Krille356 bygger CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
krille356

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Jag klarade mig med att slipa bort så pass lite att jag inte kunde känna något glapp efter, men behöver man slipa mer så kan man ju alltid fylla utrymmet med lite epoxi eller eller ett schisms för att det inte ska glappa. Om du fyller med epoxi kan du kanske vaxa axeln innan så att epoxin inte fäster i den.
krille356

Inlägg av krille356 »

Har inte lagt ut så mycket nytt på sista tiden men det har faktiskt hänt en del :)

Har jobbat på ritningar till alla delar som jag tänkt ska vatten skäras ut ur 10 och 20 mm plåt. Det är en blandning av delar som ska gjutas in i fräsen och delar som jag behöver när jag ska rikta in fräsen.

Totalt blev det 38 ritningar varav de flesta behöver skäras ut i 2-4x, totalt blir det 232 kg plåt som ska gjutas in i fräsen och ca 200kg som är extramaterial om jag gör fel på någon del samt detaljer för att tillverka inriktningsvinklar mm till fräsen.

Trodde inte att det skulle bli så många kg av det men det bygger snabbt på :vissla:
A2O

Inlägg av A2O »

Ytterst imponerande förberedelser, man kan bara applådera :)
krille356

Inlägg av krille356 »

Länge sen jag uppdaterade tråden, jobbar inte så mycket på mitt CNC projekt nu när det är byggsäsong utomhus.

Nästan all ledig tid går åt till mitt något speciella växthusbygge, är ni nyfikna kan ni kolla in det på tuben:

Har kommit längre än vad jag hunnit klippa och lägga upp, kommer mer när jag har tid.

Åter till mitt CNC projekt.

De delar som jag beställt laserskurna i 10mm plåt är klara och hämtade :D

20mm delarna kommer lite senare, gör inte så mycket då jag ändå inte har tid förrän till hösten.

Lite bilder på delarna :drool:
s_IMAG0017.jpg
De tre stora trianglarna är grundmaterial till vinklar för att kunna rikta in maskinen.
s_IMAG0018.jpg
Delarna med många små hål är ankare som ska hålla fast linjärenheterna i EG gjutningen. Ringarna ska bli spindelfäste.
s_IMAG0019.jpg
Fler delar :) Kommer inte i håg vad plattorna är till.....
s_IMAG0020.jpg
De åtta fyrkanterna till höger är till maskinstativet.
s_IMAG0021.jpg
Fyrkanterna med ett hål är ankare till fräsens huvud.
s_IMAG0022.jpg
s_IMAG0023.jpg
s_IMAG0024.jpg
Lär bli svårt att låta bli alla delarna ända till hösten :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det ser ut att bli ett rejält bygge, ska bli kul att följa!
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Får man fråga vad laserskärningen gick lös på? :)
Skulle vilja ha ett hum om vad det skulle kosta och göra något liknande.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Maffigt växthusbygge, ska du ha fiskar i dammen och cirkulera vattnet till växterna?

Är också intresserad av ungefärlig kostnad för skärningen om det inte är en kompistjänst förstås, då kan det ju ha varit riktigt billigt.
krille356

Inlägg av krille356 »

Eson skrev:Får man fråga vad laserskärningen gick lös på? :)
Skulle vilja ha ett hum om vad det skulle kosta och göra något liknande.
Vet inte vad det kommer att kosta ännu, vi ska göra upp när de skurit 20mm bitarna.

Förhoppningsvis blir det inte alltför dyrt, har lagat deras vattenskärare några gånger utan att ta betalt.
krille356

Inlägg av krille356 »

dar303 skrev:Maffigt växthusbygge, ska du ha fiskar i dammen och cirkulera vattnet till växterna?

Är också intresserad av ungefärlig kostnad för skärningen om det inte är en kompistjänst förstås, då kan det ju ha varit riktigt billigt.
Jupp, tanken är att odla chili och tomat i hydro/aquaponics. Har experimenterat lite och det verkar fungera finafisken :D
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kul! Jag odlar också chili, dock inomhus, och har funderat på ett hydrosystem av ebb och flod-typ i miniverion hemma.
krille356

Inlägg av krille356 »

Byggde ett ebb och flod för två år sedan som jag haft i köket, fungerar kanon, byggde det av plastbackar från IKEA.
Enda problemet är att efter några månader ser köket ut som en djungel för allt man odlar i det blir väldigt stort. Så nu använder jag det mest för att dra upp plantorna och flyttar sen ut dem i början på sommaren.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Mitt kök ser ut som en djungel redan...måste testa hydro också! :)
Jan E

Inlägg av Jan E »

Tack för en mycket intressant och väldokumenterad beskrivning av ditt projekt. Umgås själv med planer på EG CNC. Jag har en fråga som jag tycker det vore intressant om du svarade på.

Vad jag förstår så är "rätt" vibration av materialet av avgörande betydelse. Har en tanke som går ut på att underlätta förflyttning av granitstenarna och gruset under vibrationsmomentet. Om man sätter en axel på gjutformen (en bilfälg på var sida om formen exempelvis) på gravitationscenrum och där anbringar vibratorn på samma gång som man roterar hela formen. Borde då inte gravitation och vibration på ett fördelaktigt sätt tillsammans samverka så att man får till stånd en tätt packad gjutning?
krille356

Inlägg av krille356 »

Tror att det blir mycket svårt att snurra hela formen, i mitt fall kommer en gjutning att väga över 100kg vilket troligen är ganska svårt att snurra.

Sen vill man ju göra formen så stabil som möjligt så att den inte ändrar form när man häller i 100kg E/G.

Jag tror personligen att det räcker bra att vibrera formen, helst skulle jag vilja hitta en liten vibrostav typ dem man har när man gjuter betong fast i mindre utförande.

Troligen klarar man sig utan vibrator om man häller i en mindre mängd som man stöter/gungar med en pinne för att komprimera. Fyller sen på lite komprimerar osv tills man är klar.

Eventuellt kommer jag att göra lite mer tester innan jag gjuter, är lite orolig att de luftdrivna vibratorerna som jag byggt är i klenaste laget för att vibrera hela formen, hade känts mer kontrollerat med en liten vibrostav.
Jan E

Inlägg av Jan E »

Du har förmodligen rätt i att det inte behövs mer vibration än vad du i dina prover har påvisat. Med en ev. reservation. Proverna var i mindre skala. Jag tror din oro över att din vibrator inte räcker till är befogad. Det är stor skillnad på at packa 1 kg gentemot 100kg. Och när man väl har gjutit och öppnar formen så far man ta vad man får. Läste i en annan tråd om en gjutning som blev misslyckad på grund av en så fatal detalj som en fuktig ballast.
...Tänkte bara att om man dimensionerar formen efter vad den skall tåla och roterar den i lungt tempo för hand så hjälper man så att säga tyngdlagen att göra sitt jobb. Och kanske ev. en uppskalad version av din vibrator på var sida om axeltapparna...
Kom på att om man har en centrumtapp på formen, ja då kan man ju skapa både rotation och exentrisk vibration. Tänkte inte på det i mitt föregående inlägg men möjligheten att både rotera och vibrera öppnar sig så vitt jag förstår...
Skriv svar