Fördröjningskrets - 12V?
Fördröjningskrets - 12V?
Någon som vet om jag kan använda följande fördröjningskrets med 12V om jag bara byter reläet mot ett 12V relä, eller klarar transistorerna bara 5V?

Re: Fördröjningskrets - 12V?
Det ska fungera med de transistorerna. Fas du kanske får modifiera motståndsvärdena lite. Och sätt ett 10k motstånd i serie med trimpoten - annars brinner den upp om den står i fel läge när du kopplar in strömmen. (multiplicera alla motstånd med 12 / 5 ungefär).
Du bör även sätta ett basmotstånd till Q2 - kanske 1k.
(ett lägre motstånd kan bränna någon av transistorerna, ett högre motstånd gör omslaget långsamt)
Du bör även sätta ett basmotstånd till Q2 - kanske 1k.
(ett lägre motstånd kan bränna någon av transistorerna, ett högre motstånd gör omslaget långsamt)
- prototypen
Om den ritningen kommer från internet så är det som mycket annat på nätet mest skräp. Kommer den från något annat håll så är den inte bättre.
Bättre hade varit om denne "någon" hade lyckats rita dit en schmittrigger med dessa 2 transistorer.
Q 2 lever farligt och kan släppa ut rök.
Protte
Bättre hade varit om denne "någon" hade lyckats rita dit en schmittrigger med dessa 2 transistorer.
Q 2 lever farligt och kan släppa ut rök.
Protte
om det tar flera sekunder innan relät drar så klarar det sig då PR1-potten har mycket högt värde i området MOhm - däremot om man ställer den i ändan när man inte vill ha fördröjning så är det stor risk att trissorna smäller. man skulle ha ett motstånd i serie med PR1-potten för ett lägsttatid i omslaget.
nu betyder det inte att det blir en speciellt bra lösning ändå...
nu betyder det inte att det blir en speciellt bra lösning ändå...
Tackar, ska modifiera kretsen enligt förslag. Detta är ett färdigt kit som jag hittade i en byrålåda. Det är köpt från ett svenskt företag som säljer electro kit (
)

-
Jag ska begränsa mig till andra delen av frågan. De övriga har svarat på den första delen till stor del. Inget fel på de svaren.
, eller klarar transistorerna bara 5V?
Tittar du i ett datablad för BC547 så hittar du att transistorn klarar bra mycket mera spänning än 5V. Ju mer spänning den klarar dess bättre, marginaler är bra att ha.
Det viktigaste i den modifiering som du vill göra är i detta fall: Klarar den strömmen?
Det vet vi inte eftersom det inte är angivet hur stor ström ditt relä behöver.
Titta i ett datablad och försök identifiera hur stor Ic som transistorn klarar.
Sedan kollar du att den ström som relät drar är mindre än den ström som transistorn klarar.
, eller klarar transistorerna bara 5V?
Tittar du i ett datablad för BC547 så hittar du att transistorn klarar bra mycket mera spänning än 5V. Ju mer spänning den klarar dess bättre, marginaler är bra att ha.
Det viktigaste i den modifiering som du vill göra är i detta fall: Klarar den strömmen?
Det vet vi inte eftersom det inte är angivet hur stor ström ditt relä behöver.
Titta i ett datablad och försök identifiera hur stor Ic som transistorn klarar.
Sedan kollar du att den ström som relät drar är mindre än den ström som transistorn klarar.
- prototypen
Skull förspråka en sådan lösning.
Min febriga hjärna kan inte förklara hur det fungerar och hur man räknar om värdena på motstånden.
Protte
Min febriga hjärna kan inte förklara hur det fungerar och hur man räknar om värdena på motstånden.
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Håller med om att Schmitt-trigger teoretiskt är en bättre lösning,men här får man 1,5k i serie med reläet.Om detta då har-säg 1k- resistans blir det inte många volt över till reläet.
En extra trissa löser förstås det problemet.
En extra trissa löser förstås det problemet.
Man nyttjar att relät behöver mycket mer ström för att slå till än att hålla läget - en mekanisk 'schmittrigger'
-
Man skulle ju också kunna använda den enklaste lösningen av alla-att använda originalkretsen helt orörd med t.ex en 7805 stab.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- prototypen
Har man bara lite otur så kan Q2 få bortåt 250 mA basström.Rolf Zetterberg skrev:Man skulle ju också kunna använda den enklaste lösningen av alla-att använda originalkretsen helt orörd med t.ex en 7805 stab.
Nej någon så skruttig konstruktion kommer inte utanför min verkstad.
Protte
-
När jag skrev "använda originalkretsen orörd" menade jag givetvis att man skulle kunna behålla kretskort,relä och övriga komponenter.Skulle man behöva byta flera viktiga delar som relä,transistorer mm eller rita om kopplingen så blev det ett nytt bygge och då har vi lämnat tråden...
Det var så jag menade.
Vad tråden handlar om är ju om man kan använda den på 12v?
Och det är det jag och andra försöker hjälpa till med.
Att använda 555 är att skapa en helt ny konstruktion och ligger utanför tråden.
Med små förändringar går det säkert att få den att fungera någorlunda.Vi vet ju t.ex inte ett skvatt om vad trådskaparen hade tänkt använda den till,men till enklare ändamål går det nog.
Det var så jag menade.
Vad tråden handlar om är ju om man kan använda den på 12v?
Och det är det jag och andra försöker hjälpa till med.
Att använda 555 är att skapa en helt ny konstruktion och ligger utanför tråden.
Med små förändringar går det säkert att få den att fungera någorlunda.Vi vet ju t.ex inte ett skvatt om vad trådskaparen hade tänkt använda den till,men till enklare ändamål går det nog.