Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
ElectricMan: Hehe, glömde skriva att efter att jag tagit bilden så kletade jag på epoxi som dragavlastning. 

- ElectricMan
- Kontakt:
Bra. Det är alltid så härligt när man står med en kabel i handen annars. 

-
Buntband och sedan smältlim brukar jag dra på insidan. Ibland så har jag bara gjort en knut på kablen på insidan...
Ett litet mini-projekt blev det efter att kommit hem från Norge, då jag utnyttjade det fria inträdet på TusenFryd COOP-kortet gav 
En NFC-taggad strömbrytare:
Blivande offer:

Vad som blev över
:

Tagg och antenn fasttejpad med kapton-tejp på baksidan av vippan:

Ser opåverkad ut:

NFC-taggen ställer om telefonen till hemma-läget med WIFI = om mm. Har en tagg vid sängen som sätter telefonen till ljudlös och aktiverar larm.
/// Marcus

En NFC-taggad strömbrytare:
Blivande offer:

Vad som blev över

Tagg och antenn fasttejpad med kapton-tejp på baksidan av vippan:

Ser opåverkad ut:

NFC-taggen ställer om telefonen till hemma-läget med WIFI = om mm. Har en tagg vid sängen som sätter telefonen till ljudlös och aktiverar larm.
/// Marcus
-
Berätta mer om ovan. Vad har du i telefonen som känner av rfid taggar?
- Klas-Kenny
I princip alla nya Android-lurar fixar det.
Riktigt smart att fälla in en tag i en strömbrytare!

Riktigt smart att fälla in en tag i en strömbrytare!
-
Coolt. har tittat mycke på RFID innan och just detta har jag funderat och drömt om men aldrig riktiga kollat in på. Jag har bara kommit så långt att jag ska ha det till dörrarna hemma hehe
edit: S2 har ju inte detta i den vanliga versionen.. Skit med. Får helt enkelt skaffa en S3 snart...
edit: S2 har ju inte detta i den vanliga versionen.. Skit med. Får helt enkelt skaffa en S3 snart...
I min SE Xperia SOLA sitter det en inbyggd NFC-läsare. NFC är en typ av RFID som går på 13,56MHz och kallas även för MIFARE, så jag kan inte läsa katternas tagga då dom ligger på ett annat frekvensband inom RFIDdanielr112 skrev:Berätta mer om ovan. Vad har du i telefonen som känner av rfid taggar?

/// Marcus
-
Mifare är bara en typ av 13MHz RFID. Är du säker på att det verkligen är Mifare som telefonen läser?lond skrev: I min SE Xperia SOLA sitter det en inbyggd NFC-läsare. NFC är en typ av RFID som går på 13,56MHz och kallas även för MIFARE, så jag kan inte läsa katternas tagga då dom ligger på ett annat frekvensband inom RFID![]()
Katternas RFID är säkert 125kHz.
Vad använder du för taggar och programvara för att läsa dom?
Edit: Hittade detta
NFC och MIFARE är två olika saker, MIFARE används enbart i passerkort och liknande vad jag vet, det är också ett varumärke för ett företag som heter NXP Semiconductors.
NFC är en teknik för att prata mellan två telefoner och liknande som tagits fram av bland annat Nokia, Philips och Sony. Så det är inte alls samma sak.
Mitt passerkort på jobbet innehåller MIFARE men min telefon pratar NFC, dock ligger de på samma frekvens för min telefon brukar läsa av mitt passerkort när det kommer lagom nära.
NFC är en teknik för att prata mellan två telefoner och liknande som tagits fram av bland annat Nokia, Philips och Sony. Så det är inte alls samma sak.
Mitt passerkort på jobbet innehåller MIFARE men min telefon pratar NFC, dock ligger de på samma frekvens för min telefon brukar läsa av mitt passerkort när det kommer lagom nära.
Min telefon detekterar taggen som en MIFARE-tagg när man läser informationen från den.
/// Marcus
/// Marcus
- Electricguy
Har pillat ihop en aktiv DAC till Parallelporten för att kunna spela AMIGA/Protracker MODs i DOS. Hade en gammal ALESIS sample player liggande.. vek upp datapinnarna till DACen i den. lödde på en gammal skrivarkabel och så var det klart!
Låter betydligt mycket bättre än en simpel R2R DAC
Bygget "in action"
En bild på den fula hacken.

Bygget "in action"
En bild på den fula hacken.

Jag gjorde en liten 3x3x3 LED-kub som drivs utav en Arduino UNO. Jag vet att en LED är starkare än de andra(beror på att den var av en annan sort) och att en inte lyser. Men hela projektet gick främst ut på att lära känna Arduinon. Det är nämligen mitt första projekt med den. Tanken är att sedan bygga en lite större LED-kub.
Film:
//kalf
Film:
//kalf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Blev sugen på att bygga en verktygshållare, för avbitare, skruvmejslar, dremel grejjor och sådant.
Gjort i CNC och laserskärare.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.