X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av POS »

Ett tips kav vara att kapa av lämpliga fasta nycklar så du inte drar för hårt när du byter verktyg.
Vis av erfarenhet...och en trasig spindel. :)
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2330
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av Jonaz »

Japp, läser jämt nya in lägg här. Man e lite avis faktiskt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av X-IL »

Avundsjuk? Nu får du gärna förklara lite :) Nå kul att läsa att folk läser.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av ralvejd »

japp här är ännu en tyst beundrare av alla svarv och fräs trådar :bravo: :tumupp:
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av labmaster »

Vad är det för respons du behöver X-IL?

Jag tror du har hittat samma leverantör som jag köpte min spindel från. Paketet var exakt lika och leveransen var lika snabb. Enda skillnaden är att min kom hem till dörren direkt. Jag bad säljaren eposta "tracking number" och kunde därmed följa paketet hela vägen från England. När det kom till Malmö ringde jag posten och fick det svenska kollinummret. Med detta hade jag koll på när budbilen från posten var på gång. Han kom exakt vid utlovad tidpunkt och jag var således mycket nöjd med postens insats.

Ikväll har jag varit i verkstaden och tillverkat lite detaljer. Passade samtidigt på att svarva och fräsa ett nytt spindelfäste till min nya Kinaspindel. Jag har gjort en speciell fixtur till svaven så att hålet blir ordentligt parallellt med ytan som vetter mot den rörliga delen i Z. Imorgon skall jag få hjälp med att kontrollmäta fästet i en mätmaskin som kostar drygt 1 miljon i inköp. Mätmaskinen är så känslig att den behöver tempurerat klimatrum för att visa rätt. Om det felar kan jag sätta upp fästet i fixturen igen och korrigera det som behövs.

Styrkortet för spindelhastighet, rotationsriktning och till/från har jag fixat för ett par veckor sedan så den delen är färdig redan. Slangar och kylare är också fixad men jag väntar på kylpumpen som jag beställde från ebay.

Om du tänker använda fast nyckel till colletmuttern så tycker jag du skall följa POS rekommendation att kapa bort en bit av skaftet så att du inte drar för hårt. Din idé att fästa spindeln med avgasklämmor som du nämnde vid tillfälle tycker jag verkar vara en dålig idé.

Hoppas ovanstående duger som respons i din tråd.

Lycka till med din nya spindeln.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av X-IL »

Hmmm, nu är det andra gången ett inlägg från mobilen inte kommer in. Nå ja, jag skrev nåt i stil med att jag vet att det inte verkar som en bra idé med rörklammer, men jag tror att det skulle fungera trots det. Därmed INTE sagt att jag kommer att införliva den idén.

Sen vad man ska med en mätmaskin till på hobbybasis förstår jag inte, men så bygger ju jag av skrot. Trodde inte du gillade Kina-spindlarna labmaster, du har ju inte direkt höjt lågpriskinaprodukter till skyarna. Tänker bland annat på säljestråden om en Suhner-spindel.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av labmaster »

Kan det vara kommentarerna du kommer med som påverkar viljan att ge feedback i din tråd?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av X-IL »

Ja så är det nog!
Nu antar jag att du tycker att jag skrivit något negativt i mitt sista inlägg, och jo det fanns en liten liten känga till dig angående Kina-spindeln, en befogad sådan tycker jag. Mätmaskinen tycker jag bara är att skjuta mygg med elefantstudsare för oss i "korpen" som tecno brukar uttrycka sig, men du har ju tjänsten gratis antar jag, så då är det bara att köra på. Om jag skulle mäta in mitt spindelfäste så skulle det bara sluta med att jag inser att min portal lutar 3minuter eller att det kartesiska systemet inte är riktigt kartesiskt. För mig duger maskinvinkel, mitutoyo gradskiva och skjutmått riktigt bra.

Vad jag däremot tycker att du ska tänka på är att alla väljer att göra saker på sitt sätt, många av dina inlägg på detta forum förklarar för dessa personer hur korkade de är som inte gör som du tycker. Det kommer ju inte som en överraskning för dig att det är många här som är ganska trött på din attityd och ton i dina inlägg. Nu är detta ett forum och nyanser är svåra att läsa i inlägg, så i verkligheten kanske du är en hyvens prick?

OK, nu föll jag i fällan och gick in i en diskussion som redan finns på tusen ställen i forumet. Denna tråd får gärna drifta lite, men forumton och personkemi får gärna diskuteras mestadels nån annanstans.

-------------------------

Idag har jag monterat en säkring på primärsidan av nätaggregatet, har dock ingen lämplig strömbrytare för nätspänning liggande, så det får bli en djupare rotning i skrotlådorna eller att köpa nåt nytt. Spindelfäste kommer kanske att lösa sig med hjälp av trevliga medforumister. Jag vet att jag sett några hemmapulade fästen här på forumet till Kina-spindlarna, nåt som labmaster gjort(eller var det till Kress?) och några andra, men jag hittar inte på några bra bilder utan att gå igenom alla mekatronikprojekttrådar.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av labmaster »

Ja du X-IL, du känner ju inte mig så det bästa är att inte göra något uttalande om mig som person över huvud taget. Men det är din hjärna som tolkar det som skrivs så du får naturligtvis själv stå för dina värderingar.

Jag är helt övertygad om att du kan tillverka dina spindelfästen själv i svarven du har och sidan mot den rörliga Z-plåten kan du säkerligen fräsa i din Julafräs men för att kunna göra det måste du bland annat ha en indikatorklocka på magnetfot samt ett par lagom stora 25 mm aluminiumplåtar att spänna upp i svarven på något lämpligt sätt.

Börja med att borra ett hål i centrum så att du kan svarva upp hålet med ett invändigt stål till 80 mm diameter. Därefter planar du hela framsidansidan så att hålet och framsidan blir ortogonala. När detta är gjort plockar du ner arbetsstycket från svarven och spänner upp det i fräsen och indikerar in den så att den planade ytan är helt paralell med frässpindeln. Sedan är det bara att ta fram en planfräs om du har en sådan och fräsa av långsidan som du skall monera mot den rörliga Z.

Tycker du ovanstående är för komplicerat kanske du kan fråga om någon har ett par fästen som passar till 80mm Kinaspindel i forumet. Annars kan du köpa ett färdigt fäste på ebay.

Ett annat alternativ kan vara att du och jag gör en sambeställning och delar på fraktkostnaden. Jag skulle kunna ta med ett spindelfäste i min order när jag beställer lite andra prylar och skicka den till dig när den kommer hem till mig. Tror den kostar cirka 80 EUR om jag inte minns tokigt. Fraktkostnaden kan kanske hamna på cirka 20 EUR för hela paketet inklusive mina prylar. I så fall kan vi koordinera detta via PM om du är intresserad av detta.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av X-IL »

Nä nu blir jag förbannad på min telefon. Återigen ett svar som försvunnit.

Kontentan: Jag klarar nog av att göra ett fäste, eventuellt har jag ett halvfabrikat på G. Det svåraste är troligen inspänningen i fyrbacken.

Jag började göra "ryggplattan" i 20mm alu igår, skruvstycket sväljer inte 125mm så det fick bli uppspänning på bordet med distanser.

Jag har dessutom lokaliserat en gammal akvariepump som verkar duga.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av X-IL »

Igår kväll så fräste jag och borrade de fyra första hålen i min platta till spindelfästet. Monteringshål till spindelfästet får vänta tills jag har de bitarna i handen och kan avgöra bästa placering.
Själva tillverkningen av denna bit är troligtvis den mest noggranna jag gjort, indikering av biten på Julafräsens bord, hålbild borrad med digitalerna (nåja skjutmåtten). Detta resulterade också i att jag blev nöjd och biten passade bra på Z-axeln.

På bilden (som tyvärr är suddig) syns att jag inte gradat av utgångshålen ännu, det ska givetvis göras. Att handgänga 20mm djupa M5 med bara ett litet handtag är förresten lite drygt :x
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av Shargo »

Min favorit för att "handgänga" är en liten men stark AEG skruvdragare/borrmaskin :)
Det man får passa sig för är främst spånavgång, inte köra för långt utan att backa för att bryta (o ev tömma spånor) samt att vara väldigt försiktig vid återisättning om man backar ur / kör igenom helt.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av v-g »

Kanske sent tips men för att göra kopparskenor kan man ta tex 10 mm kopparrör som man plattar i ändarna och borrar sig ett hål, vips har man fina skenor :idea:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av X-IL »

Ja lite sent, men jag har tänkt på det också. Kanske senare(alltså troligtvis aldrig :) ).

Ikväll har jag jobbat med delar till spindelfästet. Fick överta PTC:s gamla som syns här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 53#p700153 och har idag börjat tillverka den sista alubiten som saknas på bilden, alltså bara en rektangel.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av dar303 »

Riktigt billig spindel, jag betalade runt 3500:- för min för några år sen!
Vad blev totalen i SEK?
Det ska bli kul att följa ditt bygge till första spånan!
Skriv svar