Har länge varit sugen på att testa att bygga en quadcopter, och är väldigt inne på den mest komplicerade lösningen: allt från scratch. Eftersom jag har en del vana med självreglerande system etc. (genetiska algoritmer, neurala nätverk osv.) hade jag tänkt att försöka bygga ihop en maskin med mjukvara som så att säga "lär sig" att flyga.
Inser dock att jag nog måste lära mig krypa innan jag provar flyga, och borde nog därför försöka göra något liknande med en bil istället. Det jag har tänkt är:
1. En så billig bil som möjligt - antingen i byggsats, eller färdig där man kan modda en del, eller helt från scratch från lite aluminiumprofiler etc., men då behöver jag en ritning.
2. Sen har jag tänkt att montera på 2x accelerometrar (alt accelerometer + gyro), och lite olika avståndssensorer.
3. Och även koppla om styrningen på bilen så att den går från en mikroprocessor (för jag gissar att det är något analogt man kör med annars?), men kan bli override:ad av radiostyrning.
4. Sen börja med lite enkla program, köra rakt fram, hålla viss hastighet, åka viss sträcka, svänga med viss radie etc.
5. När det sen verkar funka har jag tänkt att koppla på en raspberry pi som får en wifi-koppling och som kan prata med mikroprocessorn. Tanken är då att man från en separat dator kan göra det mesta tankearbetet, skicka instruktioner till raspi, som sen får prata direkt med mikroprocessorn.
6. Med den setupen tänker jag mig sen att man ska kunna ha en ganska streamline:ad lösning där man simulerar offline och testar online, där bilen kör autonomt. Känns jobbigt att plocka ur och programmera om varje gång jag vill testa att använda en ny sensor ex.
7. Sista steget tänker jag ska vara att lägga till en kamera, och sen eventuellt lite processing av bilder, antingen på extern dator eller på raspberryn.
Slutmålet är en bil som i princip ska kunna köra runt på frihand på en okänd bana, eller på ett optimerat sätt på en känd bana, etc., även utanför radiorange och wifi-range, mha GPS etc.
Detta är bara fritt spånande eftersom jag inte har gjort något liknande innan.
Mina funderingar:
1. Om vi bortser från allt vad programmering att göra (eftersom jag känner mig betydligt säkrare på det än allt annat), är det en hyfsat vettig plan?
2. Tips på någon lämplig bil/byggsats/byggritning? Det viktigaste är pris och möjlighet att bygga om och bygga ut.
Billig RC-bil för experiment?
Re: Billig RC-bil för experiment?
Var bor du?
Jag har en gammal Kyosho outrage ST som fungerade när jag ställde undan den för ca 10 år sen. Nya batterier behövs.
Jag har en gammal Kyosho outrage ST som fungerade när jag ställde undan den för ca 10 år sen. Nya batterier behövs.
Re: Billig RC-bil för experiment?
Vill du ha något att börja med kanske en Segway liknande farkost kunde vara något. Rent reglertekniskt är det ju en halv quadrocopter. Och den håller sig ju på marken vilket gör det aningen säkrare/billigare att krascha.
Den behöver ju inte vara så stor att du själv kan åka med på den.
Den behöver ju inte vara så stor att du själv kan åka med på den.