Torshälla cnc svarv + Bosch Alpha 2

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Swemill

Re: Torshälla cnc svarv + Bosch Alpha 2

Inlägg av Swemill »

Ja, själv tycker jag också att den verkar användbar!
Finns det genomgång så är det ju väldigt bra och finns det inte så är det kanske möjligheter att fixa det...
Jag återkommer även till dig Persa om det behövs backar men jag är inte riktigt där ännu... Måste kolla upp om den går att få igång och främst om jag ens kan fixa plats för den...

bbm77: Vändglapp verkar inte så kul och är det i en kuggväxel så misstänker jag att det inte går att lura bort med någon "backlash" parameter..? Dock borde ju en glappfri kuggväxel gå att fixa!? Någon konvertering är jag heller inte sugen på och jag tycker inte det borde behövas heller...

Det jag också tycker är märkligt är att Torshälla CNC svarvar verkar helt omöjligt att hitta info om på nätet...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Lite vändglapp kan man leva med på en svarv.
Troligtvis är även X-skruven lite glapp på mitten, det är ju begagnade grejer.
Värre är om maskinen inte repeterar bra, då hjälper inga bondtrix.
ThommE

Inlägg av ThommE »

Så hur blev det? köpte du svarven? Jag har själv också just köpt en likadan svarv, inte ens hunnit lasta av den än.
det verkar svårt att hittta några g koder färdiga för som bara är att kasta in i svarven. :|
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ja, i vanliga fall så hade det nog varit så men jag har "tyvärr" haft för mycket jobb för att ens hinna tänka på det... Jag måste även ändra om en hel del i garaget för att få in en så pass stor svarv så därför är det heller inte riktigt aktuellt än. Har dock också fått nys om en SV160 men har inte fått några uppgifter alls om den ännu.
Däremot så är det kanske samma svarv vi pratar om..? :roll: Eftersom du nu köpt så kan du kanske lägga ut lite mer info?
ThommE

Inlägg av ThommE »

Jag köpte min på auktion på tovek, från rollytek. men det verkar inte vara samma vi pratar om, min skärm är vriden lite åt andra hållet.
Jag vet som inget om den, men jag har alla papprena och manualerna, så det är många timmars spännande läsning :)
Tänkte jag skulle försöka ge mig in på att testa göra expandertappar, det är nog ett lämpligt försök. Måste lära mig rita 3d i autocad först. eller finns det nån som har en 3d ritning färdig för expandertappar?
Jag ska lasta av den i helgen, så jag ska kolla upp hur det ser ut vid chuken, min verkar vara likadan som din
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det börjar bli intressant det här.
En till svarv. :tumupp:

ThommE:
Vad menar du med att det inte finns några "färdiga" G-koder?
Vad är det för expandertappar du talar om? Till entrepenadmaskiner?
I sådana fall behövs knappast något 3D-Cad.
ThommE

Inlägg av ThommE »

Jag har inte satt mig in i hur man programerar än riktigt, jag hade hoppades att jag skulle hitta nån sida där man kunde hitta nån 3d ritning som övnings objekt för g koder. jag har inte så jätte stor koll på hur man skriver dom, jag har fått med papper med olika ritningar, men än sålänge säger dom mig inte så mycket. :)
expandertappar till hjullastare var det jag tänkte göra, jag vill rita upp dom i autocad för att kunna lära mig det också.
labmaster

Inlägg av labmaster »

"Jag har inte satt mig in i hur man programerar än riktigt"

Du måste nog lära dig detta innan du startar ty det kan gå riktigt illa annars. Börja med enkla block och avancera efterhand som du lär dig mer och mer. Det finns säkerligen lite om hur det fungerar på just din maskin i manualerna som du bör läsa från pärm till pärm.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Att programera enkla svarvade detaljer med ISO G-kod är inget hokus pokus.
Stålet rör sig dit man programerat, punkt slut.

Jag förstår inte varför du fokuserar på 3D-ritning?
Alla svarvade detaljer är runda, därmed är tvärsnittet alltid tvådimensionellt.
Ett vanligt 2D-CAD, tex AutoCad som du föreslog, är lämpligt.

Nu har jag inte koll på Alpha-2, så jag vet inte hur mycket finesser det finns i detta.
Mitt råd är att, till en början, strunta i alla grovsvarvningscykler och liknande.

Det är lite oklart om du har för avsikt att använda ett CAM-program för G-kodsgenererimgen, eller om du tänker skriva för hand.
Enkla svarvade detaljer är inte speciellt svåra att programera för hand.

Jag hoppas du startar en egen tråd om din nya svarv och expanderbultstillverkningen. :tumupp:
ThommE

Inlägg av ThommE »

Ni diskuterade tidigare hur det såg ut bakom luckan på chucken, jag öppnade baksidan på min och såg där att det är ett genomgånde hål, 42mm verkar det vara.
Är det nån här som har kört med bosch alpha 2 här?
mina bilder är för stora för att läggas upp :( jag fixar det ikväll.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Vet tyvärr inget om Alpha 2 men Walle vet och skrev lite info tidigare i tråden!
Angående genomgången så undrar jag om du har hydraulisk chuck och då alltså också hålat cylinderrör? Fick fram info om att S180 skulle ha 55mm genomgång men detta är antagligen då med vanlig chuck och utan drag / cylinderrör.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag hittade en manual till Alpha-2 på nätet.
I stort sett verkar det vara standrad ISO-kod.
Cirkulärinterpolering är dock lite annorlunda än vanligt.

Swemill:
Hur har det gått för dig då?
Har du hunnit ta tag i svarvköpet?
Swemill

Inlägg av Swemill »

Jag ligger lågt med svarvköpet så länge... Är egentligen väldigt sugen på Torshällan men dels så är den i största laget för mig och är även "oviss" då den ej fungerat... Har för mycket annat nu med andra jobb och även en egen produkt som håller på att utvecklas. Finns den kvar när jag känner att jag har tid för att få in den och få igång den så är den fortfarande intressant!
ThommE

Inlägg av ThommE »

Swemill: törs man fråga vad dom begär för den?
Jag har hydralisk chyck, i mitten av röret såg det ut som att det gick ihop, men nog kan jag ha mätt fel också.
jag startar en ny tråd och lägger ut några ritningar som jag fick med när jag köpte svarven.
ThommE

Inlägg av ThommE »

Walle skrev:En liten men lätt irriterande grej är att systemet saknar knappar för start och stopp av spindeln, så vid manuell körning måste man gå in i MDI-läget för att starta och stoppa spindeln. Det finns heller ingen möjlighet att "låsa" en knapp vid manuell körning (för halvautomatisk körning ut mot ändläget). I en svarv är dock nog inget av det här något man bryr sig om.
En sista grej jag kommer på är att vissa slagningar kräver dubbla knapptryckningar. T.ex. vid igångkörning av ett program så trycker man först in blocknummer för startblock, sen två gånger enter och sen två gånger start. Vet man inte om detta kan man lätt bli frustrerad :)
Går det att "manuell svarva" via joggen på alpha3?
Berätta lite mer exakt hur man gör :humm:
Skriv svar