Vad är de för kontakt?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Vad är de för kontakt?

Inlägg av danei »

Bild

VAd är det för kontakt. Den titter på en äldre mickrofon en Beyer M160. Är det en trepolig DIN med skruvlåsning? Är det samma som 73 70 54-06 på conrad? Var kan man hitta den? Jag behöver en hona till.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den ser ut som en Mini-XLR, som brukar användas till mikrofoner.
(Mini-DIN brukar ha ett "plaststift" i mitten när det är tre poler.)

edit: Tror förresten att din kontakt brukar användas för kommunikationsradio. Elfa har två länkar till sådana. (Bilderna på Elfa-länkarna visar 4 poler.)

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 140941.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10402.htm

Kollade det artikelnummret du skrev på Conrad-sajten. Det kan vara en likadan som Elfas och din. Mät din kontakt och jämför. (Conrads kontakt är 20mm i diameter utvändigt där framme vid stiften.)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den sitter mycket riktigt på en mikrofon. Men jag tror inte att elfas passar , gängan på min börjar 5mm in från kanten. I databladet jag har hittat står det att det är XLR. med det ser inte ut att vara samma. Så det är antagligen en nyare variant av samma mikrofon. Kontakten conrad har står det att det är bajonett säkring på. Det har inte jag, men det står ju fel på andra ställen där.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

>men det står ju fel på andra ställen där.

:lol: Exakt!

Jag har en likadan(?) kontakt som du, fast min är gängad.
Du råkar inte bo i närheten av en musikaffär (t.ex Jam eller Musikbörsen)? De brukar känna igen alla möjliga och omöjliga kontakter.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Min är ju gängad.Den yttre hylsan gängas på mikrofonen. Jag var inne på att sälja mickarna förut. Då var jag inne på musikbörsen och frågade om de var intresserade. Då sa de bara att det var en udda kontakt och att de inte var intresserade. Det finns en annan ljud firma som jag uppfattar som seriösare. Ska kolla där igen. Det var inte heller intresserade. Men där har de nog koll på vad kontakten heter iafa.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag är stamkund på Musikbörsen sedan 10år. Har däremot inte varit inne hos dem i Norrköping, (gissar att du var där). Konstigt att de tyckte att det var en udda kontakt. Jag har en gammal klassisk Sennheiser-mick med en sådan kontakt. Min mick är visserligen lite svår att få tag i nu för tiden, men den är väldigt känd, så det är konstigt att de inte kände till den kontaktmodellen.... -Bakläxa Norrköping! :)

Hoppas du har bättre tur i den andra affären.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag pratade nog inte med den mest kunniga. Och det är ju inte standad kontakt idag. Du råkar inte veta vad kontakten heter?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tyvärr vet jag inte exakt vad kontakten heter. Men jag har hittat några som garanterat kan ta reda på det: http://www.sennheiser.se/audio/start.asp
De har gjort min "Sennheiser MD21", en mikrofon som har likadan kontakt som din.

Det roliga är att den mikrofonen är 50år, men det är bara 0.4% av alla mikrofoner som har behövt repareras! Hållbar med andra ord. Men den finns fortfarande, så det lär garanterat gå att få tag i benämningen på den kontakten hos Sennheiser.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den här micen finns också att köpa. Men de verkar ha bytt kontakt på den. Jag hittade ingen info på din mic så jag kan inte jämföra den med den jag har.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det fanns info om min mick på deras amerikanska sajt (www.sennheiser.com). Jag har en länk, men det verkar som de gör om den sidan där databladet för min mick fanns: "This function is currently under construction."

Länken:
http://www.sennheiser.com/sennheiser/ic ... eases_md21
(Minns inte om den här länken gick till den nytillverkade eller till min gamla, men de har samma kontakt.)

Men du kan ju annars prova att skicka ett litet mail och se om de vill hjälpa till. För våra mickars kontakter ser identiska ut.
sprawl

Inlägg av sprawl »

Jag skulle gissa att det är en DIN 41524.

Källa

/Andreas
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag provade med en DIN41524 (ser ut som en vanlig 3-polig DIN-kontakt)
Stiften passar, men det är lite glapp i "metallhöljet", troligen eftersom DIN-kontakter vanligtvis inte har något skruvfäste.

Men, kolla här:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 007181.htm
Kolla sid 2 i databladet för 44-403-01. Den som heter C091A är likadan som min!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är den ja. Och nummret på den stämmer överens med den vanliga DIN standarden. Då vet jag var den finns. Ska bara se om man kan få den billigare någon stans.
Skriv svar