad rädsla att döma av skissen. Inte mycket kvar när man förstorar det där hålet) kanske du kan fylla outnyttjade hålrum med epoxigranit?
jihe
"Vad jag absolut inte skulle göra är sidomonterad kulskruv i alla fall."
Av tidigare nämn anledning? Eller annan?
På tal om epoxy, var får man tag i det nu när kompositfabriken har slutat?
"Vad jag absolut inte skulle göra är sidomonterad kulskruv i alla fall."
Av tidigare nämn anledning? Eller annan?
På tal om epoxy, var får man tag i det nu när kompositfabriken har slutat?
http://shop.epotex.se/epobed/gjutepoxisystem.html

Vet inte om expoxiharts är bra men de här har den sorten och en del annat gott, lite dyrt kanske
...
http://www.kinn.com/product.html/epoxih ... gory_id=27

Vet inte om expoxiharts är bra men de här har den sorten och en del annat gott, lite dyrt kanske

http://www.kinn.com/product.html/epoxih ... gory_id=27
Jag har gjutit en del med biltemas lamineringsepoxi med bra resultat, 1099:- för 4,5liter
Tack för tipsen om epoxy
Men tillbaka till problemet..
Är det någon som har testat montera skruven på sidan av bordet och kommit fram till att det inte fungerar?
För det kommer bli ca 4mm gods kvar till 60º spåret som tvärsliden glider i. Om nu någon förstod det där

Men tillbaka till problemet..
Är det någon som har testat montera skruven på sidan av bordet och kommit fram till att det inte fungerar?
För det kommer bli ca 4mm gods kvar till 60º spåret som tvärsliden glider i. Om nu någon förstod det där

Det blev ju äkta fräsporr där under tillverkningen av bordet. Mycket snyggt! 

Jag föreslår att du monterar tvärsliden som den skall sitta och sen monterar en hävarm som sitter ungefär så långt ut som kulmuttern. Då kan du ju dra i den för hand och få en känsla av hur mycket friktion du introducerar.thewho skrev:Är det någon som har testat montera skruven på sidan av bordet och kommit fram till att det inte fungerar?
Ett alternativ till att montera den under tvärsliden om du vill slippa avverka för mycket gods är att låta skruven sticka ut framför eller bakom. Då kan man ju låta bara en så grov axel som får plats löpa under. Lite mer platskrävande, men en sundare mekanisk konstruktion. Kolla den här t ex: http://gunhead.com/GMW/images/lathe%203quarters.jpg