Tips: Vakuumpump på Jula

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av TomasL »

Testa är bra, misstänker dock att du till slut gör som alla andra, en vacuumejektor.

Funderar faktiskt på att skriva ett nytt styrprogrram till min P&P, då det nuvarande är ett gammalt DOS.program och lämnar allt övrigt att önska. (samma gäller också den optiska delen).
Gäller dock att hitta ett vettigt frame-grabberkort som inte kostar skjortan.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av labmaster »

Ok TomasL, den minsta har kapaciteten -190 mbar och den största -330 mbar. Hur förhåller sig detta till en vanlig dammsugare med separat kylning?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av TomasL »

Har ärligt talat inte en aning.
Har aldrig mätt på en dammsugare
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32715
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av säter »

Frågan är om det finns risk för surge när man använder en dammsugare?
Flödet måste upp till en viss nivå, för att turbinen ska fungera.

Detta kan man märka på en dammsugare om man håller för munstycket.
Undertrycket avtar, och motorn ökar i varv.

Det kanske ändå är fullt tillräckligt undertryck för driva ett vakumbord?
Senast redigerad av säter 3 augusti 2012, 23:47:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av TomasL »

Gissar att man låter en del luft passera vid sidan om, så inte turbinen börjar kavitera.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av labmaster »

"Gissar att man låter en del luft passera vid sidan om, så inte turbinen börjar kavitera."

Du menar när de använder damsugare till vacumbord?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av TomasL »

Förvisso.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: Om man tittar på data från högkvalitetspumpar, med samma konstruktion, från till exempel Leybolds och Edwards, med prislappar runt 20-30ggr julapriset, så anger man runt 100-50 Pa, men de pumpar har gasballast, vilket är nödvändigt för att nå dessa vacuum.
Även med en dylik pump är det i princip omöjligt att nå lägre än säg 200Pa i praktriken.
Du har inte lust att förklara det här med gasballast, jag har det på min edwardspump, men förstår inte riktigt av manualen hur det fungerar, i praktiken verkar den ju bara ge lägre (eller ja, sämre då) vakkum när man har den i ballastlägena ? jag förstod det i pricip som nån slags "effektreglering" på undertryckssidan, men så verkar det ju inte vara då eller ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av TomasL »

Den hjälper till för att hålla oljan ren från föroreningar, i den initiala fasen.
Normalt är det så att när man börjar med en vacuumsugning så är det stora mängder vattenånga och annat i det man pumpar ut, genom att öppna ballastventilen, så ökas trycket i pumpen, dvs mindre vacuum, så man hamnar över partialtrycket för vattenångan, och på så sätt får man en minskad utfällning av vatten i oljan, när man sedan kommit ned i lämpligt vacuum stänger man ventilen.

Nåväl, det var den enkla och snabba förklaringen.

Hittade denna mycket bra förklaringen på hur det fungerar:
http://chapters.avs.org/nccavs/pdf/Gas_ ... dPumps.pdf
Vilken naturligtvis är mer korrekt än min snabba förklaring ovan.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av Henry »

På alla 2-stegs pumpar jag har och de har stått en tid så tar det väldigt lång tid att komma ner till sluttryck om ens alls om jag inte kör med öppen ballast en tid för att få ut allt vad vattenånga heter från oljan. För bästa effekt och kortast tidsåtgång så skall detta skall göras när pumpen nått sin arbetstemperatur.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av prototypen »

Separatkylda:
Pullman
Electrolux runda
Troligen de flesta grovdammsugare.
De dammsugare som sotarn använder.
Även den mattläggare använder för att dammsuga slipdamm med.

Undertryck:
Runt 2500 mm vattenpelare vilket skulle ge -250 mbar.

Protte
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av grym »

någon som vet om slangpaket och manometer följer med julas vakumpump?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av YD1150 »

Endast pump + olja som man får fylla på själv.
floppen
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 september 2012, 13:28:32

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av floppen »

Hej

Kör själv med julas v-pump för att hålla detaljer vid fräsning.
Kan säga att ju mer undertryck du kan få desto bättre = dammsugare fungerar ej.
Klart att om du skall hålla en 2*2m skiva och kan ha hela ytan för sug så kanske det fungerar.
Själv så fräser jag ut lock i alu som är 65*55*2mm med 4a skruvhål "ett/hörn" diametern för tätning mellan jigg och lock är ca 35mm detta räcker för att hålla plåten under borrning och försänkning men att fräsa ut locken med 3mm pinne går ej, Dom glider runt så behöver fixeras med skruv innan ut-fräsning.
Sen om du skall använda vakuum så sätt en behållare mellan pump och det du suger som fångar spån och kylvätska, Pumparna är inte dyra på jula men gillar inte att suga i sig skiten.

Kompisen är kyltekniker och använder just nu min pump till div anläggningar och enligt dom mätningar han gjort så skapar pumpen nog med vakuum för detta.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tips: Vakuumpump på Jula

Inlägg av xxargs »

Den julapumpen jag har kommer klart under 1 mBar undertryck - i sina ljusa stunder har den kommit till ca 0.2 mBar tror jag, och det var på biltemas kompressorolja (innan de bytte leverantör) och klart bättre än oljan som följde med kompressorn - dessutom är biltema kompressoroljan billig och kan byta ofta om oljan tenderar att bli mjölkig av fukt och annat av det man suger på.

Sedan har jag 3 andra pumpar - men de är i helt i annan klass när det handlar om vakum då de är 2 stegs och man sniffar i området nära 0.001 mBar.

---

Skall man hålla fast grejor med en vakumpump så har dom 10 sista baren mot full vakum väldigt liten betydelse hur hårt de suger fast - det gör faktiskt mer att vänta på ett högtryck väderleksmässigt om man vill att det skall suga fast något ytterligare hårdare...

En sak till man lärt sig - man har inte en jäkla aning om man ligger på 10 mBar, 1 mBa eller 0.1 mBar om man inte har vakummätare som kan visa det - speciellt 10 mBar och nedåt till 0.001 mBar går inte att mäta med vanliga mekaniska manometrar, men skall man ha för fasthållning så duger biltemas bränsletryckmätare 151366 för 79:- utmärkt för att se att man har max vakum och tillräckligt lite läckor - samt för julas vakumpumpar så bör vakuumet inte vara för lågt (dvs mindre än 0.5 Bar undertryck) i för långa körningar utan helst under 0.5 Bar absolutvärde då den använder vakumet den själv skapar för att dra in olja gnom pumphusets vägg mha. litet hål på några ställen. Bättre (och dyrare) vakumpumpar har en riktig oljepump som gör att den kan köra utan anslutningar i obegränsad tid, men det tål inte julapumpen, den måste ha en viss vakum om det är längre körtider än delar av minut..
Skriv svar