Skillnader från min första ROV:
-LAN kamera och även kommunikation via LAN, Xport
-Ingen kontrollåda på ytan
-Styrningen kommer att ske direkt med laptopens tangentbord istället för extern kontroller
-Mindre skrov
-LiPo batterier istället för bly för att få ner storlek och vikt
-IMU, lika bra att planera för detta på en gång i denna ROV, kanske inte prio ett men ändå
-"Riktig" trycksensor för att få bättre koll på djupet
-Antagligen ingen möjlighet att rotera på kameran, ska undersöka senare om det går att styra kameran upp och ner på något sätt iaf, hade varit trevligt men det kommer att vara rätt så trångt i skrovet..
Gjorde lite snabba beräkningar på hållfasthet på skrovet i ett program som heter Under Pressure:
Som ni kan se på bilderna har jag räknat med 5mm plexi till cylindern och kollat både på en kupol och på en rak front. Det räcker med en kupol på bara 2mm för att gå ner till 50m djup men detta förutsätter ju att den är perfekt sfärisk och jämntjock vilket inga plexikupoler man har råd med kommer att vara. Platt front fungerar också ner till 50m om den är ca 13mm tjock, får se vad jag väljer.
I programmet kan man också få ut lyftkraften och material vikten och på så sätt ser man att den totala vikten på ROVen kommer att landa på ca 5kg om man använder kupol och dryga 4kg utan kupol, ska höra med akriform vad dom kan ta fram och vad det kommer att kosta med en tjockare kupol.
Kretskortet kommer jag att återanvända från min gamla ROV men modda lite så jag kan få in LAN modulen och dom nya sensorerna. Schema för hur det kommer att se ut:
Kärnan här är en AtMega324 kopplad till en Xport för LAN, en temp sensor, och sedan är det massa kontakter för alla externa sensorer och grejer.
Det kommer att finnas ett separat kort för strömförsörjning med 5 och 3,3V.
3/8
Medan jag väntar på lite grejer jag har beställt så tänkte jag starta med att fixa till styrprogrammet till ROVen som för nuvarande ser ut så här:

Som ni ser så är jag inte ute efter att vinna några design priser, hade varit kul med några snyggare grafiska indikatorer men det får bli ett senare projekt.
Det är en del saker som måste ändras för att passa till min nya ROV:
-Kasta ut det gamla video interfacet och stoppa in nått som passar med en IP kamera.
-Direct input stöd för att läsa av tangentbordet.
-Möjlighet att välja salt/sötvatten.
-Indikator för ROVens tilt och roll.
3/8
Under helgen hade jag lite tid över att jobba på styrprogrammet. Det grafiska är inte helt klart men det är i stort sätt så här det kommer att se ut, kompassen och bilderna på tilt och roll kommer att rotera med ROVen:

9/8
Denna vecka har jag pillat lite med elektroniken till ROVen, då jag använder styrkortet till den gamla ROVen så är det inte så mycket att göra med elektroniken förutom några modifieringar som måste göras här och där. Har plockat bort RS485 kretsen och lött dit LAN kretsen istället, också gjort ett enkelt 3,3V kort som kan leverera spänning till det. Sist så har jag fixat ett adapterkort som ska konvertera från hyllslisterna till den gamla kompassen till den nya IMUn, den har även plats för anslutningar till den nya trycksensorn. Det som är kvar är nu bara att fixa ett enkelt MOSFET kort för LED drivningen, väntar också på en IP kamera jag köpte på forumet och en leverans från dealextreame med lite smått och gott.
Har även fått lite mer gjort på styrprogrammet, alla formler och funktioner är nu inlagda så jag kan styra alla värden samt rotera kompass, tilt och roll bilderna. Har också implementerat DirectInput och fått ordning på att läsa knapptryckningar från tangentbordet. "Snart" är det bara att koppla ihop allt ; )
Otroligt snygg förpackning från Lantronix, metall låda : )

Det hackade styrkortet till ROVen.

Under helgen och nästa vecka hoppas jag få ordning på kommunikationen mellan Laptop och styrkort så jag kan läsa av temperatur osv. Vill även få ordning på kameran nästa vecka och få in video till mitt styrprogram.